Čínská rohatá tvář
…a její ikonický boj s tyranem z Ču-čchengu

Představa souboje tyranosauridního teropoda druhu Zhuchengtyrannus magnus a ceratopsida druhu Sinoceratops zhuchengensis v podobě muzejní expozice koster těchto dinosaurů. Odehrávaly se však skutečně tyto souboje v době před zhruba 73 miliony let? Kredit: Kumiko, Wikipedie (CC BY-SA 2.0)

Zatímco souboje, které se zřejmě odehrávaly mezi obřím teropodem druhu Tyrannosaurus rex a jeho neméně obří potenciální kořistí druhu Triceratops horridus, jsou doslova ikonické, u pozdně křídových východoasijských tyranosauridů si podobné zápolení mezi dominantním teropodem a velkým ceratopsidem příliš často nepředstavujeme. Zatímco totiž v nejpozdnější křídě se pláně tehdejší Laramidie (západní části severoamerického kontinentu) otřásaly pod tlapami tyranosaurů a hned několika druhů velkých ceratopsidů, mongolský bratránek tyranosaura Tarbosaurus bataar žádné podobné soupeře k dispozici neměl. Jeho lovnou kořistí byli spíše hadrosauridi, ankylosauři, pachycefalosauři a občas i nějaký ten neopatrný teropod nebo dokonce titanosaurní sauropod.[1] Zapomínáme ale, že v období pozdního kampánu a raného maastrichtu (asi před 74 až 69 miliony let) se obří tyranosaurid vyskytoval také na území dnešní východní Číny v provincii Šan-tung. Byl jím samozřejmě Zhuchengtyrannus magnus, o kterém jsem již pojednal v samostatném příspěvku. Tento 10 až 12 metrů dlouhý a až 6 tun těžký tyranosaurinní tyranosaurid mohl lovit obří kachnozobé šantungosaury, sauropoda zhuchengtitana a mnoho dalších druhů dinosaurů, mezi nimi pak i jakýsi geologicky starší ekvivalent severoamerického triceratopse.[2] Byl jím ceratopsid Sinoceratops zhuchengensis, formálně popsaný v roce 2010. Fosilie tohoto ceratopsida byly objeveny v sedimentech souvrství Sin-ke-čuang (Xingezhuang) v rámci skupiny Wang-š’, a to v roce 2008. Holotyp, dnes označený jako ZCDM V0010 má podobu částečně zachované lebky s mozkovnou, odkrytých ve fluviálních sedimentech někdejšího říčního koryta. Další dva exempláře ZCDM V0011 a ZCDM V0012 pocházejí ze stejných vrstev a představují rovněž částečně dochované lebky. Formální popis sinoceratopse byl publikován v odborné práci týmem vedeným paleontologem Su Singem, a jméno dinosaura odkazuje k místu jeho objevu (doslova znamená „čínská rohatá tvář z Ču-čchengu).[3]

Obrázek zachycující velikostní porovnání dospělého člověka a průměrně vzrostlého jedince rohatého dinosaura sinoceratopse. Tento čínský ceratopsid byl zhruba stejně dlouhý, ale poněkud robustnější, než jeho blízcí příbuzní ze Severní Ameriky. Při délce 6 metrů tak dosahoval hmotnosti přes 2000 kilogramů. Kredit: PaleoGeekSquared, Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

V době objevu byl sinoceratops prvním zástupcem čeledi Ceratopsidae známým z Číny a jedním z mála známých ceratopsidů z Asie (Turanoceratops tardabilisz Uzbekistánu, formálně popsaný roku 1989, navíc zřejmě skutečným ceratopsidem není).[4] Sinoceratops spadal do podčeledi Centrosaurinae a může představovat zástupce skupiny, která přešla do východní Asie přes pevninskou šíji ze Severní Ameriky. Podle novějších analýz by nejbližšími vývojovými příbuznými tohoto rohatého dinosaura mohly být druhy Wendiceratops pinhornensis, Albertaceratops nesmoi a Medusaceratops lokii, mírně vzdálenějším pak Xenoceratops foremostensis.[5] Přímo z Číny však zatím žádné blízké příbuzné sinoceratopse neznáme. Pokud zhuchengtyranové tyto rohaté dinosaury lovili, měli co do činění s nebezpečnými soupeři, alespoň tedy v případě dospělých jedinců. Sinoceratops totiž dorůstal délky kolem 6 metrů, výšky ve hřbetu zhruba 2 metry a hmotnosti asi 2 až 2,5 tuny, byl to tedy tvor o velikosti mohutného nosorožce.[6] K obraně sinoceratopsovi nejspíš sloužil jeho výrazný roh v nasální části lebky, který byl přes 30 centimetrů dlouhý a pro nechráněné břišní partie velkých teropodů představoval nepochybně značné nebezpečí. Celá hlava sinoceratopse měřila na délku kolem 1,8 metru a jeho tělesná stavba byla i v porovnání s ostatními centrosauriny relativně robustní. Jednalo se nejspíš o stádního tvora, který ve větším počtů jedinců hledal ochranu před útoky velkých i menších smečkových teropodů. Kromě hrozivého druhu Z. magnus se sinoceratopsové potkávali i se svými vzdálenými příbuznými z čeledi Leptoceratopsidae druhu Zhuchengceratops inexpectus[7], se stády obřích kachnozobých dinosaurů druhu Shantungosaurus giganteus[8] a v neposlední řadě i s titanosaurními sauropody druhu Zhuchengtitan zangjiazhuangensis[9]. Kolosální souboje obřích dravých dinosaurů a rohatých nebo kachnozobých (či dokonce sauropodních) dinosaurů se tedy v období pozdní křídy neodehrávaly jen v Severní Americe, ale nepochybně také v tisíce kilometrů vzdálené východní Asii.

Short Summary in English: Sinoceratops was a medium-sized, ceratopsian dinosaur that lived approximately 73 million years ago during the Late Cretaceous Period in what is now Shandong province in China. It is the first identified Ceratopsidae member in eastern Asia.

[1] Hurum, Jørn H.; Sabath, Karol (2003). „Giant theropod dinosaurs from Asia and North America: Skulls of Tarbosaurus bataar and Tyrannosaurus rexcompared“ (PDF). Acta Palaeontologica Polonica. 48 (2): 161–190.

[2] David W. E. Hone; et al. (2011). „A new, large tyrannosaurine theropod from the Upper Cretaceous of China“. Cretaceous Research. 32 (4): 495–503. doi: 10.1016/j.cretres.2011.03.005

[3] Xu, X., Wang, K., Zhao, X. & Li, D. (2010). „First ceratopsid dinosaur from China and its biogeographical implications“. Chinese Science Bulletin. 55 (16): 1631–1635. doi: 10.1007/s11434-009-3614-5

[4] Farke, A., Sampson, S. D., Forster, C. A., Loewen, M. A. (2009). „Turanoceratops tardabilis—sister taxon, but not a ceratopsid.“ Naturwissenschaften, 2009. doi: 10.1007/s00114-009-0543-8

[5] Kentaro Chiba; Michael J. Ryan; Federico Fanti; Mark A. Loewen; David C. Evans (2018). „New material and systematic re-evaluation of Medusaceratops lokii (Dinosauria, Ceratopsidae) from the Judith River Formation (Campanian, Montana)“. Journal of Paleontology. 92 (2): 272–288. doi: 10.1017/jpa.2017.62

[6] Paul, G. S. (2016). The Princeton Field Guide to Dinosaurs (2nd Edition).Princeton University Press, str. 286.

[7] Zhao, X.; Li, D.; Han, G.; Zhao, H.; Liu, F.; Li, L. & Fang, X. (2007). „Zhuchengosaurus maximus from Shandong Province“. Acta Geoscientia Sinica. 28 (2): 111–122. doi: 10.1007/s10114-005-0808-x

[8] Ji, Y., Wang, X., Liu, Y., and Ji, Q. (2011). „Systematics, behavior and living environment of Shantungosaurus giganteus (Dinosauria: Hadrosauridae).“ Acta Geologica Sinica, 85 (1): 58-65. doi: 10.1111/j.1755-6724.2011.00378.x

[9] Mo, J.; Wang, K.; Chen, S.; Wang, P.; Xu, X. (2017). „A new titanosaurian sauropod from the Late Cretaceous strata of Shandong Province“. Geological Bulletin of China. 36 (9): 1501–1505.

Datum: 10.09.2018