Astronomové detekovali šílenou erupci, 10-miliardkrát silnější než na Slunci
Čerstvě zrozené hvězdy typu T Tauri v systému dvojhvězdy JW 566 stále ještě polykají hmotu z okolí a rostou. Pokud se při tom zaseknou, tak mohou odpálit tak silnou hvězdnou erupci, že to otřese celým blízkým vesmírem.
James Clerk Maxwell Telescope pod hvězdnou oblohou. Kredit: JCMT.

Jak říká Wikipedie, sluneční erupce je náhlý záblesk nebo zjasnění Slunce, které se obvykle projeví poblíž povrchu Slunce, většinou v těsné blízkosti slunečních skvrn, kde se vytvářejí silná magnetická pole, klenoucí se z povrchu Slunce do sluneční korony. Silné erupce jsou často doprovázeny výrony koronální hmoty, při nichž ze sluneční korony vyhřezne spousta plazmatu.

Steve Mairs. Kredit: EAO.

Energie slunečních erupcí se počítají v miliardách megatun TNT a vyvržená hmota se pohybuje zhruba rychlostí 1 milionu kilometrů v hodině, čili asi 0,1 procenta rychlosti světla. Když silná sluneční erupce zasáhne Zemi, tak vyvolá geomagnetickou bouři, rozpoutá silné polární záře a poškodí naši techniku. Sluneční bouře ohrožují rádiové vysílání, satelity na oběžné dráze, lidi ve vysokých nadmořských výškách, a v neposlední řadě elektrická vedení. Kdyby udeřila opravdu hodně silná sluneční bouře, a podle všeho je to jenom otázkou času, tak by mohla vyvolat masivní a dlouhodobé výpadky elektrického proudu na rozlehlých územích.

Sluneční erupce z 31. srpna 2012. Kredit: NASA Goddard Space Flight Center.

Jinými slovy, sluneční erupce nejsou legrace. A teď si představte naprosto šílenou hvězdnou erupci, která je ještě 10-miliardkrát silnější, než erupce našeho Slunce. Právě takovou extrémní hvězdnou erupci nedávno objevil havajský teleskop Jamese Clerka Maxwella JCMT, který pracuje na slavné observatoři Mauna Kea, v nadmořské výšce 4 092 metrů.

Astronom Steve Mairs z East Asian Observatory a jeho spolupracovníci s teleskopem JCMT studují mechanismy rození blízkých hvězd. Jejich cílem přitom je poodhalit historii našeho vlastního hvězdného systému. Pozorování hvězdných erupcí je jedním z nových nápadů a nabízí nám pozoruhodné informace o vlastnostech hvězdných systémů. K detekci této šílené erupce došlo v průběhu pozorování asi tisícovky blízkých hvězd, které jsou v nejranějších fázích vývoje.

Divoce rostoucí hvězda typu T Tauri. Kredit: NASA.

Mairsův tým projektu JCMT Transient Survey detekoval hvězdnou erupci ze systému dvojhvězdy čerstvě zrozených hvězd typu T Tauri, který nese označení JW 566. Systém je od nás vzdálený asi 1 300 světelných let. Klíčovou roli v zachycení zmíněné hvězdné erupci sehrála revoluční kamera SCUBA-2 s kryogenním senzory, která pracuje v těsné blízkosti absolutní nuly. Teleskop JCMT je prý jediným teleskopem na severní polokouli, který byl takového objevu schopen.

Extrémní jev, k němuž došlo 26. listopadu 2016, trval jenom pár hodin. Podle Mairse a spol. by taková megaerupce mohla být způsobena narušením gigantického magnetického pole, které se podílí na nasávání okolního materiálu do nitra mladičké a stále ještě rostoucí hvězdy. Jde o první podobný výtrysk, který jsme pozorovali na submilimetrových vlnách. Vše nasvědčuje tomu, to byla zatím nejzářivější hvězdná erupce, kterou jsme pozorovali v souvislosti s mladým hvězdným objektem.

Video: NASA | Magnificent Eruption in Full HD

James Clerk Maxwell Telescope 11. 2. 2019.

Datum: 13.02.2019