NASA pořídila úchvatné snímky rázových vln dvojice nadzvukových letounů  
NASA a Lockheed Martin vyvíjejí tiché nadzvukové dopravní letadlo X-59 QueSST. Aby bylo skutečně tiché, tak vývojáři musejí detailně prostudovat šíření rázových vln při nadzvukovém letu. Pomůže jim s tím nový zobrazovací systém NASA.
Podivuhodná atmosféra rázových vln. Kredit: NASA.
Podivuhodná atmosféra rázových vln. Kredit: NASA.

Není tajemstvím, že vesmírná agentura NASA hraje významnou roli ve vývoji nové generace nadzvukových dopravních letounů. Lockheed Martin a především jejich legendární divize Skunk Works staví pro NASA nadzvukový letoun, který bude mnohem pokročilejší než slavný Concorde. A hlavně bude mnohem tišší.

 

Rázové vlny dvojice tryskáčů Schlierenovou optikou. Kredit: NASA.
Rázové vlny dvojice tryskáčů. Kredit: NASA.

Dnešní doba podle všeho nemá ráda pompézní sonické třesky, které původně ohlašovaly vítězství člověka nad rychlostí zvuku, a lidé se dmuli pýchou, když při přeletu tryskáčů drnčely okenní tabulky. Proto letoun NASA a Lockheed Martin má už do svého názvu zakleto ticho: „X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST)“. Concordy samozřejmě skončily především z jiných důvodů, hlavně proto, že vozily příliš málo cestujících v nepohodlí a za hodně peněz. I když je samozřejmě pravda, že některé státy a města zakázaly pohyb nadzvukových dopravních letadel právě kvůli sonickým třeskům.

 

NASA B-200 King Air. Kredit: NASA.
NASA B-200 King Air. Kredit: NASA.

Nicméně, X-59 QueSST by měl létat v 17 kilometrech maximální rychlostí Mach 1,27 a měl by sice dělat sonické třesky, nebudou prý ale tak ohlušující. Takže, jak se zdá, přichází doba tichých supersoniků, i když to zní jako přezdívka nějaké bláznivé sekty. Aby ale vývojáři NASA a Lockheed Martin mohli utišit nadzvukové letouny, tak nejprve musí důkladně prostudovat mechanismy vzniku a šíření rázových vln, které jsou zodpovědné za aerodynamické třesky.

 

T-38 ve službách NASA. Kredit: Jim Ross/NASA.
T-38 ve službách NASA. Kredit: Jim Ross/NASA.

Teď k tomu mohu využít unikátní technologii, kterou po více než 10 letech vývoje vytvořila agentura NASA Aeronautics Research Mission Directorate. Jde o pokročilé zobrazování rázových vln za letu technikou schlieren, které teď přineslo vůbec první snímky interakce rázových vln, vytvářených dvojicí nadzvukových letounů letících blízko sebe. Odborníci jsou ze snímků u vytržení. Nová technologie je pořizuje mnohem rychleji a v mnohem lepší kvalitě, než tomu bylo doposud.

 

Pozoruhodné snímky byly získány během testovacích letů AirBOS (Air-to-Air Background Oriented Schlieren flights), které se uskutečnily na Armstrongově leteckém výzkumném středisku, v areálu kalifornské Edwardsovy letecké základny. Nová technologie zobrazování teď bude využita k pořízení klíčových dat pro vývoj a testování designu letounu X-59 QueSST. S jejich pomocí by se X-59 měl stát skutečně tichým letounem.


Pořízené testovací snímky zachycují rázové vlny, které pro NASA vytvořila dvojice cvičných tryskáčů Northrop T-38 Talon z místní letecké školy U.S. Air Force Test Pilot School. Letouny T-38 letěly nadzvukovou rychlostí ve velmi těsné formaci, asi 600 metrů pod dvoumotorovým vrtulovým letounem NASA B-200 King Air se zobrazovacím zařízením na palubě. Badatelé mohou s touto technologií pořizovat až 1400 snímků za sekundu, což jim umožňuje během krátkého času získat velké množství dat.

Video: Quiet Supersonic X-Plane




Video:  NASA EDGE: Low-Boom Flight Demonstration


Literatura
NASA 5. 3. 2019.

Datum: 08.03.2019
Tisk článku

Související články:

Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Nový čínský stealth stíhač využívá metamateriály     Autor: Stanislav Mihulka (25.03.2018)
Čína má velké plány s moderním strategickým bombardérem     Autor: Stanislav Mihulka (01.05.2018)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni
















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace