Kupa galaxií v Hadonoši odpálila největší explozi známé historie
V blízké kupě galaxií v Hadonoši je obrovská díra. Jako 15 Mléčných drah vedle sebe. Nejspíš ji tam udělala ultimátní pomalá exploze, která tam po stovky milionů let pumpovala nesmírné množství energie. Zatím ale není moc jasné, co se tam vlastně mohlo stát.

Místo největší exploze ze všech. Kredit: X-ray: NASA/CXC/Naval Research Lab/Giacintucci, S.; XMM:ESA/XMM; Radio: NCRA/TIFR/GMRTN; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF.

Jednu z blízkých nadkup galaxií pozorujeme v souhvězdí Hadonoše. Tato nadkupa v Hadonoši vznikla na pomyslné zdi jedné z blízkých nezměrných prázdnot, v tomto případě prázdnoty Hadonoš. Ve středu nadkupy se rozkládá stejnojmenná kupa galaxií v Hadonoši, která je od nás vzdálená asi 390 milionů let.

Melanie Johnston-Hollitt. Kredit: M. Johnston-Hollitt.

V téhle galaxie se děje něco podivuhodně energetického. Simona Giacintucci z americké Naval Research Laboratory a její spolupracovníci nedávno objevili stopy exploze tak extrémní, že šlo o největší erupci ve známém vesmíru. Podle dostupných informace byla tato exploze asi 5krát silnější, nežli dosavadní držitelka tohoto ostře sledovaného rekordu. Experti dodávají, že tentokrát to byla skutečně pořádná rána. Občas jsme svědky intenzivních výtrysků z center galaxií, ale tohle bylo drsné.

Jak dodává Melanie Johnston-Hollitt z australské Curtin University, zatím netušíme, proč tahle exploze byla tak dramatická. Zdá se, že tahle ultimátní událost byla vlastně velice pomalá. Exploze, která trvala stovky milionů let. Ale ta síla musela být zcela ohromující. Událost očividně proděravěla plazma v kupě galaxií, tedy extrémně horký mezigalaktický plyn.

Část zařízení Murchison Widefield Array. Kredit: Natasha Hurley-Walker / Wikimedia Commons.

Giacintucciová to přirovnává k explozi americké Mount St. Helens z osmdesátých let. Vulkanická erupce tehdy odpálila vrcholek hory a udělala v ní díru. Podobné to bylo i s objevenou ultimátní erupcí. Jen s tím rozdílem, že v plazmatu kupy galaxií udělala takový kráter, že se tam najde 15 Mléčných drah vedle sebe.

Exploze v kupě v Hadonoši. Kredit: X-ray: NASA/CXC/Naval Research Lab/Giacintucci, S.; XMM:ESA/XMM; Radio: NCRA/TIFR/GMRTN; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF.

Pozorovaný mezigalaktický „kráter“ je tak veliký, že vědci nejprve nevěřili, že jde o důsledek vesmírného energetického výtrysku. Jak se ale zdá, doopravdy šlo o takovou událost. Ostatně, jak říká Giacintucciová, vesmír je podivné místo. Vědci tuhle explozi vystopovali, když se pustili do průzkumu kupy v Hadonoši s vesmírnými i pozemními observatořemi. Na objevu se nakonec podílely rentgenové vesmírné observatoře – americká Chandra a evropská XMM-Newton, společně s pozemními nízkofrekvenčními rádiovými observatořemi – Murchison Widefield Array (MWA) v Západní Austrálii a Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT) v Indii.

Podle Johnston-Hollittové, která je ředitelkou observatoře Murchison Widefield Array, je to jako galaktická paleontologie. Jako kdyby právě vykopali pěkně zachovalou kostru T. rexe. Výzkum ukázal, jak je užitečné zkoumat vesmír na různých vlnových délkách zároveň. Použitý postup se osvědčil, zařízení pozemních observatoří se průběžně vylepšuje. Vše nasvědčuje tomu, že zmíněný objev nejspíš bude prvním v řadě dalších podobných pozoruhodných výsledků.

Video: Melanie Johnston-Hollitt s- How Big Data solve Astrophysics Mysteries?

ICRAR 28. 2. 2020.