Původ nepřítele: Kde se vzal virus SARS-CoV-2  
Nový koronavirus není z Marsu. Není to ani biologická zbraň. Objevil se v Číně, kde si ho vypěstovala Matka Příroda, která si s viry hraje velmi ráda. Naše chyba, že jí málo koukáme do karet. Jestli někdo může za tuhle pandemii, tak je to tajnůstkářství a papalášství jednoho režimu, který by měl hodně zpytovat svědomí.
Struktura koronaviru, Kredit: https://www.scientificanimations.com . CC BY-SA 4.0
Struktura koronaviru, Kredit: https://www.scientificanimations.com . CC BY-SA 4.0

Můžete vzít jed na to, že o COVID-19 budeme ještě slýchat dlouho. Víc, než by komu bylo milé. Mnoho informací je nesmírně užitečných a pomáhají. Všechny ale ne. V poslední době vyrojila spousta hoaxů, které šíří bludy o původu koronaviru, jehož název zaparkoval na ne úplně šťastném „SARS-CoV-2“. Jak chcete potvoře s takovým jménem nadávat? Trollové by rádi pozměnili realitu, a tak se snaží zamlžit původ koronaviru i okolnosti vzniku pandemie roztodivnými pohádkami. Upekli ho Američané? Izraelci? Eskymáci? Je to mocná biologická zbraň? Anebo snad přiletěl z vesmíru v nenápadném meteoritu?

Kristian G. Andersen. Kredit: Scripps Research Institute.
Kristian G. Andersen. Kredit: Scripps Research Institute.

 

Kristian G. Andersen z významného amerického výzkumného institutu Scripps Research Institute v kalifornské La Jolle a jeho spolupracovníci ve středu zveřejnili v časopise Nature Medicine studii, která se zabývala právě tímhle. Kde se tedy vzal virus, který je zodpovědný za pandemii COVID-19?

 

Sedmý „lidský“ koronavirus

Už od samotného počátku, kdy se v čínském Wu-chanu objevil nový koronavirus, kterého bude historie znát jako SARS-CoV-2, se intenzivně diskutuje o jeho původu. Jako v jiných podobných případech, ani tenhle virus „nevisí ve vzduchoprázdnu“. Není to jediný koronavirus. Těch jsou stovky nebo spíše tisíce. Tenhle přítelíček je ve skutečnosti sedmým koronavirem v pořadí, který infikuje lidi. SARS-CoV, MERS-CoV a SARS-CoV-2 jsou ženci, kteří dovedou vyvolat závažné onemocnění a ohrožují nás svou smrtností. Naproti tomu koronaviry HKU1, NL63, OC43 a 229E způsobují méně nebezpečné až neškodné infekce dýchacích cest a některé jste klidně mohli dostat i u nás. Jsou zodpovědné za asi 10-15 procent nachlazení a rýmy po celém světě, především v zimě. Všechny tyto viry jsou navzájem příbuzné a mají velmi podobné sekvence RNA. To jasně ukazuje, že ani jeden z nich nepřiletěl z vesmíru. To jen Matka Příroda je zkušený zabiják.

 

Andersen a spol. analyzovali všechno, co se ví o původu nového sekáče SARS-CoV-2 na základě komparativní analýzy genomů, tedy porovnávání jejich sekvencí. A tohle porovnání sekvence SARS-CoV-2 s dalšími koronaviry jednoznačně ukazuje, že to není příšera z vesmíru. Ani biologická zbraň, která by utekla z laboratoře. Je to normální koronavirus, který se prostě evoluci obzvláště povedl. K naší smůle. Kdyby byl z vesmíru či z vojenské laborky, na jeho sekvenci by to bylo vidět. Jenomže není. Všechny sekvence z této studie jsou navíc volně dostupné a ihned ke stažení. Analyzovat si je může každý, koho by to bavilo.

Vražedné dítko přírodního výběru. Kredit: Andersen et al. (2020), Nature Medicine.
Vražedné dítko přírodního výběru. Kredit: Andersen et al. (2020), Nature Medicine.

 

Mutace ve vazebném místě proteinu spike

Badatelé upozorňují, že v sekvenci SARS-CoV-2 jsou dva významné prvky, které z něj dělají úporného nepřítele. Za prvé se díky mutacím v doméně RBD (receptor-binding domain) podjednotky S1 proteinu spike (to jsou ty přízračné paprsky koronaviru) velmi účinně váže k receptoru ACE2 lidských buněk, ale také buněk fretek, koček a dalších zvířat. Počítačové modely přitom říkají, že by sekvence domény RBD tohoto koronaviru neměla k lidským receptorům ACE2 tak dobře vázat. Není to ale žádná záhada. Skvělá schopnost této domény navázat se na lidské receptory ACE2 nejspíš vznikla nedávno, jako důsledek samovolného přírodního výběru. Nicméně, jde o silný důkaz, že SARS-CoV-2 není umělého původu. Pokud by někdo tento virus „vyrobil“, tak by se vší pravděpodobností použil struktury předpovídané počítačovými modely.

Reverzní genetika při vývoji vakcíny proti ptačí chřipce. Kredit: Mouagip / NIH.
Reverzní genetika při vývoji vakcíny proti ptačí chřipce. Kredit: Mouagip / NIH.

 

Polybázické restrikční místo

Druhým výrazným rysem sekvence nového koronaviru je polybázické restrikční místo (polybasic cleavage site), které se nachází opět na proteinu spike, mezi jeho podjednotkami S1 a S2. Na toto místo cílí enzym furin a další lidské proteázy, které tam protein rozštěpí, což virus potřebuje. Toto restrikční místo úzce souvisí s infekčností viru a s šíří druhů hostitelů, které virus může nakazit. Nejbližší příbuzné koronaviry takové restrikční místo nemají, ale například u koronaviru HKU1 se vyskytuje. Detailní důsledky přítomnosti zmíněného restrikčního místa nejsou jasné, ale dřívější výzkumy ukazují, že když se taková restrikční místa objeví například na proteinu hemagglutininu ptačí chřipky (což je písmeno „H“ v označení různých podtypů chřipky, např. H5N1), tak se z pohodové chřipky s nízkou patogenicitou stane drsný zabiják.

 

Andersenův tým je přesvědčený, že pokud by došlo ke genetické manipulaci koronaviru, tak by přitom byl s velkou pravděpodobností použit některý z reverzních genetických systémů, které dnes existují pro koronaviry této skupiny, tj. betakoronaviry. Analýzy sekvencí nového koronaviru ale přesvědčivě ukazují, že tato sekvence nebyla upravována žádným takovým systémem. Na sekvenci by to bylo vidět.

 

Vrápenec prostřední. Kredit: University of Bristol.
Vrápenec prostřední. Kredit: University of Bristol.

Přírodní výběr ve zvířatech

Autoři studie nabízejí pro vznik viru SARS-CoV-2 tři možné scénáře. První možností je, že tenhle mazlík je výsledek přírodního výběru ve zvířecím hostiteli, k němuž došlo před přeskokem na lidi. Tomu by odpovídal vztah části nejranějších případů k neblaze proslulému trhu se zvířaty ve Wu-chanu. Ze všech přečtených sekvencí je SARS-CoV-2 nejpodobnější sekvenci RaTG13, která byla vytažena z jednoho netopýra, vrápence prostředního (Rhinolophus affinis). Je to shoda na zhruba 96 procent, ale sekvence z vrápence se liší zrovna ve zmíněných důležitých mutacích domény RBD.

 

Tyto mutace naopak nese celkově méně podobná sekvence vytažená z ilegálně pašovaného luskouna ostrovního (Manis javanica). To je opět důkazem, že mutace v doméně RBD jsou výsledkem přírodního výběru, nikoliv genetického inženýrství. Ani koronaviry z vrápence, ani z luskouna ale nemají polybázické restrikční místo, které štěpí furin. V současnosti není známý podobný koronavirus u zvířat, který by měl jak mutace v doméně RBD, tak i polybázické restrikční místo. Diverzita těchto virů je ale zatím jen málo známá a v přírodě jich existuje velké množství.

 

Přírodní výběr v lidech

Druhou možností je, že došlo k přírodnímu výběru v lidech poté, co SARS-CoV-2 přeskočil ze zvířete. Je docela lhostejné, jestli to bylo od netopýra anebo nějakého jiného druhu. V takovém případě by přeskakoval virus, který by se od toho dnešního ještě v důležitých detailech lišil. Do finální podoby ho mohl vybrousit přírodní výběr při postupném infikování mezi lidmi. V takovém případě by nejspíš již od počátku měl mutace v doméně RBD, a polyfázické restrikční místo by si koronavirus pořídil do výbavy až mezi lidmi.

 

Jako třetí možnost autoři zmiňují málo pravděpodobnou situaci, že koronavirus SARS-CoV-2 ve své současné podobě vznikl nešťastnou náhodou při práci s laboratorními kulturami virů, a pak z laboratoře nějakým způsobem unikl. Nikoliv záměrnou manipulací, ale zcela samovolnou evolucí, přírodním výběrem v laboratorním nádobí. Podobné případy samovolného evolučního vývoje v laboratoři se u virů vzácně stávají, ale v tomto případě nejspíš ne. Proti tomu scénáři svědčí celá řada skutečností, včetně výše uvedených, a mnohem pravděpodobnější jsou dvě předešlá vysvětlení.

 

SARS-CoV-2 není marťan. A není to ani biologická zbraň. Nevyrobily ho USA ani Rusko, ani Vatikán. Nevyrobila ho ani Čína, přestože to nejsou andílci a mají ve Wu-chanu vojenskou biologickou laboratoř. Přesto ale Čína nese hlavní díl viny na celé pandemii koronaviru. Podle nedávno zveřejněných informací laboratoř ve Wu-chanu naopak statečně bojovala proti infekci, přečetla sekvenci SARS-CoV-2 a snažila se ho dostat pod kontrolu. Na zásah z vyšších míst čínského režimu, která neměla pocit, že jde o hodně a raději se snažila vše zakrýt, musela Wu-chanská laboratoř výzkum ukončit. Nebyl to zlovolný záměr, jen takové naduté papalášství, jaké důvěrně známe z našich končin.

 

Čína tajila sekvenci viru nejméně týden, pak tajila vzorky viru a téměř stoprocentně podhodnocovala počty nakažených i mrtvých. Je prakticky jisté, že právě kvůli tomuto trestuhodnému zdržení, kvůli dobrému jménu čínského režimu, teď po celém světě umírají lidé. Že je Čína ochotná nikoliv rozdávat ale prodávat potřebný materiál je milé a pomůže to. Nejsou ale vzorem hodným k následování. Mějte to na paměti v této těžké době.

 

Video: MUDr. Soňa Peková, PhD. - nový rozhovor o koronaviru


 

Video: Spread & Evolution of Deadly Pathogens, Kristian Andersen

 

Video: Outsmarting Outbreaks: Using Genomics to Track Viruses

 

 

Literatura

Nature Medicine 17. 3. 2020.

The Straits Times 28. 2. 2020.

Datum: 19.03.2020
Tisk článku

Související články:

Čína přiznala šíření koronaviru z Wu-chanu. Hrozí globální pandemie?     Autor: Stanislav Mihulka (22.01.2020)
První varování před koronavirem Wuhan poslala umělá inteligence BlueDot     Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2020)
Event 201: Jak dopadla globální simulace pandemie fiktivního koronaviru CAPS?     Autor: Stanislav Mihulka (29.01.2020)



Diskuze:

Po bitvě je každý generál

Pavel K2,2020-03-23 19:03:37

Hmm, tady v diskuzi je každý génius - třeba p. Wagner. Zajímalo by mne, kdy si kdo z diskutujících objednal respirátor. Já za sebe mohu říct - v půlce ledna, když se už vědělo, že Covid-19 šíří bezpříznakoví, jsem si říkal - to asi nezastaví, to přijde i do Evropy. Podruhé totéž, když jsem viděl prázdné ulice Pegingu. Ale respirátory (6xFFP3) pro celou rodinu jsem objednal až 24.2. po větší rodinné diskuzi, bylo to už hodně peněz.
Tak těžko můžu kohokoli z vlády obviňovat, že něco neudělali někdy dřív. Sto let se tady nic takového nestalo.

Odpovědět

Tom Mart,2020-03-23 12:48:40

Četl jsem ten článek, ale podle mě může maximálně prokázat to, že při vytvoření viru nebyly použity nástroje "genetického inženýrství". Nicméně mutaci viru můžu jednoduše vytvořit i tak, že hostitele infikovaného virem A infikuji dalším virem B, stejně jako se tomu děje v přírodě. A je otázkou, jestli k něčemu takovému potřebuji i živého hostitele, nebo jestli mi stačí i jen nějaká zkumavka / miska. Každopádně pokud bych postupoval takto, tak z mého laického pohledu není možné studiem viru nijak prokázat, že k něčemu takovému nedošlo v laboratoři, ale že se jedná o přírodní mutaci.

Odpovědět


Re:

Tom Mart,2020-03-25 13:17:43

tak jsem shodou okolností našel "důkaz" pro svoji spekulaci :-)
https://twitter.com/PeterKolchinsky/status/1242654632305995778

Odpovědět


Re:

Tom Mart,2020-03-25 15:48:51

A pro jistotu ještě tohle :-/
https://www.pnas.org/content/105/50/19944?ijkey=9a0afd96b56e79b3c746806b5df43000b3d3eab6&keytype2=tf_ipsecsha
"To test whether the RBDs of Bat-SCoV and SARS-CoV were interchangeable, we replaced the Bat-SCoV RBD with the SARS-CoV RBD simulating a theoretical recombination event that might occur during mixed infection in vivo."
Takže ta zpráva je hezká, ale vzhledem k tomu, že rekombinace viru v jeho RBD části je celkem jednoduchá a lze ji udělat "přírodní" cestou ve zkumavce, tak reálný význam té zprávy je celkem mizivý.

Odpovědět

placani do vzduchu

Andrej Tupolev,2020-03-22 14:16:07

https://www.nature.com/search?q=SHC014 od 9.11.2015
Preklad: Klastr cirkulujících netopýřích koronavirů podobný SARS vykazuje potenciál pro vznik u člověka. Na stejne strance je jeste 6 clanku probirajicich perspektivy koronavirusu.
Článek říká, že američtí vědci uměle vytvořili hybridní verzi koronaviru u různých zvířat. Vědci věnují zvláštní pozornost viru zvanému SHC014, který se nachází v netopýrech v Číně. Poté vytvořil chimérický virus, který byl uzpůsoben pro růst u myší a simuloval lidské onemocnění. "Chiméra způsobila nemoc u myší, ale nezabila je."

Dále je popsáno, že v roce 2013 Američané zkoumali možnost přenosu tohoto viru na člověka. Tato zjištění potvrzují podezření, že netopýří koronaviry, které mohou infikovat lidi, mohou být častější, než se dříve myslelo.

Simon Wayne-Hobson z Pasteurova institutu v Paříži poznamenává, že vědci vytvořili nový virus, který „roste pozoruhodně dobře“ v lidských buňkách.
"Pokud vypukne virus, nikdo nemůže trajektorii předvídat," řekl. „Jediným vlivem této práce je vytvoření nového nepřirozeného rizika v laboratoři,“ píše Richard Ebright, specialista na molekulární biologii a biologickou bezpečnost na University of New Jersey.
„Výsledky studie promění tento virus z potenciálního původce v jasné a existující nebezpečí,“ říká Peter Dashak, spoluautor článku z roku 2013 citovaného časopisem.
Závěrem autoři časopisu píšou: nejnovější práce ukazuje, že virus již překonal kritické bariéry, jako je schopnost zachytit lidské receptory a účinně infikovat buňky lidských dýchacích cest.
Pětiletý článek tak výslovně uvádí, že ve Spojených státech byly provedeny studie modifikace netopýřího koronaviru, který může být přenesen na člověka a způsobit akutní respirační syndrom. To je jeden z důkazů, že Američané zahájili globální epidemii. Čína měla pravdu: virus COVID-19 přinesl do WIA CIA.

Muj nazor: Svet je natolik vystrasen legendou o neporazitelnosti a „nejlepsosti“ USA, ze místo i naznaku protestu nebo, Chran Buh, vzpoury, radeji jako krysy panicky beha po vlastnich palubach a veskere dukazy prohlasuje za fejky a konspiracni teorie.

Odpovědět


Re: placani do vzduchu

Roman Sobotka,2020-03-22 22:35:25

A uz tu mame CIA :) Jsou to ale v USA filutove, nakazit Cinu, a pak si stejnym virem zamorit NY... Kdyz uz jste vygooglil SHC014, tak se podivejte do tech publikaci, nez vytrhnete par vet z komentare editora Nature.

Tady je popsana izolace SHC014 spolu s radou dalsich koronaviru, spolecna prace cinanu (Wuhan, BTW) a lidi z EcoHealth z NY

https://www.nature.com/articles/s41598-017-11384-w

Pekne to demonstruje, ze Cina vedela 15 let, ze netopyri jsou zasobarna potencialne nebezpecnych koronaviru, vcetne tech, ktere se mohou vazat na stejny receptor, jako SARS-CoV (ACE2). Presto Cina neudelala vubec zadne opatreni!

Ten slavny clanek s chimerickym virem SARS s receptorem z SHC014 (na kterem participovali i cinane) jenom potvrzoval, ze pojidat dal cibetky a spol je potencialni maler. Jak se pise zde:

https://www.nature.com/articles/nrmicro.2015.17

a

nove zde:

https://www.nature.com/articles/s41564-020-0688-y

viz zacatek:

"Over the past 20 years, several coronaviruses have crossed the species barrier into humans, causing outbreaks of severe, and often fatal, respiratory illness."

Jenze po publikovani te chimery se strhla mela kvuli potencialnimu nebezpeci a oficialne takovy vyzkum nesmel byt dale v US financovan. Navic, jak ukazuji nova data ze SARS-CoV2, jenom modifikace receptoru by stejne nestacila. Kde tam mate tu CIA? SARS-CoV2 nevykazuje nic chimerickeho, to neni problem zjistit i pro studenta bioinformatiky.

Odpovědět

s tou přípravou je to horší

Čestmír Berka,2020-03-21 17:11:04

https://www.usnews.com/news/politics/articles/2020-03-20/imports-of-medical-supplies-plummet-as-demand-in-us-soars

Odpovědět

Pane Mihulko,

Josef K.,2020-03-21 10:29:46

jste prosím autorem tohoto článku z roku 2015, nebo je to fake news? Děkuji, JK

http://www.gate2biotech.cz/chimericky-netopyri-virus-rozviril-obavy-z-vyzkumu/

Odpovědět

Může vzniknout zákeřnější kmen?

Tomáš Novák,2020-03-20 14:28:53

Tedy alespoň pokud nezakážou to svinstvo v podobě čínských zvířecích trhů, kde se ještě živá zvířata pitvají, porcují, škvaří a pojídají?

Odpovědět

Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Franta Novák,2020-03-20 13:02:47

Všechny státy na světě k nákaze přistoupily v podstatě chaoticky, každému trvalo několik týdnů, než začal dělat nějaké smysluplné kroky (a to se ještě dělají věci, které jsou díky neznalosti všech mechanizmů šíření koronaviru v podstatě nesmyslné nebo dokonce kontraproduktivní, ale prostě "pro jistotu" - něco jako se staré babičky pro jistotu pomodlí) a to včetně nezveřejňování určitých informací - některé státy západní Evropy například neuvádějí, kolik již bylo testováno lidí a podobně - stejně jako se ve válce neustále tvrdí, že "naše vojska postupují neohroženě kupředu, jen někde se takticky stáhla" :-) aby obyvatelstvo nepropadalo poraženeckým náladám, je to pochopitelné. Ale někteří jedinci prostě mají jasno už teď, dle perexu článku, "kdo za to všechno může". Prostě politika v některých mozečcích bude vždy zabírat 99% místa.

Odpovědět


Re: Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Franta Novák,2020-03-20 13:10:27

A to narozdíl od Číny měly všechny ostatní státy dost času se na šíření této nákazy v klidu připravit. Ale všude "běžel večírek, když spodní paluby už zaplavovala voda". Ale teď se bude všude objevovat spousta obviňování, kdo to zavinil. A samozřejmě je to výborný materiál k vyřizování si politických účtů. A to někteří nemají ani dost slušnosti počkat, než přejde to nejhorší.

Odpovědět


Re: Re: Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Jan Novák9,2020-03-20 17:56:47

Je těžké se připravit když např. sluníčkáři v severní itálii na začátku roku organizovali kampaň "Obejmi svého Číňana" aby se čínští turisté necítili odstrčení jen kvůli tomu že u nich probíhá epidemie. Při pohledu zpátky se to nezdá jako až tak dobrý nápad. Někteří lidé obětují kohokoliv pro signalizování vlastních "ctností", viz podpora neomezené imigrace.

Poslední pandemie která stála za řeč byla Španělská chřipka 1918, a to je 102 let. Na druhé straně epidemie s několika sty mrtvých (před tím než se to rozšířilo do Evropy - oficiální údaje) není v Asii nic zas tak vyjímečného.

Odpovědět


Re: Re: Re: Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Josef Waters,2020-03-20 21:40:06

Jan Novák9: zkoušel jsem o vaší objímací akci něco najít a vypadá to, že akci uspořádala Unie mladých Italo-Číňanů. Videa a zprávy o tom jsou převážně z čínských médií (CGTN). Určitě to nebyl dobrý nápad, ale házet to na "sluníčkáře" je takové, promiňte, zemanovské. Stejně jako takové to typické okamurovské "podpora neomezené imigrace"...

https://newseu.cgtn.com/news/2020-02-05/I-am-not-coronavirus-The-protest-of-a-young-Chinese-Italian--NQ9XHk2PCM/index.html

Odpovědět


Re: Re: Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Michal Mayer,2020-03-20 20:33:50

Počkat s vyřízením Bureše? Tam už před lety bylo pozdě, čím dřív ten psychopat zmizí, tím líp. To jeho nesouvisle blekotani
jen vyvolává paniku. Vše jen zhoršil. Rezervy prozral, takže Sekyra bude obrovská. A teď se ještě sám bude na koronavirus vymlouvat. Takže ccim dřív bude fuč, tím líp.

Odpovědět


Re: Re: Tak hlavně, že někteří mají jasno.

Martin Bruoth,2020-03-22 05:51:45

... trochu se obávám, jestli nejhorší již přišlo.

Odpovědět

Pocet druhov

Lubos Kovacik,2020-03-20 07:57:49

"Není to jediný koronavirus. Těch jsou stovky nebo spíše tisíce" Podla dostupnych informacii je nam znamych kolo 40 druhov. Skade autor zobral rady stoviek alebo tisicov?

Odpovědět


Re: Pocet druhov

Martin Bruoth,2020-03-22 05:54:24

U klonálních organismů přestává mít jednotka druhu trochu smysl. Tím chci říci, těžko definovat druh, když se vir rozmnožuje jako klonální organismus. A abychom ho zachytili, musí se dostatenčně namnožit (z mikro i makro pohledu).

Odpovědět


Re: Pocet druhov

Tom Mart,2020-03-23 12:53:53

Jednoduše - vezmeš počet zkoumaných netopýrů v poměru k celku a srovnáš ho s počtem v nich nalezených koronavirů. V Číně od roku 2003 těch netopýrů proklepli celkem dost, ale stále je to jen zlomek, proto vědci odhadují, že se v nich skrývá spousta ještě neobjevených koronavirů. Další věc je, že v netopýrech neustále probíhají mutace virů na nové, takže ten počet koronavirů asi nikdy nebude nějaký finální.

Odpovědět

Možná

Mojmir Kosco,2020-03-20 06:55:01

kdyby Čína nemlžila byly bychom mnohem dál . Vnitřně rozumím proč Čína do ledna bránila informacím o COVID 19.Ale protože třeba politici na světe věřili hygienickým opatřením v Čině a informace od n ich jsou všechny kladné těžko můžu obhájit až do itálie tvrdá opatření třeba v ČR . Výzkum těchto coronaviru probíhá v dané vojenské laboratoři dlouhodobě a metody "šlechtění" jsou různé některé i přirozené .... Samozřejmě že přírodní zdroj mutace je nejistější ale mutace vedoucí ke covid 19 proběhla mimo netopýry nebo loskouny a 4% změna rna kodu oproti příbuzným je dost.

Odpovědět


Re: Možná

Martin Bruoth,2020-03-22 05:59:08

Zajímavé je především, že velké mutace jsou "v řídících sekvencích" genomu viru, které obvykle tolik nemutuji (viz odkazovaný rozhovor se Soňou Pekovou). A taky článek o mutacích v buňkách rakovinného bujení na oslu jen málo starším než zde).

Odpovědět

Srovnání reakce Číny a Evropy

Vladimír Wagner,2020-03-19 23:59:17

Je pravda, že se určitě v Číně na počátku objevila nepochopení a jisté přezírání možnosti a rizika začínající epidemie. Takže i kopance, jistě ovlivněné i politickým systémem. Což ovšem v případě úplně nové nemoci, o které do té doby nikdo nevěděl, není zas tak udivující. Ovšem jak Čína, která se ve Wu-chanu dostala do situace, kdy epidemie překročila kapacitu zdravotního systému, tak Japonsko a Jižní Korea (dokonce i přes šílenou epizodu s náboženskými fanatiky), se s epidemií dokázaly vypořádat. Pochopitelně není vyloučeno, že se střetnou s druhou vlnou a ta může být horší, ale první vlnu zvládly tyto země docela dobře.
Evropa (i USA) měla zhruba dva měsíce času, kopu znalostí a zkušenosti z Číny, Japonska, Jižní Koree a Singapuru. Viděla, co funguje a co ne. Měla obrovskou výhodu proti těmto zemím. Přesto to dopadlo tak, jak nyní vidíme. Myslím, že základní problém je ideologická a politická krátkozrakost, daná pohledem nadřazenosti třeba právě nad Čínou, která docela čiší i z článku Standy Mihulky. Evropa nedokázala převzít zkušenosti získané zároveň v různých zemích s různými politickými systémy. Prostě se i na racionální fakta a zkušenosti dívala prizmatem ideologickým. A hlavně místní politici místo přípravy na epidemii stále jen politikařili. Hlavně však nedokázali u svých občanů dosáhnout pochopení, že primárním aspektem svobody musí být zodpovědnost. K tomuto pochopení nedošlo ani u politiků a intelektuálů, kteří i v krizi považují za prioritu politický ideologický boj. Takže se 8. března ulicemi španělských měst (v té době už v Itálii začínala krize a dost případů bylo i ve Španělsku) valí davy žen (nejen) v demonstracích s hesly ve stylu "Sexismus zabíjí více než koronavirus". A abych jmenoval i příklad od nás. V době, kdy už je jasné, že v Itálii se epidemie rozbíhá naplno, tak šéf ODS pan Fiala (nejen) považuje zákaz diváků na mistrovství biatlonu, který byl předtím v Itálii a dalo se předpokládat, že se řada diváků z té Itálie dostaví i k nám, za osobní mstu premiéra. Osobně si totiž myslím (pochopitelně na to nemám důkazy), že to byl kritický pozitivní bod pro naši možnost překonání této krize. Myslím si, že pokud by ten biatlon byl s těmi diváky, tak už jdeme cestou Itálie a Španělska.
Opravdu bych zde nechtěl mít autoritářský režim jako v Číně, ale dovolím si tvrdit, že většina evropských politiků, a hlavně kvůli své ideologické a politické zaslepenosti, selhala více, než se to stalo u těch čínských.
Pokud se na fakta nedokážeme dívat racionálně a bez ideologických brýlí, tak na to můžeme tvrdě doplatit nejen při této pandemii.

Odpovědět


Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Mintaka Earthian,2020-03-20 00:49:05

Tady toho selhává víc než jen "stát". Hodně mohou změnit i nižší patra vedení a my všichni na poslední příčce hierarchie.

Respirátory jsem měl "náhodou" schované od rekonstrukce bytu již několik let.
Před týdnem jsem byl s respirátorem v Kauflandu. Byly tam stovky lidí a respirátor jsem měl jako jediný.
Nechápu, když už se vědělo, že nákaza je i v ČR, a že ji ze zahraničí potenciálně přivezou tisíce lidí, jak si vedení provozoven mohlo dovolit poslat zaměstnance na plac, aniž by jim sehnali alespoň šátek

Jak to, že tak dlouho trvalo, než se mohly začít využívat testovací kapacity akademie věd a soukromých laboratoří?
Proč se za ně nepostavili odborníci a nevytvořili tak velký tlak na vládu, aby jim to umožnili?

Proč vázne spolupráce s průmyslem?
Na jednu stranu mají být vydány obrovské kompenzace (což je nejspíš v pořádku), na druhou stranu leží ladem obrovské výrobní kapacity našeho průmyslu, které by mohly být použity k výrobě zdravotnického materiálu.
Například výroba ochranných štítů z tenkého plastu by mohla probíhat ve statisících kusů denně, za pomoci tiskáren papíru.

Kolik dnů by trvalo připravit průmyslovou linku na výrobu roušek / respirátorů?
Jenže tady nebyla pořádná veřejná statistika jak jsme na tom, jen ubezpečování, že jich máme dost.

Je vidět, že v jednotlivých státech přistupují k opatřením velmi různorodě.
V každém z nich se mísí mnoho z národních charakteristik, dispozic, kulturních zvyků, ...
Předpokládám, že na vzdory této různorodosti se z toho chtějí všichni dostat.
Bych bych moc rád, kdyby byla vidět výrazně větší solidarita a spolupráce mezi jednotlivými státy.

Alespoň na úrovni výzkumu chování viru, vakcíny a efektivity léčebných opatření to snad funguje.

PS: Těm statistikám z Číny bych moc rád věřil, ale důvody, aby teď najednou Čínská vláda zveřejňovala informace, které se jim nehodí k obrazu sebe sama.

Odpovědět


Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Jan Novák9,2020-03-20 18:52:11

Ani Itálie nezvládá zveřejňovat spolehlivé statistiky protože je prostě nemají. Nezvládají testovat, ani úmrtí netestují na coronavirus vždy. Např. místní noviny v Lombardii mají 10-11 stran oznámení úmrtí když normálně stačí jedna.

https://www.breitbart.com/europe/2020/03/20/italy-spike-funerals-hints-virus-deaths-many-times-higher-than-reported/

Natož tak v Číně:
https://www.breitbart.com/asia/2020/01/28/reports-communist-party-actively-deflating-coronavirus-patient-counts/

A nově 19.3:
https://www.breitbart.com/national-security/2020/03/19/5-reasons-to-doubt-chinas-claim-it-has-stopped-seeing-coronavirus-cases/

U nás se taky každý netestuje, když nemáte jasné příznaky tak Vás vyhodí. Američané tvrdí že čínské rychlotesty mají až 48% false negative.

Odpovědět


Re: Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Martin Bruoth,2020-03-22 06:13:56

Čínské rychlotesty: rychlotesty fungují z krve. Obvykle jsou to sérologické testy, tedy musíte mít v krvi protilátky aby test fungoval. Defacto jsou to testy o tom, jestli se organismus s infekcí setkal a jsou průkazné až několik týdnů po infekci (kdy se imunitní systém na patogen nastavil). 48% false negative je jen o tom.

Výborné testy na průzkum, kolik lidá bylo nakažených třeba bezpříznakově. Ale nemyslím si, že to jsou dobré testy pro součansou situaci. Tohle by ale lékaři měli normálně vědět a užívat je odpovídajícím způsobem.

Odpovědět


Tady toho selhává víc než jen stát...

Leoš Fučík,2020-03-20 23:36:46

Touché!
Dlouho si již kladu otázku, proč v podmínkách ústavně se téměř blížících vyhlášení mimořádnému válečného stavu nebylo možné postavit během 48 hodin 1-5 výrobních linek na respirátory.
Máme Těchonín a neumíme šnuptychly.
Ministerské zásobovací týmy neumí poznat šíbra s teplou vodou. Podvést MZd - Krejčíř se musí řehtat smíchy.
Obávám se, že po covid zbude obrovské množství rozkradeného, nová vrstva šmelinářů - a žádné racionální poučení.

Odpovědět


Re: Tady toho selhává víc než jen stát...

Martin Bruoth,2020-03-22 06:19:52

Podle mně ale domácí šití funguje celkem dobře. Navíc je to "technologie" 50 let stará a tedy celkem osvědčená. 7 roušek stačí na týden, jednou týdně si je vyperete a vyžehlíte. Časem se objeví i lepší roušky, které nebudou chránit jen okolí ale i Vás...

Nedokážu si představit dodávky 70 mil roušek nebo respirátorů týdně a jejich distribuci. Některé výrobní kapacity stojí, ale snáze si dokážu představit přejít v automotive na plicní ventilátory než na roušky.
- některé výroby přeorientujete jen tak, že všechno vyhodíte a postavíte znovu
- rychle přeorinetujete jen maloseriovou výrobu, kde máte "obecné stroje" a máte konstruktéry, kteří vám pomohou připravit prototypy
- jo a myslím si, že reakce za týden je možná jen v případě, že máte skladem materiál, ze kterého můžete vyrábět...

Odpovědět


Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Emiel Regis,2020-03-20 04:55:17

Naprosty souhlas, pane Wagnere. Jeste bych doplnil, ze krome ideologicky motivovaneho odmitani informaci a zkusenosti zapadni staty jiz dlouhodobe rezignovaly na strategickou bezpecnost - urcitou formu autarkie v klicovych hospodarskych odvetvich (produkce potravin, zdravotnickych potreb, zakladni obory prumyslu atd.) a spolecenskych oblastech (personal pro zdravotnictvi, obranu a dalsi); bohuzel se to tyka i soucasneho Ceska, a to v naprostem kontrastu jak vuci prvni republice, tak vuci povalecnemu Ceskoslovensku. Zavislost na dovozech temer vseho (nejen rousek) se jeste muze v chaoticke mezinarodne obchodni situaci tvrde vymstit.

Odpovědět


Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Josef Waters,2020-03-20 09:16:46

Přesně tak, vláda by nyní měla připravit výhodné podmínky, granty atd. (případně limity dovozu) pro domácí výrobu ochranných pomůcek (a třeba později i dalších "strategických" výrobků). Teď je ideální příležitost! Bohužel i my, jednotlivci, jsme si zvykli nakupovat bez rozmyslu čínské výrobky, jen proto že jsou levnější a tudíž si jich můžeme koupit víc, než vůbec potřebujeme (nebo i to, bez čeho bychom se obešli). A dopadlo to tak, že se tady už mnoho věcí nevyrábí. Málokdo se při nákupu zamyslí a vydá raději víc peněz za domácí, nebo evropský výrobek. Přitom bohatí jsme na to dost.

PS. Výsledkem kritiky by ale nemělo být odmítnutí demokracie a příklon k totalitě, ale její vylepšení.

Odpovědět


Re: Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Martin Bruoth,2020-03-22 06:24:36

Bohužel velkosériová textilní výroba u nás vymřela poměrně dávno, vymírání začalo zhruba před 30 lety.

Jsem trochu zaměřený na textilní roušky, protože ty "jednorázové" roušky i respirátory mi přijdou pro denní použití mimo zdravotnictví trochu "overkill".

Odpovědět


Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Roman Salátek,2020-03-20 06:53:14

Ano když je po bitvě, je to tak jasné a průzračné. Klimatická změna - neustále se tady mrhá časem a důsledky budou ještě hrozivější. Politici se chovají pořád stejně. Cokoliv můžou tak posunou, snaží se vyvléct nebo přesounout zodpovědnost, neustálá snaha za všech okolností z toho něco vytřískat, uhrát malou domu, vyhovět "sponzorům" tak aby se nešáhlo do jejich kševftíků. Je to pořád stejné. Ať je Babiš jakýkoliv a důvody které ho natlačily k tak důležitému rozhodnutí byly asi velmi pragmatické(ten průser s respirátory, měl jsem doma 20ks PPF2, tak jsem je dal bratránkovi co jezdí u rychlé - oni jim dali 8ks pro 10 lidí, s tím, že nikdo neví jak dlouho je budou muset mezi sebou "recyklovat"), to by mu jistě jeho voliči neodpustili, jde mu o hodně. Vůbec si nedokážu představit jak by to probíhalo s Nečasem, nebo Sobotkou. O politicích žádné velké iluze po těch letech nemám. Vždy je budou muset k tomu dotlačit lidé. A jedna z možností, jak upozornit na problém v demokraci je přeci stávka. Ten argument jsem nepochopil. Neměl by jste něco vytrhávat z kontextu a snažit se to dehonestovat. Jestli alespoň trochu rozumíte životu, je vám přeci jasné, že se to svolává někdy několik týdnů dopředu a velmi nešťastně to vyšlo takto do těchto událostí. O Fialovi se nemusíme bavit, to je tragédie. Ale musím se vrátit ke klimatické změně, která je ve fázi ohniska někde daleko v "Číně", dokážeme se z těchto událostí poučit, nebo se tady bude neustále plácat, že se nic neděje?

Odpovědět


Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Martin Grajcar,2020-03-21 06:30:52

> Klimatická změna - neustále se tady mrhá časem a důsledky budou ještě hrozivější.

Ciste kravinimum. Klima se meni neustale a nic s tim nenadelame. At se otepli ci ochladi, budeme se muset prizpusobit. Uz jsme se prizpusobili hodnekrat.

> Ale musím se vrátit ke klimatické změně, která je ve fázi ohniska někde daleko v "Číně", dokážeme se z těchto událostí poučit, nebo se tady bude neustále plácat, že se nic neděje?

Deje se toho hodne. Obchodnici se strachem mazou nesouhlasne nazory, snazi se je kriminalizovat a hrabou a hrabou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

David Prada,2020-03-21 15:50:38

Takže čekám, kdy se objeví hojně podporovaná teorie, že za koronaviry může globální oteplování. Každému, kdo si chce ve věci udělat jasno doporučuji skvělou knihu (tzv. technothriller) od Michaela Crichtona Říše strachu. Tam je popsaná podstata klimatického alarmismu na pozadí akčního příběhu skoro dokonale, včetně spousty faktů a odkazů na ně. A je tam tady vysvětleno, proč je ten klimatický alarmismus tak ochotně přijímán vládami a částí byznysu a naopak dál prosazován.

Odpovědět


Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

Lubomír Vrána,2020-03-20 10:24:18

Souhlasím s Vámi.

Odpovědět


Re: Srovnání reakce Číny a Evropy

David Prada,2020-03-21 15:36:17

Článek je super a Váš příspěvek taky. Bohužel, stačí si přečíst některé reakce a člověk si uvědomí, jak jsou lidé zabednění a povrchní, protože svými reakcemi přesně potvrzují, co jste napsal. Jinak bych doložil jednu z dalších stupidit, které dokazují ono ideologické uvažování našich politiků. Pražský radní Scheinherr ještě v pondělí na twitteru postoval, že lidé nemají přes zrušení zón jezdit auty, ale mají používat výhradně MHD, protože prý aut je moc a když budou lidé parkovat na ulicích, neprojedou sanitky, záchranáři a nebo hasiči. Předtím (to jsem na vlastní oči na jeho účtu nenašel) zase doporučoval, aby lidé radši jezdili na sdílených bicyklech. Špatné i jako vtip. Měli bychom si zásadně začít pozorně všímat, co kdo říká a co dělá a hlavně začít přemýšlet proč...

Odpovědět

Nazor pani Pekove

Ivan Zabant,2020-03-19 17:39:57

Co rikate na nazor pani Pekove, ktera tvrdi, ze vir byl pravdepodobne vytvoren umele? Je to zde na konci videa https://m.youtube.com/watch?v=P2KW1kud9fg

Odpovědět


Re: Nazor pani Pekove

Jaromír Kalhota,2020-03-19 18:04:01

Nejdřív NE, následuje ANO, končí MOŽNÁ. Ta ženská je podezřelá jak prase. Žádost na testování si mohla podat, ale nepodala, co to znamená. Mám pocit, že zase nepůjde o nic menšího než o peníze apod.

Odpovědět


Re: Re: Nazor pani Pekove

Martin Bruoth,2020-03-22 06:31:00

Žádost o testování, pokud jste sledoval komunikaci "oficiální" si skutečně podat mohla. Ale podmínky by splnila zhruba za rok (certifikace na nějaké specifikcé ISO, které mají mít humánní laboratoře). Pokud jsem to pochopil, ona má nějaké podobné ISO pro svojí laboratoř v nehumánní oblasti. A navíc je schopná připravit test, což větčina "daignostických laboratoří" neumí.

V celé věci šlo o výjimku, aby i laboratoře co umí PCR lépe než ty diagnostické ale nemají papíry na zdravotnictví mohly testovat. A to se povedlo...

Odpovědět


Re: Nazor pani Pekove

Petr Prokop,2020-03-19 18:49:37

Řekla pravdu. Podle své odborné erudice a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí řekla pravdu. Viry přirozeně nemutují v místech genomu, kde se nachází takzvaný velín.
Další otázka je, jestli nedopadne jako Sacharov v Rusku. Každopádně držím paní dotorce Pekanové palce!

Odpovědět


Re: Re: Nazor pani Pekove

Jaromír Kalhota,2020-03-19 19:24:59

A kterou, ne/ano/možná ?

Odpovědět


Re: Re: Nazor pani Pekove

Jaromír Kalhota,2020-03-19 19:32:21

https://www.ivb.cz/aktuality/vedci-zjistili-ze-novy-koronavirus-sars-cov-2-zpusobujici-onemocneni-covid-19-ma-prirozeny-puvod/?fbclid=IwAR1wf11FrcSuKH4lR7XAXA3kn0rSTmsphCDBmN76LZ0Azp6u2PaPrOyjWGU
https://hlidacipes.org/rana-pro-konspiratory-novy-koronavirus-je-produktem-prirozene-evoluce-nikoliv-laboratori-cia/

atd....................

Odpovědět


Re: Nazor pani Pekove

Roman Sobotka,2020-03-19 19:25:45

Zavani to touhou te pani se zviditelnit. O umelem puvodu ruznych viru se konspiruje od casu HIV, bylo to podobne u SARS v roce 2002. U HIV je to jeste porad hodne zazrane v soucasne Africe (spiknut farmaceutickych firem..). Co na tom, ze koncem 70 let byl slusny vykon slepit dva kousky DNA dohromady. Konstrukce viru byla uplne mimo, jako by nekdo tvrdil, ze si v 70 letech promital video na mobilu.

Zajimalo by me, jak si ta pani predstavuje metodiku predelani zvireciho koronaviru na lidsky. I s dnesni technologii to je hodne problematicke. Muzu mit izolaty z ruznych savcu, osekvenovat, ale co dal. Muzu testovat stovky variant mutaci povrchoveho spike proteinu a doufat, ze rozpozna nejaky receptor na povrchu lidskych bunek. Jenze jak to testovat? Nekdo doda zastup lidskych testeru? A proc vubec modifikovat zvireci virus, kdyz je rada ucinnych lidskych viru, staci vylepsit stabilitu v prostredi. Takovy SARS-CoV je dobry zabijak, nastesti afinitu na lidske receptory ma vyrazne nizsi nez SARS-CoV-2. Pokud by nekdo chtel vytvorit pandemicky zabijacky virus (ale k cemu,ze?), tak nebude resit zvireci izolaty.

Ad mutace viru, prirozene mutuje kazda cast virove DNA/RNA, je to jen otazka pravdepodobnosti. Jenom vetsina mutaci ten vir rozbije, nebo alespon oslabi. Nektere varianty ale mohou byt pro cloveka hodne neprijemne.

Odpovědět


Re: Re: Nazor pani Pekove

Andrej M.,2020-03-19 20:32:52

Nič v zlom ale práve čína má zástupy testerov - o tom predsa nikto nepochybuje. Labak je od miesta nakazy kolko? Asi tak 500m tusim. Ak pouzijete occamovu britvu ze najjednoduchsie vysvetlenie je aj najpravdepodobnejsie - tak ani nieje o com debatovat. Preco v celej obrovskej cine ci azii - aj inde konzumuju vsetko co sa hybe virus nevznikol? Dohadovat sa podla genomu ci je virus umely je detinske- nikto nema ani tusenie na akej urovni je cinska vojenska biotechnologia - takze je cela debata o tom bezpredmetna. Momentalne na pôvode aj tak nezalezi - az sa to nebodaj niekedy prevali - tak potom nech si to s cinou svet vybavi (to sa vsak zase s najvecsou pravdepodobnostou nikdy nestane). Prajem vsetkym pevne zdravie.

Odpovědět


Re: Re: Re: Nazor pani Pekove

Roman Sobotka,2020-03-19 22:08:23

Pouzivate Occamovu britvu presne naopak. Prenosu viru z divokych zvirat na cloveka dochazi v Cine pravidelne. O naproste vetsine z nich se asi nikdo nedozvi, protoze maji slaby prubeh, nebo nejsou infekcni. Ale pak jsou pripady jako H5N1 (ptaci chripka), SARS (pravdepodobne netopyr), SARS-CoV-2 soucasna pandemie. SARS mel puvod v Cantonu, Wuhan je jinde. Spanelska chripka mela podle vseho take puvod v Asii.
Neni pravda, ze v cele Asii se konzumuje vse, co se hybe. Hinduiste, budhiste, muslimove a i velka vetsina krestanu nebude pojidat netopyry, luskouny, divoke ptaky, opice atd. Proste cinane jsou dost specificci, je jich miliarda a hygiena je v Cine uplne tragicka. Mel by se vyvolat tlak na Cinu, at to zacne nejak resit. Genom SARS-CoV-2 je uplne bezny, detinske je delat silne zavery pouze z toho, ze je ve Wuhanu virologicka laborka (v Cine jich je cela rada). Nelze vylouci, ze jim utekl nejaky nebezpecny izolat (spekulace), ale upraveny virus je fantazirovani. SARS taky nekdo vyrobil? Ptaci chripku?, spanelskou chripku?

Odpovědět


Re: Re: Re: Nazor pani Pekove

Stanislav Brabec,2020-03-19 22:47:57

Odpovědí je, že wuhanském regionu žijí jak vrápenci Rhinolophus sinicus (pravděpodobný zdroj infekce), tak cibetkovité šelmy (pravděpodobní mezihostitelé), tak lidé. Bylo tam již zaznamenáno více přenosů koronavirů na člověka. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6178078/

Odpovědět


Re: Nazor pani Pekove

Patrik Červenák,2020-03-19 22:28:10

A co tohle?https://patents.google.com/patent/US10130701B2/en

Odpovědět

Nemyslím

Mojmir Kosco,2020-03-19 15:12:42

A proto verim?Číně?Článek tvrdi ze prirozena mutace ZNA POSTUPY



maevolucni postupy ktete vedou k covid ale nepochopil jsem lide je jeste nemaji?

Odpovědět

Já si budu dlouho pamatovat,

Richard Vacek,2020-03-19 14:33:47

že vzorem hodným následování jsou klasické demokratické země jako Itálie, Španělsko, nebo Francie. Jejich přístup při zacházení s epidemií nám ukazuje, jak Čínu nejen dohnat, ale i předehnat. "Malé" Itálii se to podaří právě dnes a má našlápnuto skončit v čele peletonu (tedy s nejvyšším počtu mrtvých).

Odpovědět


Re: Já si budu dlouho pamatovat,

Vojtěch Kocián,2020-03-19 16:07:56

Diktatura má samozřejmě spoustu výhod. Například omezený pohyb osob. Pokud vím, tak v Číně pořád platí, že ne všichni obyvatelé se po jejím území mohou volně pohybovat (mluvím o stavu bez vyhlášené karantény). Vypouštění jen takových informací, které režim povolí, pěknému obrázku zvládání epidemie také neuškodí.
Italové jsou bohužel extrémní bordeláři, kteří neradi dodržují pravidla a navíc se to časově potkalo z dobou, kdy tam byla půlka Evropy na dovolené. Další věc je složení obyvatelstva. Čína je oproti Evropě pořád poměrně mladá.

Odpovědět


Re: Já si budu dlouho pamatovat,

Peter Somatz,2020-03-19 16:50:51

Cina tu informaciu pozdrzala o tyzden. Britsky premier tvrdi, ze to ani nejdu riesit. Nech si ludia sami vybuduju imunitu. Cim menej statu tym lepsie.
Je to predsa slobodna krajina a ludia sa mozu sami rozhodnut ci zomru, alebo nie.
Dolezite je, ze nikto im tu imunitu nebrani si vybudovat! :)

Odpovědět


Re: Já si budu dlouho pamatovat,

Zdeněk Smutný,2020-03-19 18:42:38

Vyjadřujete se oi čem nemáte ani páru. Rozdíl Číny a Itálie je v poměru starých lidí k počtu obyvatel nad 65 let. V Číně jich je 12% a v Itálii 23%. Tím je vysvětleno nejen počet nakažení, ale i počet mrtvých k počtu nakažených. Čím mladší obyvatelstvo tím nižší možnost přenosu nemoci a zároveň i mrtvých. Užívejte prosím to co máte mezi rameny a netvořte paniku a politiku z nemoci.

Odpovědět


Re: Re: Já si budu dlouho pamatovat,

Josef Skramusky,2020-03-19 21:38:46

poměr starých lidí k počtu obyvatel nad 65 let??

Odpovědět

Molekulární genetici a virologové, ozvěte

Petr Zeman (z brna),2020-03-19 13:32:47

Naznačovat, že to či ono infekční agens je uměle vyrobeno, neodolatelně láká záhadology a konspirofily. A stává se součástí dezinformačních operací. Vzpomeňme na AIDS začátkem 80. let a s ním spojenou sovětskou podloudnou aktivitu.
Opakovaná videa dr. Pekové považuji za přinejmenším neodpovědná. Svá tvrzení by měla předložit debatě v odborných kruzích.
Pánové a dámy, molekulární gentici a virologové, co k tomu můžete uvést?
Petr Zeman

Odpovědět

Jan Křížek,2020-03-19 12:32:53

Čínu bych do toho netahal. Hlavní příčinou hrůzného průběhu je kofein, který patří do skupiny purinových - methylových derivátů xanthinu, do nichž započítáváme theobromin (kakao) a theofylin - bronchodilatans. Pokud se jedná o výčet produktů, které kofein obsahují, pak Vás překvapí to základní: Fazole, kakao (tedy i čokoláda), guarana, čaj, káva, kolové nápoje (tedy i kofola) a to je fakt jen základ. Oproti tomu silice hřebíčku vykazují jak v aerosolech do úst a nosu, tak v odvarech pro přímé užití, okamžité zklidnění sliznice, snížení teploty na normální stav 36,6°C. 80000 lidí je vyléčeno a internet se jen hemží recepty a výše uvedené jsou nejčastější shody. A Italové se svými deseti espresy prostě vynikají nad ostatní, takže spíše myšlenky, které novináři nečtou, protože je to málo záhada a politici to nemají potvrzeno odborníky, kteří v tuto chvíli také tuší úplné houby...

Odpovědět


Re:

Petr Petr,2020-03-19 13:44:02

To je sice zajímavá teorie, ale asi nemá opodstatnění.
Italové nejsou největší spotřebitelé kávy v Evropě.
https://characterisespace.wordpress.com/2014/01/19/coffee-consumption-per-capita-in-the-e-u/
http://www.visualinformation.info/current-worldwide-annual-coffee-consumption-per-capita/#more-3526
Je to spíše o postupu infekce (a včasném přístupu), že je to v Itálii horší.
V médiích nedávno proběhla informace, že jistý italský odborník to zase svádí na aerosoly/znečištění a tvrdil, že je v severní Itálii nejhorší v Evropě, tak proto v Itálii. Ale tak to taky není...
https://www.eea.europa.eu/themes/air/interactive/pm10-interpolated-maps
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PM10_in_Europe.png
(korelace není tak dobrá, když se vezme v úvahu Špaňelsko...)

Odpovědět


Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-19 15:26:08

Pak Vám přeji, ať průběh nemoci je u vašich rodičů bezbolestný, protože kofein je bronchodilatants _ droga uvolňující svaly plic a lidé se dusí ve spojení s koronavirem dusí. Kapitán Titaniku byl taky zkušený, ale vše co věděl bylo špatně.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Josef Skramusky,2020-03-19 21:41:48

Ale jistě, debatovat s argumenty nemá smysl, že?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-20 10:24:35

Mluvit o celkové průměrné roční spotřebě je irelevantní, když jde čistě jen o čistě období v průběhu nemoci. Ale zkuste se zeptat nemocných, jestli by chtěli zkusit méně drastický způsob anebo si dupnou a kašlou na to a pijí černý čaj, dají si kafe a natruc i čokoládu, či nějaký energeťák, pak k večeři fazole, ať si plíce uleví, protože to purin dělá...

Odpovědět


Re:

Jan Balaban,2020-03-19 15:53:51

Ja som zase počul, že za to môžu trpaslíci.

Odpovědět


Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-19 17:15:40

To se mi na dobrosrdečnosti líbí. Vždycky se najde někdo, kdo zná trpaslíky...

Odpovědět


Re: Re: Re:

Jan Novák9,2020-03-20 19:31:37

Hypotéza že za to můžou trpaslíci je stejně pravděpodobná jako že za to může kofein.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-20 20:22:01

Ajaj. Píši, že užití kofeinu během nemoci, se může stav pacienta zhoršit. Kostka cukru taky nehoří, ale když ji posypeme popelem, tak shoří celá. Ale jsou lidé, kteří se s katalytickou reakcí nesetkali. Také málo kdo chápe co je diamagnet, přesto je dobré podotknou, že biogenní prvky jsou většinou diamagnetické, kyslík paramagnetický a železo a draslík feromagnetické. Vy v tom souvislosti nehledáte, protože to je tak jednodušší, takže jednoznačně tato informace nebyla pro Vás, protože zjevně od pasu ovládáte chemii celého těla a také mi povíte, kde přesně spatřujete ten zádrhel, pokud to nebylo jen plácnutí do větru.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Zdenek Svindrych,2020-03-21 06:18:49

Draslík! Draslík? DRASLÍK??? Od kdy je draslík feromagnetický? Nebo je to nějaký vtip, který jsem nepochopil? A co kolega Hliník?
To železo, tam se snad shodneme (i když některé nerezové oceli jsou paramagnetické, viz en.wikipedia.org/wiki/Austenite )...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-21 07:37:30

Pravda, pravda. Tak jsem se nechal unést, že jsem si sám naběhl. Ano draslík a kyslík je paramagnetický. Ale aspoň je vidět, že tu někdo uvažuje...

Odpovědět


Re:

Bohdan Pfeffer,2020-03-19 19:43:32

V té Itálii (a Španělsku) je to spíš tím, že se při každém setkání líbají.

Odpovědět


Re: Re:

Lubomír Vrána,2020-03-19 19:58:08

Ta hypotéza o kofeinu se mi nezdá. Spotřeba kávy je největší v severských zemích, Itálie má spotřebu cca poloviční, my jsme cca na cca 60% Itálie. To zatím nekoresponduje vůbec se smrtností.
Ale vzhledem k relativně neutrálním vyjádřením lékařské obce k bylinným výtažkům, bych přeci jenom přisoudil hřebíčku, lípě, černé bezu a min. deseti dalším drogám jistý pozitivní účinek.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Jan Křížek,2020-03-20 01:57:46

To nemá nic dělat se spotřebou kávy. Italové si kávu dělají vysoce koncentrovanou. Ovšem kofein není jen v kávě, ale i v čaji, který je zase v oblibě v Číně a Íránu. Také fazole, kakao, guarana kofola a kolové nápoje, energetické nápoje, medikamenty. Během počátku nemoci COVID-19 se virus SARS-CoV-2 rozmnožuje a pití a jedení kofeinu uvolňuje svaly plic, protože tak kofein funguje. Během nemoci vadí i čaj, protože tein je kofein...

Odpovědět

Dík

Jaromír Kalhota,2020-03-19 10:41:41

Za tu politiku, Čína není demokracie, divné je, že má lepší výstupy než západní demokracie. Centrální řízení v nedemokracii asi funguje lépe než v demokracii viz EU.
Dokáže někdo říci v jakém je stavu "kapitalismus" v USA viz akciový trh.
Nejsem komouš, aspoň doufám.

Odpovědět


Re: Dík

Pavel Hudecek,2020-03-19 11:28:33

Základní problém je, že postupným vývojem se nám ty společnosti pomíchaly. Na západě neznali, jak vypadá vláda komunistů a realita socializmu, tak ho už pár desetiletí budují a nám ho přes EU teď vrací. Čínští komunisté se naopak poučili z chyb komunistů sovětského bloku, potichu úspěšně realizovali ekonomickou část Gorbačovovy přestavby a vlastně zašli ještě dál. Současný stav je tedy takový, že čínská ekonomika je víc kapitalistická, než ta naše. Proto funguje lépe.

K článku: Nepatří mezi koronaviry i ty co způsobují AIDS a spalničky?

Odpovědět


Re: Re: Dík

Josef Waters,2020-03-19 13:11:19

K té kategorizaci - myslim, že Čínský režim i přes svá prohlášení, že je komunistický, je prostě fašistický. A fašistické režimy měly v některých zemích i ekonomický úspěch. Ale jen ekonomický, na úkor všeho ostatního ...

Odpovědět


Re: Re: Re: Dík

Radovan R,2020-03-19 17:22:25

Hm, tohle mne nenapadlo a když nad tím tak přemýšlím, je na tom dost pravdy. Současné čínské uspořádání a chování je prakticky identické s obecnou definicí fašismu. Dobrý postřeh.

Odpovědět


Re: Re: Re: Dík

Leopold Kyslinger,2020-03-19 18:11:00

Tak to mě hlava nebere. Signifikantní pro fašismus je: autoritativní a vůdcovský princip, vypjatý nacionalismus, militarismus, sociální darwinismus, kult modernity, mládí a síly jakož i silná ekonomická role státu chápaného korporativisticky, v němž soukromé vlastnictví musí sloužit kolektivnímu prospěchu… Pravda korporativistický stát v Číně je, ale sociální darwinismus nebo kult mládí a síly - vždyť to je úplný protiklad konfuciánismu. Kde - proboha - berete jistotu o fašistické charakteru Číny?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dík

Josef Waters,2020-03-19 20:08:52

Nepsal jsem o Číně (číňanech, tradicích, náboženství ...), ale o jejich režimu. A tam to sedí, tak jak jste to vyjmenoval, myslím přesně (vyjma státního korporativismu už od kulturní revoluce).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dík

Jan Novák9,2020-03-20 19:50:54

Ano, souhlasím, pěkný popis Číny :-))

Podle mých zkušeností se socializmem je z pohledu postižených obyvatel rozdíl mezi socializmem a fašizmem minimální, a to jenom v rétorice. Fašizmus se snaží zotročit vlastní národ a pak jeho prostřednictvím ty ostatní kdežto socializmus se snaží zotročit všechny bez rozdílu. To že se komunistům podařilo přesvědčit svět že fašizmus je pravice ačkoli je pravým opakem pravicových principů považuji za jejich nejúspěšnější lež.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dík

David Prada,2020-03-21 15:44:44

Výraz fašistický a fašisté začali používat komunisté, aby odfiltrovali fakt, že Hitlerovi Němci byli nacionální socialisté, tedy taky socialisté a tím pádem tedy levicoví extrémisté jiného (nacionalistického) zaměření. Někteří lidé, zejména ti starší, co pamatují déle poměry před rokem 1989 se dodnes nedokážou smířit s faktem, že mezi komunisty a nacisty není řádný rozdíl. Výraz němečtí fašisté je rozhodně falešnější, než výraz čínští komunisté. Stačí si vzpomenout jak vypadal ekonomicky sovětský režim před nástupem Stalina v období NEPu...

Odpovědět


Re: Re: Dík

Kamil Papežík,2020-03-21 19:02:02

Dobrý den
Napsal jste: "Na západě neznali, jak vypadá vláda komunistů a realita socializmu, tak ho už pár desetiletí budují a nám ho přes EU teď vrací."
Nejsem si jistý, co si představujete pod pojmem "socializmus", protože zde panuje silné zmatení v chápání pojmů.
Jsem si jistý, že "západ" nebuduje socialismus. Ani EU není socialismus, nebo socialistická.
EU a západní země jsou řízeny vlivnými osobami (které pravděpodobně ani neznáme), které mají velkou moc a hodně peněz - nazývám je starým souslovím "imperialističtí kapitalisté", protože používají kapitál k rozšiřování svého impéria a současně ve svém impériu hromadí stále větší a větší kapitál okrádáním slabších jedinců a slabších skupin (například okrádání států a národů v Africe, které probíhá i nadále, byť to již není oficiální kolonializmus).
Sláva svobodné a nezávislé ČR

Odpovědět


Re: Re: Dík

Martin Bruoth,2020-03-22 06:41:42

mezi koronaviry HIV (způsobující AIDS) a vir spalniček nepatří

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz