LOFAR detekoval rádiový signál z exoplanety. Civilizace to ale nebude
Radioastronomové zachytili rádiové vlny ze soustavy Tau Boötis, pravděpodobně z exoplanety Tau Boötis Ab. To je ale obrovský a pekelně horký jupiter, kterého zblízka opéká hvězda žhavější než Slunce. Proto jde se vší pravděpodobností o rádiové kvílení magnetického pole mučeného plynného obra.
Pekelný jupiter Tau Boötis Ab se svým magnetickým polem. Kredit: Jack Madden/Cornell University.

Řada lidí tráví svůj čas nebo alespoň čas svého počítače tím, že pátrá po rádiových signálech z vesmíru. Když byly objeveny exoplanety, tak se na ně radioteleskopy pochopitelně také zaměřily. Doposud ale tyto snahy byly až pozoruhodně neúspěšné.

Jake Turner. Kredit: Cornell University.

Jake D. Turner z americké Cornell University a jeho spolupracovníci na tom zapracovali a hlásí detekci jednoho z prvních rádiových signálů, které k nám přilétly od nějaké známé exoplanety. Vědci monitorovali oblohu s využitím nizozemské soustavy radioteleskopů LOFAR (Low-Frequency Array). Během výzkumu narazili na výtrysky rádiového záření, které přilétají z blízké soustavy Tau Boötis v souhvězdí Vozky, vzdálené jen asi 51 světelných let.

Tau Boötis je vlastně dvojhvězda, kterou tvoří bílá hvězda spektrální třídy F s červeným trpaslíkem. U bílé hvězdy Tau Boötis A byla již v roce 1996 objevena exoplaneta, jako jedna z vůbec prvních, která nese označení Tau Boötis Ab. Vzhledem k její povaze ale prakticky není naděje, že by tam sídlilo cokoliv živého, natož inteligentního. Je to naprosto neobyvatelný, pekelný svět. Jde o rozpálený a pořádně velký jupiter, nejméně čtyřikrát hmotnější než náš Jupiter. Obíhá velmi blízko u své hvězdy, takže se jeho teplota pohybuje někde kolem 1 300 °C.

Jádro soustavy LOFAR. Kredit: LOFAR / ASTRON.

Podle všeho tedy nešlo o nabídku meziplanetární komunikace, návod na zázračnou technologii, ani o vesmírný reklamní spot. Turnerův tým podle všeho zachytil rádiové kvílení magnetického pole opékaného plynného obra. I tak je to ale skvělý úspěch. Magnetická pole planet nás nesmírně zajímají. Nejen kvůli vrozené zvědavosti, ale také jaksi v zájmu vlastní bezpečnosti. Pozemskému magnetickému štítu vděčíme za mnohé. A výzkum rádiových signálů vycházejících z magnetických polí exoplanet nám může přinést spoustu poznatků o těchto jevech.

Turner a spol. neudělali tenhle objev náhodou. Před dvěma lety si poslechli „rádiové vysílání“ našeho Jupiteru a modelovali si, jak by vypadalo při poslechu z velké vzdálenosti. Pak takové signály hledali u blízkých exoplanet. U Tau Boötis Ab se jim to povedlo. Zároveň ale dodávají, že detekovaný signál je dost slabý. Zatím není úplně jisté, že jde doopravdy o rádiové vlny z dotyčné exoplanety. To ale není nic výjimečného. Prostě bude nutné tento objev potvrdit dalším pozorováním. Turner s kolegy už na tom pracují a pozorují soustavu Tau Boötis dalšími radioteleskopy.

Video: Radio Emission from an Exoplanet - Jake Turner

Cornell University 16. 12. 2020.

Astronomy & Astrophysics (accepted).

Datum: 17.12.2020