Jsou hvězdy „šišaté“?
Po desetiletí vědci pozorovali, že Regulus (nejjasnější hvězda v souhvězdí Lva) rotuje mnohem rychleji než naše Slunce. Astronomové nyní vědí daleko více o "hvězdném kotoučku" díky soustavě 6 dalekohledů s optickým a infračerveným interferometrem na Mt. Wilsonu v Kalifornii (CHARA - Center for High Angular Resolution Astronomy).

Regulus s rovníkovou rychlostí přesahující 1,1 miliónů km za hodinu a průměrem 4,2krát větším než Slunce, je nápadně širší v oblasti rovníku, což je mezi hvězdami vzácnost, říká astronom Hal McAlister ze státní univerzity v Georgii (USA) a ředitel CHARA (Center for High Angular Resolution Astronomy). Kdyby se Regulus roztočil jen o 10% více, tak by se sám roztrhl, což podle vědců je nepravděpodobné. (Pro srovnání - rovníková rychlost našeho Slunce je 7.242 km/h.)

Na obrázku je na pozadí souhvězdí Lva znázorněn počítačový model Regula (velký šišatý vlevo) a jeho srovnání se Sluncem .

Kromě zploštělého tvaru má Regulus ještě jednu zvláštnost, která byla zatím pozorována pouze u dvojhvězd. Regulus je jasnější na pólech než na rovníku. Vlivem rovníkového rozšíření hvězdy vzniká podle McAlistera "gravitační tmavnutí“. V rovině rovníku klesá gravitace a následně se snižuje i teplota. Ačkoliv Regulus svítí téměř 350krát více než naše Slunce, vědci zjistili, že teplota na pólech hvězdy je 15.100°C, zatímco na rovníku jen 10.000°C. To způsobuje, že hvězda je asi 5krát jasnější při pohledu k pólu než na rovník. Navíc osa Regula je vychýlena o 86°.
McAlister řekl, že studium Regula je teprve počátek práce se soustavou dalekohledů CHARA. „Doslova máme tisíce dalších cílů pro budoucí studium." Ještě dodal, že po prostudování mladého a horkého Regula by se rád zaměřil na chladnější, starší hvězdy.

Zdroj: http://www.space.com/scienceastronomy/mm_regulus_star_050131.html a