První hvězdný psanec
Astronomové z CfA (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) oznámili, že jako první pozorovali dalekohledem MMT (Multiple Mirror Telescope na observatoři v Tucsonu, Arizona) hvězdu, která vysokou rychlostí opouští naši Galaxii. Vzdaluje se od nás rychlostí 2,4 miliónu km/hod. Podle astronomů byla hvězda při průletu kolem středu naší Galaxie „vystřelena“ centrální černou dírou a urychlena, jako kámen při střelbě z praku. Pro nás bude ztracena, protože brzy opustí Galaxii a bude sama cestovat temným mezigalaktickým prostorem.

„Nikdy předtím jsme nepozorovali hvězdu, pohybující se dostatečně rychle, aby zcela unikla za hranice naší Galaxie," řekl objevitel Warren Brown (CfA). "Jsme v pokušení říci, že je to hvězda psanec, protože byla násilně vyhozena ze svého domova."

Hvězda, katalogizovaná jako SDSS J090745.0+24507, měla v minulosti svého průvodce. Při blízkém průletu kolem centrální superhmotné černé díry byla jedna složka dvojhvězdy uvězněna na oběžné dráze, zatímco druhá byla násilně odmrštěna jako superrychlá hvězda.

Podobně jako startují kosmické sondy ze Země, byla tato hvězda „vypuštěna“ z galaktického středu na nekonečnou cestu. Čeká ji smutná a osamělá budoucnost, protože opouští naši Galaxii a nikdy se již nevrátí.

Astronom Jack Hill navrhl tento scénář již v roce 1998 a zdá se, že objev první „vyhnané“ hvězdy to potvrdil.

"Jen silná gravitace supermasivní černé díry mohla urychlit hvězdu dostatečnou silou, aby mohla opustit naši Galaxii," vysvětlit Brown. Zatímco hvězdná rychlost nabízí jedno vysvětlení, parametry dráhy nabízí další. Měřením ukazují, že se hvězda pohybuje téměř radiálně pryč od středu Mléčné dráhy. "Je to podobné, jako když se při baseballu odpálí míček mimo hřiště,“ řekl Brown.

Hvězda obsahuje velmi mnoho prvků těžších než vodík a helium, které astronomové souhrnně označují jako „kovy“. „Protože hvězda je bohatá na kovy, domníváme se, že vznikla nedávno v oblasti podobající se galaktickému středu,“ říká Brown. Méně než 80 miliónů let potřebovala hvězda na to, aby dosáhla nynější polohy, která souhlasí s odhadem jejího stáří.

Hvězda se pohybuje 2krát rychleji než je úniková rychlost z Mléčné dráhy a gravitace Galaxie není schopna její pohyb zastavit.

Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/news/n0502/12outcast