Dávné korály odhalily nejpomalejší zemětřesení. Trvalo 32 let
Zemětřesení trvají sekundy nebo minuty, někdy dny, měsíce nebo až pár let. Singapurští geologové analyzovali mikroatoly u pobřeží Sumatry a zjistili, že se v této oblasti v letech 1829 až 1861 odehrálo zemětřesení, jehož slabé otřesy trvaly 32 let. Jde o „nejpomalejší“ (ve smyslu dlouhého trvání) zemětřesení, o jakém víme.
Mikroatol. Kredit: R. van Woesik, Y. Golbuu and G. Roff, CC BY-SA 4.0.

Zemětřesení bývají krátká. Ve většině případů trvají pár sekund nebo minut. Někdy zemětřesení trvají dny, týdny nebo i měsíce, výjimečně pár let, obvykle v podobě nezřetelných otřesů. Nový výzkum singapurských vědců ukázal, že zemětřesení mohou být za jistých okolností ještě výrazně delší. Objevili přírodní záznam sekvence otřesů, která trvala asi tři desítky let.

Rishav Mallick. Kredit: Earth Observatory of Singapore, NTU.

Zemětřesení mají obvykle původ v tlacích, k nimž dochází na styku tektonických desek. V určitou chvíli dojde k tomu, že se masa hornin posune a vzniknou otřesy. Takový posun je obvykle náhlý a vytvořené otřesy jsou jen krátké, i když mohou být pořádně intenzivní. Někdy se ale tektonické desky pohybují zvolna. Při tom vznikají vibrace, typicky velmi slabé, které působí po dlouhou dobu. Taková zemětřesení detekujeme jen velmi citlivými přístroji.

Geologové jim říkají SSE, tedy „slow slip events“. Nejčastěji trvají několik týdnů, ale zaznamenali jsme již pomalé zemětřesení, které trvalo zhruba 3 roky. Rishav Mallick z geologické observatoře Earth Observatory of Singapore na singapurské technice Nanyang Technological University a jeho kolegové teď vystopovali zemětřesení, před jehož délkou všechna doposud známá zemětřesení blednou.

Událost SSE na styku Severoamerické tektonické desky a desky Juan de Fuca. Kredit: Eround1 / Wikimedia Commons. Licence CC BY-SA 3,0

Badatelé zkoumali „mikroatoly“, zvláštní struktury tvořené korály, u pobřeží Sumatry v Indonésii. Tyto mikroatoly narůstaly velmi pomalým tempem a jsou cenným zdrojem detailních údajů o změnách mořské hladiny a pohybech hornin. Ukázalo se, že v letech 1738 až 1829 mikroatoly přirůstaly stálým tempem cca 1 až 2 milimetry ročně. V roce 1829 ale došlo k náhlé změně tempa a růst mikroatolů se zvýšil na asi 10 milimetrů za rok. Tento mnohem rychlejší nárůst trval až do roku 1861.

Podle vědců je nejpřijatelnějším vysvětlením, že v dané oblasti probíhalo velmi dlouhé pomalé zemětřesení, které v tomto případě trvalo 32 let. Celá epizoda s nevinnými slabými otřesy skončila velmi dramaticky. V roce 1861 se na Sumatře odehrálo devastující zemětřesení, jehož intenzita dosáhla 8,5 stupňů Richterovy stupnice. Při něm zahynuly tisíce lidí. Mallick a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že důkladným monitorováním pomalých zemětřesení bychom v budoucnu mohli taková dramatická zemětřesení předpovídat.

Nanyang Technological University 12. 5. 2021.

Nature Geoscience 14: 327–333.

Datum: 01.06.2021