V Louisianě objevili zkamenělé stopy tsunami po nárazu asteroidu Chicxulub
Dopad asteroidu na konci křídy sice téměř zahubil velké tvory na Zemi, ale stopy dávné tragédie už do značné míry zavál čas. Někdy jsou pohřbené v hlubinách, ale geologové je dovedou vystopovat pomocí seismických měření. Nedávno objevili dávné mořské dno zvlněné extrémními chicxulubskými tsunami, které se ukrývá v hloubce 1,5 kilometru pod dnešní Louisianou.
Zkamenělé stopy chicxulubských vln tsunami pod Louisianou. Kredit: Kaare Egedahl.

Když před 66 miliony let narazil asteroid přezdívaný Chicxulub do oblasti dnešního Mexického zálivu, tak to byla opravdu monumentální rána. Měl velikost asi 10-15 kilometrů a objem cca 2600 kilometrů krychlových. Složením se zřejmě blížila uhlíkatým chondritům, takže její hmotnost mohla být asi 8 bilionů tun. Její dopad vyhloubil kráter o průměru až 200 kilometrů a podle všeho zásadně přispěl k vymření většiny tehdejších organismů na Zemi v zatím nejmladším masovém vymírání. A stal se dramatickou tečkou za obdobím křídy a celých druhohor.

Gary Kinsland. Kredit: University of Louisiana.
Gary Kinsland.
Kredit: University of Louisiana.

Bylo to devastující. Peklo na Zemi. Ale stalo se to dávno. V dnešní době je obtížné najít pozůstatky této dávné globální tragédie. Nějaké stopy máme, například prach, který se po dopadu usadil po celé planetě nebo stopy po požárech až ve vzdálenosti 1 500 kilometrů od místa dopadu.

V roce 2019 byly v Severní Dakotě, tedy asi 3 000 kilometrů od dopadu, objeveny fosilní pozůstatky s materiálem, který promíchaly vlny tsunami po nárazu asteroidu. Podle některých modelů se úvodní vlna tsunami přivalila na pobřeží ve výšce až 1,5 kilometru. Pak masy mořské vody nějaký čas „šplouchaly“ sem a tam v následných vlnách tsunami, jako když hodíte kámen do hrnce s vodou.

Kráter Chicxulub na Yucatánu. Kredit: NASA/JPL-Caltech.

Geofyzik Gary Kinsland z americké University of Louisiana v Lafayette a jeho spolupracovníci nedávno objevili stopy těchto vln tsunami, které doslova zkameněly a jsou pohřbené v sedimentech, v oblasti dnešní centrální Louisiany. Kinsland před více než 10 lety získal od společnosti Devon Energy seismická data z této oblasti. Těžaři v této oblasti pátrají po nalezištích fosilních paliv a sesbírali spoustu dat, která mohou poskytnout vědcům. Dnes je hladina oceánů velice nízko. Na konci křídy bylo v dnešní Louisianě mělké moře. Extrémní tsunami rozpoutané Chicxulubem na tehdejším mořském dně vytvořily monumentální zvlnění, které nalezl Kinslandův tým.

Jde o „vlny“, které jsou vysoké až 16 metrů a jsou od sebe vzdálené až 1 kilometr. Badatelé je objevili v hloubce asi 1,5 kilometru pod dnešní úrovní terénu. To odpovídá konci druhohor a době pádu. Dramatickému původu objevených podzemních vln pěkně odpovídá i jejich orientace. Kinsland a spol. jsou přesvědčeni, že tato zvlnění vytvořily vlny tsunami, když dorazily do moře hlubokého asi 60 metrů a narušily tehdejší sedimenty. Zvlnění mohla fosilizovat díky tomu, že se nacházela v hloubce, kde je pak už nemohlo zasáhnout vlnění mořských vln, ani při těch nejsilnějších bouřích.

Science (mag) News 12. 7. 2021.

Earth & Planetary Science Letters 570: 117063.

Datum: 15.07.2021