Oharek supernovy LP 40−365 se řítí obrovskou rychlostí pryč z Galaxie
Divočící exploze supernovy vzácného typu Iax ukula objekt LP 40−365 s vysokou metalicitou. Zřejmě jde o pozůstatek samotného bílého trpaslíka, kterého supernova nezničila celého. Teď je z něj šrapnel, který za čas opustí Mléčné dráhu a poletí mezigalaktickým prostorem.
Bílý trpaslík před zničující explozí. Kredit: Caltech/Zwicky Transient Facility.

Asi 2 tisíce světlených let od Země doslova prolétá hvězdný objekt LP 40−365. Řítí se rychlostí zhruba 852 kilometrů za sekundu a prakticky jistě časem vylétne z Mléčné dráhy. Vzhledem k neuvěřitelné rychlosti a energii jde o šrapnel dávné exploze, v tomto případě výbuchu supernovy.

J.J, Hermes. Kredit: Boston University.

Pozoruhodný šrapnel zkoumali astronom JJ Hermes z americké Boston University a jeho kolegové. Analyzovali data z Hubbleova vesmírného dalekohledu a z vesmírného dalekohledu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Když porovnávali snímky objektu LP 40−365 z obou dalekohledů, tak potvrdili, že nejen letí velikou rychlostí, ale rovněž rotuje. Kolem své osy se otočí jednou za 8,9 hodiny.

Rotují všechny hvězdy. Slunce se otočí jednou za 27 dní. V případě objektu LP 40−365, který byl odpálený explozí supernovy, je ale uvedená rotace relativně pomalá. Z rotace je přitom možné odvozovat podrobnosti o dotyčné explozi. Rotace objektu LP 40−365 potvrzuje, že jde o hvězdný šrapnel supernovy. V tomto případě to byla supernova vzácného typu Iax.

Logo. Kredit: Boston University.

Supernovy tohoto typu jsou méně zářivé než klasické supernovy Ia. Jde sice rovněž o explozi bílého trpaslíka, který byl příliš chamtivý a svému hvězdnému partnerovi ukradl příliš hmoty, ale supernova v tomto případě nemá takovou sílu. U supernovy Iax se zřejmě stává, že exploze kompletně nezlikviduje bílého trpaslíka a jeho parnera, ale ve vesmíru po explozi zůstane „zombie hvězda“, což je i případ objektu LP 40−365.

Hermes a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že tento podivuhodný šrapnel není pozůstatkem hvězdného partnera, jemuž původní bílý trpaslík před explozí supernovy kradl hmotu. Podle nich jde o pozůstatek samotného bílého trpaslíka, kterého dotyčná exploze úplně nesežehla. Objekt LP 40−365 je nápadný i vysokou metalicitou, tedy obsahem těžších prvků, než je vodík s heliem. Dává to smysl, protože je vlastně vedlejším produktem divoké bouře fúzních reakcí v průběhu supernovy.

Video: MMA 2021 Science Speaker Series Presentation Featuring Dr. JJ Hermes

Boston University 8. 7. 2021.

Astrophysical Journal Letters 914: L3.

Datum: 05.08.2021