Americký robotický minitank Ripsaw M5 poprvé testoval ostrou střelbu  
US Army si dělá zálusk na flotilu robotických obrněnců, které se stanou součástí výzbroje pozemních jednotek. Dálkově řízené nebo i autonomně operující minitanky Ripsaw M5 by se měly účastnit rozmanitých bojových, průzkumných i logistických misí, ať už samostatně nebo společně s vozidly s lidskou posádkou.
Ripsaw M5 na ostrých střelbách. Kredit: US Army.
Ripsaw M5 na ostrých střelbách. Kredit: US Army.

Americká společnost Textron Systems ve spolupráci s US Army vyvíjí pozoruhodný robotický minitank Ripsaw M5. Jde o plně autonomní obrněnec s elektrickým pohonem, který má modulární design a může se pohybovat rychlostí až 96 kilometrů za hodinu. Ripsaw M5 může plnit rozmanité mise, od vyloženě bojových, přes doprovod konvojů, až po patroly a průzkumné či záchranné mise.

 

Minitank Ripsaw během testů na Fort Dix. Kredit: US Army.
Minitank Ripsaw během testů na Fort Dix. Kredit: US Army.

Donedávna byly tanky platformy Ripsaw k vidění převážně na videích, kde předvádějí své možnosti v terénu. Teď už to ale tak úplně neplatí. Nedávno se jeden z prototypů minitanku Ripsaw M5, vyzbrojený automatickým kanonem Mk. 44 Bushmaster II ráže 30 milimetrů, zúčastnil testů s ostrou střelbou. Kromě ověření možností střelby bylo podstatnou součástí těchto testů dálkové řízení minitanku lidskými operátory z upraveného obrněného vozidla Bradley, označovaného jako Mission Enabling Technologies Demonstrator (MET-D).

 

Tyto testy ověřovaly potenciál minitanku pro mise, v nichž by tyto obrněnce měly operovat společně s vozidly s lidskou posádkou. Tím by se minitank Ripsaw stal pozemní obdobou projektů letectva v duchu „loyal wingman“, které pracují na technologiích a postupech pro společné operace autonomních dronů a letounů s lidskou posádkou.

 

Ripsaw M5 si zastřílel 30. července, v prostoru základny americké armády Fort Dix ve státě New Yersey. Testy minitanku jsou součástí programu US Army Robotic Combat Vehicle-Medium (RCV-M). Mike Mera z Remote Weapons Branch centra Armaments Center v Picatinny říká, že srovnatelné testy minitanku zatím probíhaly výhradně v laboratorních podmínkách. Pro něj a další specialisty bylo klíčové prověřit integraci dálkově ovládané věže minitanku.

 

Ripsaw M5 používá věž Protector RT40 (dříve označovanou MCT-30) od norského výrobce Kongsberg. Věž má k dispozici zmíněný automatický kanon Bushmaster a kulomet M240 ráže 7,62 mm. Na každé straně věže jsou rovněž instalovány vrhače kouřových granátů. Odborníci během testů sledovali výkony věže, zbraní a celého minitanku vysokorychlostními kamerami. Získali spoustu dat, která teď budou vyhodnocovat.

 

Pro budoucí uplatnění minitanku je nezbytná fungující souhra platformy s věží, která je ve srovnání se zbytkem vozidla relativně velká. Americká armáda vybrala Ripsaw M5 jako vítěze soutěže v rámci programu RCV-M v lednu 2020. V dohledné době by měla být zahájena postupná integrace pozemních robotických vozidel s armádními jednotkami. Příští léto by již měli s minitankem cvičit vojáci ve Fort Hood v Texasu.

 

Video: The RIPSAW® M5 is Mission Ready

 

Video: Ripsaw M5 - Robotic Combat Vehicle

 

Literatura

The Drive War Zone 4. 8. 2021.

Datum: 10.08.2021
Tisk článku

Související články:

Extrémní jednomístný tank Ripsaw zaručuje nezapomenutelnou jízdu     Autor: Stanislav Mihulka (20.01.2018)
Plánovaný raketový stíhač tanků je noční můrou tankových jednotek     Autor: Stanislav Mihulka (06.09.2019)
Ripsaw M5 by se mohl stát prvním robotickým tankem US Army     Autor: Stanislav Mihulka (19.10.2019)



Diskuze:

TTD

Karel Salavec,2021-08-12 14:00:03

Nic proti nicemu, ale jaky ma ta vec dojezd na baterky? Pokud to ma slouzit jako doprovod konvoju ...

Odpovědět


Re: TTD

Vlastimil Holeček,2021-08-13 12:47:50

"Ta věc" má dojezd asi 500 km a je v ní (teď) osmiválcový dieselový motor Duramax 6,6 l

Odpovědět


Re: Re: TTD

Karel Salavec,2021-08-13 13:11:09

"Jde o plně autonomní obrněnec s elektrickým pohonem"
Na to jsem se ptal, anzto mi neprijde jako uplne prakticke mit elektricky pohon pro vozidlo o hmotnosti (desitek) tun. Racte prominout, ale diesel mi prijde lepsi. Ano, elekttricky pohon ma nektere vyhody - treba podstatne mene hluku (na pruzkumu se muze hodne hodit), ale otazka dojezdu je pak klicova.

Odpovědět


Re: TTD

Martin Pecka,2021-08-15 22:30:38

To, ze ma elektricky pohon, neznamena nutne, ze to jezdi na baterky. Jsou i systemy, ktere maji diesel generator a elektricke motory. Predpokladam, ze vyhodou muze byt jednodussi konstrukce a vyssi/linearnejsi vykon elektromotoru.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz