Detekce magnetických polí tsunami daruje vzácný čas pro záchranu
Při úderu tsunami je nejdůležitější rychlost. V řadě případů můžete podstatně zlepšit své šance, ale máte na to jen velmi krátkou dobu. Každá sekunda navíc se vyvažuje zlatem. Nová metoda detekce tsunami pomocí magnetických polí, generovaných rodícími se vlnami tsunami, může přidat k varování před touto pobřežní katastrofou desítky sekund, minutu i dvě.
Tsunami v Chile (2010). Kredit: International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies.

Když se blíží tsunami, jde o doslova vteřiny. Varování předchází úder živlu jen o chvíli. Lidé v ohrožených oblastech mají jen velice krátký čas na to, aby se pokusili nalézt nejvhodnější místo k přežití či záchraně blízkých nebo majetku. Podle nového výzkumu by varování před vlnami tsunami mohlo být prodlouženo až o pár minut, díky detekci magnetických polí, která tyto vražedné vlny generují. Může to být rozdíl mezi životem a smrtí pro mnoho lidí.

Šíření vln tsunami od Samoi, v roce 2009. Kredit: NOAA/NWS/West Coast and Alaska Tsunami Warning Center.

Vědci již dříve předpověděli na základě simulací, že detekce magnetických polí může být užitečná pro systémy varování před tsunami. Nikdo to ale doposud nezkoumal během reálných tsunami. Geofyzik Zhiheng Lin z japonské Kyoto University a jeho kolegové analyzovali data ze dvou tsunami, na Samoi (2009) a v Chile (2010). Jako první mohli porovnat modely se skutečným běsněním oceánu.

Jejich výsledky potvrzují, že magnetické pole, generované vodivými vlnami během tsunami, se objeví před tím, než tsunami dorazí na pobřeží. Tato magnetická pole přitom mohou být použita k předpovědi výšky blížící se tsunami. Doba, kterou poskytne varování před tsunami založené na magnetických polích, záleží na hloubce vody. Když se tsunami zrodí ve vodě hluboké 4 800 metrů (3 míle), tak „magnetické“ varování poskytne asi 1 minutu navíc. Detekce magnetických polí může být tak citlivá, že zachytí rozdíl ve výšce vln, který činí sotva pár centimetrů. Aby ale detekce magnetických polí fungovala, je nutné přijatelně odhadnout hloubku vody a povahu elektrické struktury mořského dna.

Logo. Kredit: Kyoto University.

V současné době ovšem existuje jen málo pozorovacích stanic, které mohou pořizovat data potřebná pro tento typ varování před vlnami tsunami. Do budoucna by bylo dobré investovat do dalších stanic tohoto typu. Varování před devastujícími tsunami ve větším předstihu by za to stála. Další omezení spočívá v tom, že detekce magnetických polí funguje spíše v prostředí volného oceánu, kde je méně rušivých vlivů, než v pobřežních oblastech.

Science Alert 23. 12. 2021.

Journal of Geophysical Research: Solid Earth online 18. 12. 2021.

Datum: 23.12.2021