Radioteleskop se „slunečními brýlemi“ objevil nejjasnější extragalaktický pulsar
Pulsar PSR J0523−7125 je sice velice jasný, ale zároveň je pomalý a má velmi široké výtrysky rádiového záření. Proto se před našimi zraky skrýval až do chvíle, než se jeho směrem podívala soustava radioteleskopů ASKAP. Díky „slunečním brýlí“ si všimla vysoce polarizovaného záření pulsaru a pozoruhodný objev byl na světě.
Nově objevený pulsar ve Velkém Magellanově oblaku. Kredit: OzGrav.

Pulsary jsou rotující neutronové hvězdy, které ze svých pólů vyzařují intenzivní záření. Má obvykle podobu úzkých výtrysků, jako světlo majáku. Pokud zdroj takových výtrysků rotuje a v určitém bodě rotace míří výtryskem směrem k nám, pozorujeme typické blikání pulsaru.

Tara Murphy. Kredit: OzGrav.

Tara Murphy z australské University of Sydney a výzkumného centra ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery (OzGrav) a její kolegové objevili velmi jasný pulsar, možná z našeho pohledu nejjasnější na celé obloze. Každopádně jde o nejjasnější pulsar, který se nachází mimo Mléčnou dráhu a to asi desetkrát oproti dosavadním šampionům.

Jde o pulsar PSR J0523−7125, který patří k těm „pomalým“. Z Velkého Magellanova oblaku na nás blikne třikrát za sekundu. Jak je možné, že tak jasný pulsar tak dlouho unikal naší pozornosti? Podle astronomů je hodně neobvyklý tím, že jeho výtrysky jsou mnohem širší než u většiny ostatních pulsarů a pulsy tím pádem trvají velmi dlouho. Pak se snadno může stát (a zjevně opakovaně stávalo), že astronomové tento pulsar považovali za tuctovou vzdálenou galaxii.

Kouzlo filtru „slunečních brýlí“ na soustavě ASKAP. Kredit: Yuanming Wang.

Pulsar byl nakonec vystopován australskou soustavou radioteleskopů ASKAP, která používá speciální filtr. Funguje to vlastně podobně jako u slunečních brýlí, jen v rádiové oblasti spektra. Pulsary mají extrémně intenzivní magnetická pole, což vede k tomu, že jejich záření je vysoce polarizované. Většina radioteleskopů to nerozliší, soustava ASKAP díky svým „slunečním brýlím“ ano.

Když Murphyová a její kolegové studovali data soustavy ASKAP, všimli si vysoce polarizovaného objektu ve Velkém Magellanově oblaku, který měnil svou jasnost. Následná pozorování jinými přístroji nezjistila nic patrného v rentgenové, optické ani infračervené oblasti spektra. Soustava radioteleskopů MeerKAT v jižní Africe nakonec potvrdila, že jde o neobvyklý rádiový pulsar.

Je to poprvé, kdy se povedlo systematickým výzkumem najít pulsar díky jeho silně polarizovanému záření. Murphyová a její kolegové očekávají, že stejným způsobem vystopují další pulsary, které se doposud skrývají přímo před našimi zraky (v rádiové oblasti spektra).

Video: Waves in the Sky - A/Prof Tara Murphy - CAASTRO in the Classroom

New Atlas 3. 5. 2022.

Astrophysical Journal 930: 38.

Datum: 04.05.2022