Superhybrid: Superpočítač Setonix dostal diamantový kvantový procesor
Startup Quantum Brilliance postavil kvantový procesor, který je založený na defektech krystalové mřížky diamantu. Díky tomu funguje při pokojové teplotě a zvládá nepříznivé vlivy prostředí. Tento procesor zabudovali do superpočítače Setonix, s nímž teď budou společně testovat hybridní modely výpočtů.
Kvantový procesor zabudovaný do superpočítače Setonix. Kredit: Pawsey Supercomputing Research Centre.

Kvantové výpočetní technologie dosáhly významného milníku. Australský superpočítač Setonix (HPE Cray EX, AMD EPYC 7763 64C 2.45GHz, Slingshot-10), který je v tuto chvíli na 340. pozici TOP500 nejvýkonnějších superpočítačů světa, byl jako první na světě vybaven kvantovým procesorem.

Diamantový kvantový procesor, jehož tvůrcem je německo-australský startup Quantum Brilliance, pracuje při pokojové teplotě. Teď se může předvést v tandemu se Setonixem, v australském výpočetním centru Pawsey Supercomputing Research Centre, v Perthu, Západní Austrálie.

Logo. Kredit: Quantum Brilliance.

Kvantové počítače by měly v určitých typech úloh dramaticky porážet klasické výpočetní systémy, díky kvantovým podivnostem, na nichž je založeno fungování qubitů, kvantových bitů informace. Problém je v tom, že většina soudobých kvantových počítačů používá qubity založené na supravodičích, které pracují pouze za teplot blízkých absolutní nule. To je sice proveditelné, ale také velmi nepraktické. Takové kvantové počítače jsou neforemné, drahé a nenasytné, co se týče energie – což podstatně omezuje jejich využití.

Superpočítač Setonix. Kredit: Pawsey Supercomputing Research Centre.

Quantum Brilliance se s tím nehodlali smířit a vyvinuli kvantový procesor, který funguje za pokojové teploty. Neobsahuje totiž supravodiče. Jeho qubity jsou založené na defektech v krystalové mřížce diamantu. Takové qubity jsou mnohem méně citlivé na tepelné vibrace a jsou mnohem odolnější i vůči mechanickým vlivům.

Pozoruhodný hybrid mezi superpočítačem a kvantovým počítačem poslouží k testování hybridních modelů výpočtů. Odborníci doufají, že tento přístup povede nejen k novým objevům založeným na výpočetní síle, ale také k vylepšení samotných kvantových technologií.

Video: Pawsey Installs First Room-Temperature On-Premises Quantum Computer in a Supercomputing Centre