Colossal Biosciences ohlásili návrat vakovlka do deseti let
Asi před rokem Colossal Biosciences zveřejnili plány na vzkříšení mamuta. Jedno ikonické zvíře ale rozhodně nestačí. Teď se spojili s australskou laboratoří TIGRR, kde připravují genom vakovlka. Během příštího desetiletí by chtěli předvést první mládě vakovlka, narozené téměř sto let po oficiálním vyhynutí nešťastného druhu.
Poslední vakovlk Benjamin. Kredit: NFSA/Composite Films.

Je to zhruba rok, co startup Colossal Biosciences, za nímž stojí investor Ben Lamm a genetik George Church, přišel s konkrétním plánem na oživení mamuta. A jak se zdá, s jídlem roste chuť. Colossal Biosciences spojili síly s australskou University of Melbourne a jistě není těžké uhodnout, jaký nedávno vyhynulý tvor se dostal na seznam žhavých kandidátů pro de-extinkci. Správně, bude se oživovat vakovlk (Thylacinus cynocephalus). Chtějí ho mít na světě zhruba do deseti let.

Andrew Pask. Kredit: University of Melbourne.

Tasmánský tygr blahé paměti byl dravým vačnatcem. Kdysi byl běžný po celé Austrálii. Pak se tam ale dostal dingo a společně s tlakem lidských lovců neměl vakovlk mnoho šancí obstát. Do 20. století přežila jen malá populace na relativně izolované Tasmánii. Evropští kolonisté tam ale považovali vakovlka za škůdce, jako obvykle neprávem, a velmi účinně ho vyhubili. Poslední známý vakovlk Benjamin zemřel 6. září 1936 v ZOO v Hobartu na Tasmánii.

Logo. Kredit: University of Melbourne.

Jak říká Andrew Pask, šéf laboratoře Thylacine Integrated Genetic Restoration Research neboli TIGRR, vymazali jsme vakovlka z povrchu zemského. Je přesvědčený, že pokud máme potřebné technologie, což už máme, můžeme smazat dluh. Tasmánskému tygrovi dlužíme úplně všechno, existenci po roce 1936. Musíme to aspoň zkusit, i když to samozřejmě bude náročné.

V TIGGRu už nějakou dobu dělají na genomu vakovlka. Je v podstatě hotový. Teď studují nejbližší žijící příbuzné vakovlka, tedy ďábly a další vačnatce, aby nalezli nejvhodnějšího dárce vajíčka, jehož genom bude přepsán editorem CRISPR na genom vakovlka. Díky spolupráci s Colossal Biosciences, který poskytne vyzrálou technologii pro editování genomu, mají plány na oživení vakovlka reálné obrysy. Kdyby vakovlci mohli hlasovat, vezměte jed na to, že by do toho šli. Který druh by chtěl být vymřelý?

Jak dodává Pask, jejich spolupráce s Colossal Biosciences, prospěje i doposud žijícím a ohroženým tvorům. Chtějí zachránit kunovce severního (Dasyurus hallucatus), který je devastován jedem invazních ropuch obrovských. Decentně zeditují genom kunovce tak, aby se stal odolným vůči zmíněnému jedu, jako jsou odolné mnohé druhy živočichů ve Střední a Jižní Americe, odkud proklaté ropuchy původně pocházejí.

Video: Last Tasmanian Tiger 1933

Video: Researchers Say They Can 'De-Extinct' The Tasmanian Tiger

New Atlas 16. 8. 2022.

University of Melbourne 16. 2. 2022.

Datum: 20.08.2022