Statisíce lidských buněk na Petrisce si zahrály videohru Pong
DishBrain je zručný wetware z lidských neuronů. Zvládne pinkání s míčkem v legendární videohře a představuje nový typ modelu lidského mozku, který není založený na „počítačovém“ uvažování. V budoucnu poslouží k výzkumu chorob mozku i k testování vlivu léků i dalších látek na mozek.
DishBrain pod mikroskopem. Kredit: Cortical Labs.

Pong z roku 1972 od firmy Atari je jednou z nejstarších videoher. Dvě čárky, které si pinkají tečkou. Grafika téměř nulová, ale zábava to není špatná. A jak se zdá, nemusejí ji hrát kompletní lidé. Australští vědci vytvořili DishBrain, shluk asi 800 tisíc lidských buněk na Petriho misce, a ten si s chutí Pong zahrál.

Brett Kagan. Kredit: Cortical Labs.

DishBrain je typickým příkladem wetwaru, umělého organického mozku. Brett Kagan z vedení startupu Cortical Labs a jeho spolupracovníci v tomto výzkumu názorně předvedli, že je možné interagovat s masou živých neuronů. Výsledek připomíná něco jako inteligenci.

Zároveň nejde jen o důkaz, že videohru zvládne i plivanec buněk na Petrisce. DishBrain představuje pěkný a zároveň jednoduchý model mozku, který lze využít při studiu řady chorob nebo při testování vlivu rozmanitých léků a dalších látek na mozek.

Logo. Kredit: Cortical Labs.

Kagan a spol. se ostatně netají tím, že chtějí DishBrain napájet etanolem a sledovat, jak bude hrát Pong pod parou.

Jak říká Kagan, dřívější modely mozku byly často vyvíjeny podle toho, jak si počítačoví vědci představují fungování biologického mozku, v rámci dosaženého vývoje výpočetních technologií. Vtip je ale podle Kagana v tom že ve skutečnosti moc nevíme, jak mozek funguje. Je to pro nás stále takový hodně záhadný black box. Na jedné straně nalejete energii a kyslík a na druhé straně vypadávají sonety a limeriky.

Kaganův tým obešel omezení daná „počítačovým“ přístupem tím, že nechal narůst živoucí model mozku na Petrisce. Badatelé si od toho slibují nový úhel pohledu na fungování mozku. Namísto blackboxu vytvořili sandbox, biomimetickou hračku, kterou tvoří stejné výpočetní prvky jako mozek každého z nás.

Současně by se ale měli mít na pozoru před bioetiky, které DishBrain určitě nenechá úplně v klidu. Je jenom otázkou času, kdy někoho napadne, že by DishBrain měl mít právníka. Adeel Razi z Monash Univerzity každopádně doufá, že jejich přístup povede k objevům, které budou mít dalekosáhlé důsledky pro technologie, medicínu i společnost.

Video: Brains in a dish play Pong

Cortical Labs 13. 10. 2022.

Neuron online 12. 10. 2022.

Datum: 17.10.2022