Měsíček Phoebe má 13 nových "sourozenců"
Měsíček Phoebe patří do velké rodiny Saturnových měsíců, která se nyní rozrostla o dalších 13 nových měsíců. A tak celkový počet známých měsíců, které obíhají kolem druhé největší planety v naší sluneční soustavě, dosáhl čísla 47 (což určitě není definitivní počet).

Sonda Cassini-Huygens, která 11. června 2004 prolétla kolem měsíce Phoebe ve vzdálenosti 2.078 km, potvrdila, že Phoebe s největší pravděpodobností pochází z vnějších částí sluneční soustavy a Saturn jej před několika miliardami lety zachytil a zařadil mezi své měsíce.

Phoebe

Oběžná dráha Phoebe je velmi protáhlá, od Saturna se vzdaluje až 13 miliónů kilometrů, má výrazný sklon vzhledem k oběžným drahám dalších měsíců a navíc kolem planety obíhá retrográdně (tj. v opačném směru, než rotuje planeta). Jeho hustota je vyšší než hustota ostatních měsíců, protože obsahuje více kamene a méně ledu. Podobá se tak spíše tělesům která pocházející z Kuiperova pásu. Na povrchu měsíce byl detekován led - vodní i zmrzlý oxid uhličitý a různé sloučeniny uhlíku, což jsou sloučeniny běžně pozorované u komet.
Historie putování tělesa Phoebe sluneční soustavou je zřejmě záhadnější než se myslelo. Naměřená data ze sondy Cassini naznačují, že jeho povrch byl v minulosti zahřátý a vodní led reagoval s křemičitany a vznikl hornina podobná jílu. Měsíc Phoebe se pravděpodobně dostal blíže ke Slunci, kde byly vyšší teploty a teprve pak byl zachycen gravitací Saturna.

Astronomové z Havajské university a Carnegie Institutu ve Washingtonu objevili v 12. prosince 2004 japonským dalekohledem Subaru (průměr 8,2 m) na Mauna Kea (Havajské ostrovy) dalších 12 nových měsíců u Saturnu. Objevy byly potvrzeny pozorováními od ledna do března 2005 pomocí dalších dalekohledů na Mauna Kea -  Keck Telescope, Gemini North a Subaru.

Z určených oběžných drah nových měsíců vyplývá, že se jedná o objekty, které podobně jako Phoebe obíhají po vzdálených eliptických drahách (17 až 22 miliónů km), s velkým sklonem k rovníku planety a 11 z 12 nově objevených měsíců obíhá po retrográdně. Rozměry nových měsíčků se pohybují od 4 do 7 km, průměr Phoebe je 220 km.

Mezinárodní astronomická unie (IAU) ve svém cirkuláři č. 8524 oznámila, že letos na jaře byl objeven další Saturnův měsíc, předběžně označený S/2005 S1. Objekt byl objevený na šesti snímcích na osvětlené straně vnějšího okraje prstence A, v tzv. Keelerově mezeře. Jedná se o měsíc, který obíhá kolem Saturnu ve vzdálenosti pouhých 136.500 km. Po měsíci Pan (obíhá ve vzdálenosti 133.600 km) je druhým nejbližší měsícem. Jeho průměr je pravděpodobně 7 km, ale další data jsou natolik přibližná, že zatím není možné určit excentricitu nebo sklon dráhy.

satelit S/2004 S11

Nový satelit S/2004 S11 je lokalizován ve středu těchto tří střídajících se sekvencí, tak jak je zaznamenal dalekohled Subaru na Havaji (východ je nahoře, sever vpravo). Satelit se pohybuje téměř vertikálně, snímky byly exponovány po 30 minutách. Na pozadí svítící galaxie a hvězdy se na snímcích nepohybují. Objekty, které zablesknou jen na jednom z obrázků je kosmický šum.

Datum: 13.05.2005 17:50