Astma u dětí souvisí s depresemi jejich matek
Matky, které trpí depresemi a úzkostnými stavy, mají mnohem častěji astmatické děti, nebo děti s alergiemi. Tento vztah ale platí jen potud, pokud jsou matky skutečnými biologickými matkami - dítě sdílí s matkou příslušnou část její genetické výbavy.

Psychické poruchy u matek souvisí s astmatem a alergiemi jejich dětí.

Souvislosti mezi depresemi a astmatem popsal Ramin Mojtabai, psychiatr na Columbia University v New Yorku. Svoje tvrzení opírá o pozorování  9000 párů rodičů s dětmi.  Jako psychiatr měl údaje o zdravotním stavu rodičů a jejich dětí. Zaměřil se na zjišťování souvislostí mezi rodiči, kteří trpěli nějakým psychopatologickým stavem a jejich potomky. Do statistického šetření zahrnul, jak jsme si již řekli, úctyhodných  9000 párů, přičemž u většiny párů (rozuměj rodič potomek), se jednalo o biologický vztah rodič potomek.  Ve sledovaném souboru nebylo  skutečnými biologickými potomky svých rodičů jen 554 dětí.
Ze sledovaného souboru se u  6% rodičů vyskytly vážnější psychická deprese.  3% rodičů  měly projevy náhlé úzkosti a 3%  osob trpělo trvalým stresem a opakujícími se úzkostnými stavy.

Ramin Mojtabai, M.D., Ph.D., Columbia University, USA

U dětí  se alergie (včetně senné rýmy, ekzémů, astma a alergií na potraviny) objevila v 31%.
Mojtabaiova studie odhalila, že u matek s vážnějšími depresemi  je pravděpodobnost, že budou mít alergického potomka o 67% vyšší. Tato neblahá souvislost se ale projevuje jen mezi rodiči a jejich biologickými potomky. U ne-biologických  potomků se statisticky významný vztah mezi alergií dítěte a psychickou poruchou u rodiče, vytrácí. Ze studie také vyplynulo, že na alergii potomků má vliv pouze psychický stav matky, nikoli psychický stav otce.
Skutečnost, že nebyla zjištěna žádná souvislost mezi psychikou adoptivních rodičů, a vyšším výskytem alergií dětí  naznačuje, že zřejmě budou existovat geny, které jsou společné pro podlehnutí depresím a alergiím.

Sám autor studie ale  podotýká, že zatím není jasná příčina proč tomu tak je,  a proč matky s depresemi mají často alergické děti. Vyslovuje však domněnku, že by to mohlo  souviset s mitochondriemi neboť mitochondriální DNA dědí potomci  jen po mateřské linii. Myšlenku, že za pozorovaným vztahem depresí a alergií jsou zmutované geny na mitochondriích, podporují i dříve publikované  případy, kdy pacienti trpící bipolární poruchou mysli (střídání deprese s mánií), měli častěji také atopické ekzémy a další kožní problémy.

Příčina by mohla být i v genetickém imprintingu, kdy si gen pamatuje ze kterého pohlaví byl na svého nositele vnesen, a podle toho se projeví a nebo je utlumen.
Podle Mojtabai  z dosud známých faktů vyplývá, že také existuje společné riziko alergií a manických depresí u dvojčat. Také osoby s depresemi jsou častěji astmatiky. A  podle posledních poznatků nyní mají stresované matky více alergických a astmatických dětí. Zjištění korelace ale ještě neznamená zjištění příčiny, a tak proč tomu tak je se zatím můžeme jen dohadovat.

Pramen: Psychosomatic Medicine (vol 67, p 448)