Peří vypovídá o orlí věrnosti
Z peří, které vypadne ptákům v hnízdech, jsou nyní přírodovědci schopni určit identitu ptáků. DNA analýza z peří orlů prokázala, že orli nejsou promiskuitní. To je u ptáků dost vzácný jev.

Todd Katzner je z Pittsburgu v Pennsylvanii. Fotografie je ale z chráněného území v severním Kazachstánu, kde se vyskytuje ohrožený orel východní. Katzner v hnízdech sbírá jemné peří mláďat a vypadlá pírka jejich rodičů. V Purdue University, IN (USA) z konců brků zjistili, že orli si jsou věrní.

Toto není první studie potvrzující monogamii orlů, pozoruhodné na ní je ale to, že zde bylo poprvé  použito neinvazivní metody. K získání DNA posloužilo  peří. Předností této metody je, že není nutný odchyt ptáků k odběru jejich krve. Tento způsob získávání DNA je snadný. Umožňuje pracovat s mnoha rodinami a získávat ucelené informace na velkém souboru jedinců.

Od nové techniky se očekává, že poskytne data ochranářům, kteří získají informace, jak mnoho ptáků každoročně přežívá a jaký je poměr jejich pohlaví. Takové monitorovací údaje jsou pro zpracovávání programů na uchování ohrožených populací důležité. Na jejich základě lze například předpovědět nárůst genetické příbuznosti a s ní spojené nežádoucí účinky.
V komentářích k této publikaci se zatím nevyskytla žádná hanlivá slova. Všichni odborníci se shodují v tom, že se jedná o metodu, která dovoluje jednoduchý sběr vzorků. Získávání dat se stává nenáročné, a jak jsme již zmínili, není třeba zvířata chytat a provádět jim stresující zákroky. Jen málokdy se podaří, aby nová metoda byla současně levnější. V tomto případě se Toddu Katznerovi z Pittsburgu podařil husarský kousek – stačí sbírat vypadané peří.

Za orlem východním nemusíte cestovat až do Kazachstánu. Stačí navštívit pražskou ZOO.

Touto metodou Katzner  potvrdil, že orli východní, tak jako většina velkých ptáků, jsou přinejmenším sociálně monogamní. Být sociálně monogamní  znamená, že pár (samec – samice) zůstávají spolu po celou dobu rozmnožovací sezóny a že se společně starají o přípravu mláďat do života.

To, že se ptáci chovají jako pár a pečují společně o potomky, ale samo o sobě nic negarantuje. Neznamená to, že by ptáci nemohli mít tajnůstkářské sexuální pletky. Desetileté studium na menších druzích ptáků ukázalo, že v mnoha případech mají mláďata z jedné snášky a u  jednoho pečujícího páru, dva i více otců.  Na rozdíl od záletnických moresů zpěvného ptactva se rozborem peří u orlů východních prokázalo, že partneři  jsou skutečně monogamní.
Získání údajů o orlech je produktem širšího projektu prováděného na severu Kazachstánu, kde se vyskytuje 24 druhů  jestřábů, sokolů, orlů, motáků, sov...  Snahou je porozumět neobvyklé rozmanitosti zdejší chráněné oblasti a uchovat ji pro další generace.

National Aviary,  Pittsburg, USA, http://www.aviary.org/
Purdue University, IN, USA

Datum: 11.07.2005 05:06

Omyl - pro Lukase:

ondrej,2005-07-13 08:43:10

vedci prece nezjistili, ze orli nejsou promiskuitni - to mohou pouze DNA analyzami potomstva (vlastne ne - mohou byt neplodna pareni - tedy teoret. mozno dokazat neustalym sledovanim ptaku v obd. pareni - coz je ovsem nerealne, tedy zustava aspon ta DNA). Sance, ze pokud by doslo k "mimoparovemu" pareni, tak by to bylo prave na hnizde - je prece naprosto minimalni.
Zjistili pouze, ze s jistou nemalou pravdepodobnosti neexistuje "vypomoc" ostatnich ptaku pri vychove potomstva. Taky proc? Proc by se cizi orel staral o potomstvo - ktere i muze byt jeho - kdyz je o nej predpokladejme rel. dobre postarano (tedy "ma to zadarmo") a svoji rodicovsklou navstevou by jen riskoval i tezka zraneni? Jak sam clanek spravne uvadi v posl. odstavci - moznost "zaletu" vyloucena neni - a je to tak, pr. u tech pevcu je to fakt nekdy "maso".
A co se tyce Vasi poznamky o prilis vzdalenem hnizdeni druheho paru orlu - ano, teritoria orlu mohou byt opravdu velka, ovsem odhledneme-li od faktu, ze nejak ohranicena tato uzemi byt musi (a oko techto ptaku je mnohem citlivejsi nez nase), nezapominejme na moznost toulajicich se (nehnizdicich - treba mladych, treba starsich, treba jen smulu majicich) ptaku - samcu, kteri mohou vyuzit sance na rel. levne ziskani potomstva obcasnym "zaletem", kdyz uz v ten dany rok se jim zahnizdit nepodarilo.

zdali taky maji vubec sanci....