Buon appetito: Ruští kosmonauti na středomořské stravě
Kosmonauti na oběžné dráze testovali italské potraviny, zpracované podle nové metody, která umožňuje jejich dlouhodobé skladování při pokojových teplotách.

Ruští kosmonauti Alexander Kalerij a Gennadij Padalka prováděli na mezinárodní kosmické stanici (ISS) experiment Mediet („středomořská strava“ - Mediterranean Diet). Měli za úkol vyzkoušet nový systém jídla pro budoucí obyvatele nejen na ISS.

Systém Mediet - hliníkový podnos se sušenými rajčaty, sýrem, chlebem, broskví a čokoládou. Foto: ESA

Jídlo Mediet, vyrobené ze středomořských produktů nejvyšší kvality, se snaží ukázat, že „rychlé občerstvení“ 21. století (fast food) může být současně chutné i výživné. Součástí balení je podnos, slouží jako prototyp systému, který můžeme použit v extrémních podmínkách na Zemi, stejně jako při cestování, nebo jednoduše všude tam, kde nemůžeme (nebo se nám nechce) vařit nebo stolovat.

Jídlo je důležité nejen kvůli výživě. Je to také záležitost psychologického komfortu – určitě to není tak dávno, co vy sami jste seděli před televizní obrazovkou s dobrým zákuskem!

Mediet je příkladem různorodosti mezinárodní potravinové nabídky, která může být dopravována na ISS. Během dlouhodobých kosmických letů lze takto posádce obohatit jídelníček a navodit pocit, že stanice je během šestiměsíčního pobytu jejich domovem.

Experiment má ukázat použitelnost potravinového systému Mediet na palubě ISS. Systém tvoří ergonomický podnos z hliníku s 5 druhy středomořského jídla z Itálie: sušená rajčata, zralý italský sýr, piadina (pita chléb, tortila - italský bílý chléb, spíše placka), broskve a čokoláda.

Jídlo úspěšně prošlo všemi povinnými testy pro použití na Zemi, ale také množstvím speciálních mikrobiologických rozborů, které jsou vyžadovány pro všechny potraviny dodávané na ISS.

Jednotlivé porce jsou individuálně baleny do průhledných plastových sáčků pro spotřebu ve specifických podmínkách kosmického letu. Jídlo je zpracováno technologií vysokého tlaku (4.000 až 6.000 atm), která ničí enzymy a bakterie, ale potraviny nezmění vlastnosti čerstvých potravin. Tato nová metoda umožňuje spolehlivé a dlouhodobé skladování při pokojové teplotě a zároveň umožňuje jídlu udržet výživné hodnoty, chuť, strukturu a barvu.

Kosmonaut Alexander Kaleri na palubě ISS testuje systém Mediet. Ošetření tlakem 4.000 až 6.000 atmosfér dovoluje potraviny dlouhodobě skladovat při pokojové teplotě.

Jídlo uvnitř sáčků je buď nakrájeno na jednotlivá sousta (sýr, chléb a čokoláda), nebo má takovou strukturu, že zůstává neporušené i ve stavu beztíže: zatímco si kosmonaut vidličkou kousek nabere, zbytek obsahu sáčku zůstává na místě (viskositu rajčat zajišťuje olej a broskví želatina). Sáček si kosmonauti otevřou nůžkami.

Během experimentu jeden kosmonaut hodnotil kvalitu jídla (vůni, chuť, strukturu, barvu a celkový vzhled) a druhý pořídil videozáznam testu, který slouží k objasňování výhod nové technologie pro odborníky i širokou veřejnost.

Experiment Mediet je projektem ESA (European Space Agency) o komerčním využití ISS na základě smlouvy mezi ESA a ruskou federální kosmickou agenturou Roscosmos (FSA - Federal Space Agency of the Russian Federation). Metodu vyvinulo Mezinárodní kosmické centrum pro kosmické aplikace IACSA (The International Space Centre for Space Applications) a konsorcium R&D University ve Florencii (R&D consortium of the University of Florence), které se věnuje kosmickému designu a architektuře. Potraviny pro experiment poskytla COOP, jedna z největších maloobchodních sítí v Itálii.

Datum: 02.09.2005 00:45

Kosmický výzkum od samého svého počátku

Saša,2005-09-05 13:03:02

zlepšoval kvalitu lidského života na zemi.
Pro vesmír byly vynalezeny věci, které dnes považujeme za naprosto samozřejmé a užíváme je denně.
Takže z tohoto článku usuzuji, že zanedlouho se zase zlepší kvalita a dostupnost přepřipravených jídel v hypermarketech.
(To ale také znamená snížení závislosti mužů na ženách, stejně jako automatická pračka a myčka nádobí...)

Tlak

Leonard,2005-09-02 19:00:10

To jest: 6000 atm = 6.0795e+08 Pa = 6.0795e+02 MPa. To je celkom dost. V povodnom clanku ale o tom nie je ani zmienka.

Mnam ;-)

Grovik,2005-09-02 07:34:41

Ovsem mnohem vic se tesim az si na obeznou drahu obednam jednu salamovou pizzu s extra porci uzeneho syra a sazenym vejicem ;-).