Krev vačic obsahuje molekuly neutralizující hadí jed
Chováte doma jihoamerické "jedáky" a bojíte se, že vás uštknou? Pořiďte si k nim ještě vačici a budete mít klid.

Křovinář Bothrops jararaca se představuje.

Až devadesát procent hadích uštknutí připadá v Brazílii na vrub hadů křovinářů z rodu Bothrops k nimž patří i "žararaka" známá z dobrodružných románů. Výroba antisér proti jedům nejrůznějších hadů má proto v Brazílii a přilehlých jihoamerických zemích dlouhou tradici, jež je více méně vynucena vysokou poptávkou. Nyní objevili brazilští biologové v krvi místních vačic hned dvě látky, které působí proti jedu křovinářů. K výzkumu je inspirovaly zkazky venezuelských rolníků, podle kterých vačice odolá uštknutí, které spolehlivě zabije i mnohem většího tvora. Jedna z molekul zabraňuje hadímu toxinu v rozkladu krvinek a druhá tlumí schopnost jedu vyvolat svalové ochrnutí. V čisté formě neutralizují obě látky hadí jed lépe než stávající antiséra. Vačice zdá být molekulami ve své krvi chráněna natolik, že se jedovatými hady dokonce živí.

vačice

I když se to nezdá, vačice má z křovinářů pro strach uděláno.

Datum: 02.09.2005 09:36

Krasna ukazka toho...

Grovik,2005-09-02 22:48:41

... jak funguje evoluce... Vacicce ktere nemeliu protilatky vyhynuli ty co meli prezili a zabrali uvolneny prostor po tech co neprezili :-).
jako vsechno spojene s evoluci je to jednoduse genialni!

Moudré

Vlada,2005-09-02 22:04:21

To jen dokazuje, jak je Bůh moudrý, když při stvoření obdařil vačici protilátky proti hadímu jedu.

Ale ono to asi s tou moudrostí tak žhavé nebude, protože při uplatnění Hawkingsovy podmínky "žádné hranice" dojdeme ke zjištění, že i Bůh musí být determinován...