Mozek se stále ještě vyvíjí
A pak že to jde s lidstvem s kopce. Podle posledních genetických studií se nám mozek nepřestal vyvíjet. Příští pokolení budou tedy ještě chytřejší. A nebo ne?

Ajit Varki

Hned tři studie zveřejněné prestižním časopisem Science dokazují, že se lidský mozek nepřestal vyvíjet. Dvě studie přišly z laboratoře Bruce Lahna na University of Chicago. Třetí připojil tým Ajita Varkiho z University of California v San Diegu.

Bruce Lahn

Lahn se soustředil na dvojici genů - microcephalin a ASPM - které při poškození mutací vyvolávají mikrocefalii čili zmenšení mozku. Struktura mozku takto postižených lidí je celkem normální a to vedlo Lahna k podezření, že právě funkce těchto genů stála v pozadí nápadného zvětšení mozku u prvních lidí. Oba geny regulují množení buněk v mozku, ale jejich účinek uvnitř buněk není znám a může být zcela rozdílný.

Lahn už dříve potvrdil, že oba geny prošly silnou pozitivní selekcí v období, kdy se objevili první zástupci rodu Homo. Teď prozkoumal jejich celkem nedávné evoluční osudy. Prověřil gen pro mikrocefalin u 89 zástupců různých etnik a objevil 86 různých variant (haplotypů).

Autoři této knihy tvrdí, že blbost a ignorantství zvítězí nad inteligencí a rozumem.

Jednu z variant neslo 33% vyšetřených lidí,. Zbývajících 85 variant se vyskytovalo s četností od 0,6 do 6,2%. To je celkem dost velký rozdíl, který zjevně není výsledkem slepé náhody. Vlastnictví oné jediné nejrozšířenější varianty musí nést jakousi blíže nespecifikovanou evoluční výhodu. Další analýzy ukázaly, že ona nejčetnější varianta genu povstala v dědičné informaci lidstva relativně nedávno, nejspíš před 37 000 roky.

Podobné výsledky přineslo i zhodnocení variant genu ASPM. Ze 106 variant genu se jedna vyskytuje u 20% lidí, zatímco zbývající mají četnost od 0,56 do 3,2%. Původ této varianty je ještě "čerstvější". Zřejmě se rozšířila před 5 800 roky.

Lidský mozek se podle Lahna stále vyvíjí a prodělal některé významné inovace ještě dávno poté, co se na Zemi objevili moderní lidé.

Laboratoř Ajita Varkiho se dlouhodobě věnuje problematice kyseliny sialové, protože právě signalizací prostřednictvím této molekuly se zjevně liší lidé od ostatních primátů. Varki se zaměřil na receptor pro kyselinu sialovou kódovaný genem Siglec-11. Tento gen se vyskytuje v dědičné informaci lidí i lidoopů spolu s nefunkční kopií (pseudogenem). Lidský gen se  v jedné části podobá nefunkční kopii z 99% a v druhé části z 95%. To vypadá na první pohled jako blbost, protože to znamená, že každá část genu je jinak stará. Podle Varkiho se nabízí jediné vysvětlení.

Bacha na něj, stále se vyvíjí. Jestli se děsíte toho, kam to povede, jsou vaše obavy namístě. Podle Bruce Lahna nelze vyloučit, že evoluce upřednostňuje blbce.

Část pseudogenu se přilepila k funkčnímu genu a nahradila jeho původní sekvenci.  K téhle genetické rošádě došlo dávno po oddělení vývojové větve lidí a šimpanzů, takže je typická jen pro člověka a nikoli pro ostatní primáty. Gen tak získal zcela nové vlastnosti a na rozdíl od genu lidoopů začal být velice aktivní v mozku, především v buňkách označovaných jako mikroglie. U lidoopů se tento gen v mikrogliích probouzí jen zcela výjimečně. Lidský mozek tak zřejmě mohl získat některé ze svých jedinečných vlastností.
Genetici mají výhrady především k Lahnovým studiím. Upozorňují, že o důkazech o pozitivní selekci vybraných variant genů microcephalin a ASPM není pochyb. Nevidí ale stejně přesvědčivé důkazy o tom, že by nositelé těchto variant  získali na duševní výkonnosti. Kdo ví, k čemu byla ona varianta genu dobrá. Možná má v těle i jiné funkce - může nás bránit před některou nakažlivou chorobou.

Nechuť přiznat genům microcephalin a ASPM roli ve funkci mozku může mít i celkem prozaické pozadí. Je to krajně "nepohodlné" tvrzení. Zaprvé, ony nedávné varianty genů zcela chybí subsaharské populaci obyvatel Afriky. Nikdo to neřekl nahlas, tím méně to nenapsal. Ve vzduchu ale visí interpretace, podle které původní obyvatelé Afriky jsou z tohoto hlediska "méněcenní" - stejně jako ostatní lidé, kteří nevlastní onu evolučně preferovanou variantu genů.

Jenže pozor!
"Výhodnější může být naopak hloupost," říká Lahn. "Já osobně o tom pochybuji, ale je to možné."

Mutace genu se projeví mikrocefalií (snímky vlevo). Ve srovnání s nepostiženým člověkem (snímky vpravo) je patrná stejná struktura mozku, ale výrazně menší objem.

Lahn svůj komentář dále nerozvádí, ale myšlenka, že hloupost evolučně zvítězí nad inteligencí není ani absurdní ani nová. Jejími zastánci jsou např. Richard Herrnstein a Charles Murray, kteří ji zformulovali v knize "The Bell Curve". Ve stručnosti říkají, že inteligence je dědičná a díky tomu je v ekonomicky rozvitých zemích na vymření.  Chytrolíni si berou chytrolínky a s nimi pak zplodí sem tam nějaké to inteligentní dítě. Na druhé straně si "ne tak chytří" berou "ne tak chytré" a plodí s nimi kupy "ne tak chytrých" dětí. Výsledkem je, že se chytrolíni ztratí v moři "ne tak chytrých" a nakonec vyhynou. Už dnes je prý v USA patrná úzká intelektuální elita řídící zemi a "ne tak chytrý" dav, který už ani nechápe "vo co de".

Není třeba asi rozvádět, ke které části americké společnosti se počítali autoři knihy. Český čtenář, pokud vím, nemá knihu "The Bell Curve" k dispozici v českém překladu. Paradoxně ale u nás před lety vyšla knižní  odpověď na Stephena J. Goulda nazvaná "Jak neměřit člověka". Průměrný čtenář v ní místy tápe, protože mu jaksi chybí to, co Goulda namíchlo natolik, že musel knihu napsat.

Datum: 12.09.2005 10:30

úzká intelektuální elita

biela ryba,2007-08-22 17:28:19

Už dnes je prý v USA patrná úzká intelektuální elita řídící zemi a ne tak chytrý dav, který už ani nechápe vo co de. - krute ale bohuzial je to pravda. U nas je tomu nastastie inac - nie ze by bolo viac mudrych ale ty uz su odstaveny aj od vedenia krajiny. V tejto suvislosti ma napada ze nie ani tak hlupost ale amoralnost sa u ludi stava evolucnou vyhodou.

Otázky k evoluci

Vojta,2005-11-30 00:19:03

Jurští ještěři obývali tuto planetu 160 milionů let. Někteří byli údajně teplokrevní. Kráčeli vzpřímeně, měli tedy volné přední končetiny. Měli dostatek hodnotné potravy k vývoji. Pečovali o svá mláďata. Velociraptoři byli prý i velmi chytří. Přesto 160 mil. let nestačilo k evoluci mozku, který by byl tvůrcem civilizace!?! Z tohoto pohledu se mi jeví spekulace pana Lahna irelevantní. Co vedlo k prudkému vývoji lidského mozku za pár milionů let, když před tím to nešlo?

A proč nevystavěli

Colombo,2007-01-20 21:06:57

civilizaci klokani? Veverky? Chobotnice?

Zdeněk Jindra,2009-12-24 14:30:41

Člověk si vyvinul intgeligenci jako berličku na špatnou schopnost přežívat v přírodě s "holým zadkem". Netrávíme celulózu, nemáme silné čelisti na zakousnutí kořisti, neběháme rychle, nemáme srst,... Ale máme mozek, který to kompenzuje.

Docela by mě zajímalo...

AL,2005-09-14 11:40:18

jak a čím se zjistilo, že "Lahn už dříve potvrdil, že oba geny prošly silnou pozitivní selekcí v období, kdy se objevili první zástupci rodu Homo."

Dále někdy nechápu, tvrzení o selekčním tlaku, když existuje (myslím, že dost přijímaná) teorie přerušovaných rovnovách, která cca tvrdí, že se v delším období nic neděje a i v selekci výhodné mutace se ztrácejí v "moři" ostatních variant...
Nějak to stále nechápu:
a) buď je pravda, že existují období stability a pak selekce moc ani nepůsobí (i když asi hodně záleží na síle té selekce...)
a období rychlé změny v okrajové (malé) populaci v souvislosti se vznikem nového druhu...
b) nebo jsou přerušované rovnováhy nesmysl, resp. pravda je na obou stranách...

Může to někdo z autorů na Oslovi vysvětlit?
Také by mě zajímalo, proč je tak těžké zjistit a statisticky vyhodntit mentální schopnosti (včetně uměleckých, inovativních, jazykových v souvislosti s "velkým skokem") v závislosti na variantách obou genů a jejich expresi...

upresneni

mcc,2005-09-12 23:34:09

Problem s nekterymi interpretacemi teto studie zalozenymi na shode vysledku genetickeho datovani a vyznamnych momentu v historii lidstva : 37000 a 5800 je v tom ze tato cisla jsou vyrazne nespolehliva.
Cituji : Lahn's own calculations acknowledge that the microcephalin variant could have arisen anywhere from 14,000 to 60,000 years ago, and that the uncertainty about the ASPM variant ranged from 500 to 14,000 years ago.
Tedy ty intervaly jsou dosti velke a ta dve cisla vypadaji jako vycucana z prstu.

No a samozrejme nadpis clanku :) , to ze se mozek porad vyviji je asi jako rizi ze nebe je porad modre a slunce porad sviti.

Ale tohle clanek myslim vubec netvrdi...

Ivo,2005-09-12 21:59:07

Ale tahle studie nevedla k zadnym takovym tvrzenim - prokozala ze geny regulujici funkci mozku se v lidske populaci vyskytuji v ruznych formach a jedna z techto variant je evolucne znacne uprednostnovana - k tomu myslim vzorek 89 lidi docela staci a zadnou z vyse uvedenych osobnostnich charakteristik neni potreba vedet. To jakou roli hraje at uz ve vyvoji dusevnich ci jinych, treba imunitnich, funkcich se nevi... Ostatni jsou spekulace a clanek netvrdi nic jineho.

Zdá se mi,

Kája,2005-09-12 15:58:04

že vzorek 89 zkoumaných mozků z různých etnik ještě toho moc neprokazuje.Není uvedeno např stáří,postavení ve společnosti, prostředí, výživa a vše, co s ní souvisí, zda muži či ženy nebo děti, jaké přednosti či zápory se v rodinách vyskytovaly atd. Mozek Anatola France vážil 1200 gramů, mozek dementního pomocného dělníka v zahradnictví vážil 2750 gramů. Leonardo da Vinci byl synem služky a notáře.I vysoce vzdělaní rodiče mohou mít postižené děti.Jsem přesvědčen, že člověk je po celou dobu svého života /od početí až do smrti / ovlivněn spoustou různých faktorů, dosaďte si je,prosím, sami. Dále - lidský mozek pracuje méně než na 10% možného výkonu.Bohužel- není uveden dané studie ani číslo časopisu Science.

nesmysl

mcc,2005-09-12 23:26:06

zase nekdo veri na ten totalni nesmysl : Vyuzivame nas mozek na 100 procent a to o tech 10 procentech je totalni vymysl , mytus ktery se neznamo proc dobre siri.

10%

Yokotashi,2005-09-13 11:45:07

Nemohlo by to byt tepelnymi ztratami? Jednoduse nemuzu pustit vsechny subsystemy najednou, anzto bych to neuzivil, ani neuchladil?
Na CT je snad videt spotreba kysliku ...

to neni nesmysl

KillerZero,2005-09-14 21:24:03

To neni nesmysl, nevim sice jestli je to jen 10%, ale je známo že naprostá většina lidí skoro vůbec nevyužívá pravou hemisféru.

ale kdeze

mcc,2005-09-15 01:20:35

to co pisete o prave hemisfere je totalni nesmysl.
a to o tech 10 procentech taky :/>