Ze Sibiře do Česka pašovali meteority
Kuriózní kontraband zabavili celníci 9. září 2005 na hraničním přechodu mezi Polskem a Ukrajinou v Dorohusku - půl tuny meteoritů.

Kontraband obsahoval meteority. Celkem jich kamion převážel 529,5kg.

Kamion zaregistrovaný v Rusku směřoval do České republiky. Podle oficiálních dokumentů, kterými se řidič prokázal, vezl do České republiky křemenec, který se používá hlavně ve stavebnictví (dlažba, obklady, krby, okenní parapety) a v chemickém průmyslu. Křemenec (kvarcit) je přírodní, extrémně tvrdý kámen.

RNDr. Petr Jakeš, CSc.: „ V Praze se prodává gram meteoritu za 10 korun ...“

Mluvčí polské celní správy Agnieszka Włodarkiewicz-Łabędzka (Izba celna w Białej Podlaskiej) sdělila, že celkem zabavili drahé kameny a 529,5 kg meteoritů, z toho 3 velké o hmotnosti 176, 150 a 80 kg.

Celníci nejdříve nevěděli, co našli. Teprve geologové označili objev za „fantastický“. Čtvrteční expertiza v geologickém ústavu ve Varšavě (Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie, www.pgi.gov.pl) totiž prokázala, že se jedná o železné meteority, které pravděpodobně pocházejí z jednoho místa na Sibiři, kam v roce 1947 dopadl velký meteorit. Podle polských geologů je cena nalezených meteoritů nevyčíslitelná a mohla by být i několik miliónů zlotých.

Z křemence pro stavební účely se zase vyklubaly drahé kameny.

Náš přední geolog Petr Jakeš z PřF UK Praha (Ústav mineralogie, geochemie a nerostných zdrojů), který se jako jediný Čech podílel na výzkumu měsíčních hornin v NASA, pro ČTK řekl: „Sibiřské meteority se v Praze prodávají kolem 10,- Kč za gram. Zadržená zásilka by se tedy dala prodat celkem za 5,3 mil. Kč.“

V Praze se podle něj a Pavla Suchana z České astronomické společnosti s meteority čile obchoduje a vlastní je již mnoho sběratelů. Největší světová burza, kde je s nimi možné obchodovat, je v Tusconu v Arizoně (USA), v Evropě pak v Mnichově. V tomto případě se podle Jakeše jedná o meteorit Sichote Alin.

Celní správa Polské republiky