Hulte! Vyroste vám mozek!
Poněkud paradoxním výsledkem skončila studie zkoumající vliv kanabinoidů na mozek. Syntetický analog aktivní složky marihuany neurony nezabíjel, ale naopak povzbuzoval jejich růst v části mozku zvané hipokampus.

Poroste? Konopí i mozek?

Fetování mozku dvakrát nesvědčí. Zvláště nápadný bývá jeho devastující účinek v části mozku zvané hipokampus, kde se ukládají informace do paměti.
U zdravých lidí vznikají v hipokampu při ukládání informací nové nervové buňky. Konzumenti kokainu, heroinu nebo alkoholíci mají v hipokampu v tomto směru „ticho po bouři“.

Zatím není jasné, zda THC vykazuje na mozek stejné účinky jako HU210.

Tým neurologů z University of Sakatchewan v kanadském Saskatoonu vedený neuropsychologem Xia Zhangen testoval vliv molekul příbuzných účinným látkám marihuany tvorbu nových buněk v mozku. Sáhli přitom po syntetické droze HU210 stokrát silnější než hlavní komponenta marihuany delta 9- tetrahydrokanabinol (zkráceně THC). HU210 překvapivě stimuloval růst nových neuronů. Jeho účinky připomínaly efekt některých léků určených k léčbě depresí.

Doktor Xia Zhang marjánu nehulí. Mozek i bez toho funguje na jedničku s hvězdičkou. Dříve se říkalo, že komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí. Ale kdo ví.

„Podle mého názoru je to velice vzrušující výzkum,“ komentovala pro vědecký týdeník Nature  výsledky Kanaďanů americká neuroložka Amelia Eischová z University of Texas. „Marihuana se v jeho světle jeví spíše jako lék proti depresím než jako droga.“

Eischová ale dodává, že bude nutné ještě provést celou řadu experimentů, než  bude možné vyslovit definitivní závěr o prospěšnosti či škodlivosti marihuany. Nejdříve ze všeho je nutné prokázat, že THC přítomný v marihuaně má podobné účinky jako syntetická látka HU210.

Pokud se to potvrdí, bude nutné zjistit, proč mají látky z marihuany na mozek jiný účinek než ostatní drogy.  Také kanadský tým ze Saskatoonu nechce, aby výsledky jejich výzkumu byly vykládány jako doporučení ke konzumaci marihuany.

marihuana

Homer Simpson v mládí holdoval marihuaně. CT jeho hlavy prezentují odpůrci marihuany jako doklad o devastujícím účinku kanabinoidů na nervové buňky. Tým neurologů ze University of Saskatchewan ale tvrdí, že Homer Simpson vděčí za svůj současný objem mozku právě pozitivnímu efektu marihuany.

Pramen: Journal of Clinical Investigations