Sonda Venus Express připravena ke startu
Planeta Venuše je nyní ve středu zájmu, protože se na jedné straně Zemi velmi podobá a na straně druhé je zcela odlišná. Pro nás zůstává stále záhadnou planetou. Mise Venus Express k naší mraky zahalené "sestře" by mohla poodhalit roušku těchto tajemství.

Tento obrázek Venuše učinila Sonda Galileo v roce 1990. Na obrázku jsou upraveny barvy, aby byly zvýrazněno formování oblaků. Mraky jsou sice podobné těm jaké máme u nás na Zemi, tvoří je ale páry kyseliny sírové.

Sonda Venus Express je připravena ke startu a následně k průzkumu sesterské planety. Byla navržena Evropskou kosmickou agenturou ESA v roce 2001, schválená v roce 2002 a využívá konstrukčních prvků sondy Mars Express.

"Expres" na Venuši - první a druhý stupeň rakety Sojuz v montážní hale na Bajkonuru (Foto: ESA).

Měla by odstartovat z kosmodromu Bajkonur 26. října 2005 v 6:46 SELČ. Asi po 150 dnech letu se sonda stane "polární" družicí planety. Povrch a atmosféru planety bude studovat během 500 pozemských dnů, tj. asi dvou Venušiných let.

Venuše je náš nejbližší planetární soused, podobá se Zemi pouze velikostí (95%) a hmotností (81%). Povrch je rozžhavený tak, že zde může tát i kov (téměř 500°C). Mnoho vědců ukazuje Venuši jako klasický případ skleníkového efektu, i když zatím ještě nemohou vysvětlit, proč se tam vytvořil. Další hádankou je, proč planeta navzdory své blízkosti u Slunce pohlcuje méně slunečného tepla než Země. Také povrchy obou planet se vyvíjely zcela odlišně. Venuše má rozlehlé pláně, které na Zemi nenajdeme. Rozsáhlá sopečná aktivita produkuje husté vrstvy mraků (96% tvoří oxid uhličitý), které obsahují i sloučeniny síry (např. sirouhlík, sirovodík, oxid siřičitý). Nejzáhadnější je atmosférická cirkulace podobná hurikánu, kdy silný vítr ve vysokých vrstvách atmosféry "oběhne" Venuši za pouhé 4 dny, i když planeta se kolem své osy otočí jednou za 243 pozemských dnů.

Odkrytý poslední stupeň Sojuzu ukrývající sondu. (Foto: ESA)

Podle Freda Taylora z Oxfordské university systém počasí a podnebí na planetě nepochopíme, budeme-li pouze extrapolovat pozemské modely.

"Venus Express znamená počátek nové série výzkumu Venuše. Těchto výzkumů se zúčastní také Japonci a pravděpodobně i NASA, kteří budou zkoumat prostředí této tajemné planety," řekl Taylor.

NASA zatím neplánuje misi na Venuši, ale už uvažovali o vyslání robota po roce 2007, který by přivezl vzorky na Zem. Navrhovaná kosmická loď by obíhala po oběžné dráze Merkura a teprve později by uskutečnila nízký přelet nad povrchem Venuše. Japonsko plánuje vypustit sondu na oběžnou dráhu kolem Venuše okolo roku 2007.

Venuše

Umělecké ztvárnění představy, jak bude  výzkum Venuše probíhat přinesla Evropská vesmírná agentura (ESA).

Datum: 21.10.2005 12:38

Start odložen

Mirka,2005-10-27 11:05:34

Po počátečním hladkém průběhu čekalo týmy připravující start v závěrečné etapě příprav nepříjemné překvapení. Uvnitř aerodynamického krytu užitečného zatížení bylo nečekaně zjištěno blíže nespecifikované znečištění. Informace 21. října 2005 zveřejnila ESA.
Znamenalo to, že sonda musela být demontována z urychlovacího stupně Fregat, opětovně vyčištěna a znovu instalována. Znečištění se do prostoru dostalo buď ze stupně Fregat nebo z aerodynamického krytu.
Start musel být o několik dní odložen a nové datum zatím nebylo určeno (jen musíme doufat, že vše podaří do 25. listopadu 2005, kdy končí startovní okno k Venuši, další je zhruba za 1,5 roku).