Existují planety u hnědých trpaslíků?
Americký Spitzerův kosmický dalekohled objevil počátky vzniku planet kolem slabých vesmírných těles - hnědých trpaslíků.

Takto si představuje prachové částečky umělec spolupracující s NASA.

Infračervený dalekohled (Spitzer Space Telescope, NASA) poprvé objevil shluky mikroskopických prachových zrn a drobných krystalů, které obíhají okolo 5 hnědých trpaslíků. Tyto shluky a krystaly se při vzájemných srážkách spojují až nakonec vytvoří planety. Podobné procesy jsou pozorovatelné při formování planetárních soustav u hvězd. Komety, pozůstatky ze stavby naší sluneční soustavy, to potvrzují.

Objev poskytuje důkaz, že u chladných hnědých trpaslíků, kteří neuvolňují energii ve formě záření jako hvězdy, počátky vzniku planet jsou stejné.

„Zjistili jsme, že počáteční stádia formování planet jsou daleko odolnější než jsme si mysleli“, řekl Dr. Dániel Apai, astronom z Arizonské university (University of Arizona, Tucson) a člen Astrobiologického institutu NASA (Astrobiology Institute"s Life and Planets Astrobiology Center). „Spitzer nám umožňuje studovat vznik planety v nejrůznějším prostředí."

Pozorování hnědých trpaslíků by mohlo být dobrým cílem pro „lovce exoplanet“. Astronomové zatím nevědí, zda na takových planetách může vůbec existovat život.

Hnědý trpaslík se od hvězd liší především hmotností. V jádru se nevytvoří podmínky pro termojaderné reakce a hnědí trpaslíci nemohou zářit, přesto předpokládáme, že vlivem gravitace stejně jako hvězdy i hnědí trpaslíci vznikají z mezihvězdného oblaku plynu a prachu. A podobně se i u nich vytvoří protoplanetární disky, které infračervený Spitzer pozoroval.

A takto zaznamenal přítomnost prachových disků u hnědého trpaslíka Spitzerův kosmický dalekohled.

Apai a jeho tým díky Spitzeru získal detailní informace o složení prachových disků okolo 6 mladých hnědých trpaslíků ve vzdálenosti 520 sv.l. v souhvězdí Chameleóna. Těchto 6 objektů má 40 až 70krát větší hmotnost než Jupiter a jejich stáří je asi 1 až 3 milióny let.

Astronomové objevili, že 5 ze 6 disků obsahuje zkrystalované částečky prachu, které se spojují a vytvářejí tak ranné fáze formování planet. Dále našli relativně velká zrna a mnoho malých krystalů olivínu.

"Pozorovali jsme přetvořené částečky, které se navzájem spojují a zvětšují svou velikost," řekla Dr. Ilaria Pascucci, spoluautorka z Arizonské univerzity. "Je to vzrušující, protože jsme si nebyli jisti, jestli se disky u takových chladných objektů budou chovat stejně jako disky u hvězd."

Tým astronomů také zpozoroval zplošťování disků okolo hnědých trpaslíků, což je další důkaz tvorby planet.

Datum: 23.10.2005 11:59