SALT oficiálně zahájil provoz
Největší dalekohled na jižní polokouli SALT (Southern African Large Telescope), patřící Jihoafrické astronomické observatoři SAAO (South African Astronomical Observatory), byl uveden do provozu.

SALT je společný projekt Jihoafrické republiky, USA, Velké Británie, Německa, Polska a Nového Zélandu.

Přesto, že již 1. září 2005 (přesně 5 let po zahájení pozemních prací) byly pořízeny první barevné snímky digitální kamerou SALTICAM (cena 600 000 dolarů), oficiálně ho do provozu uvedl ve čtvrtek 10. listopadu 2005 jihoafrický president Thabo Mbeki.

Lagoon Nebola

SALT, s průměrem zrcadla 11 metrů (36 stop), je největším dalekohledem nejen na jižní polokouli, ale na celém světě.  Podobný (Hobby-Eberle Telescope), ale se zcela jiným optickým systémem, pracuje na McDonaldově observatoři v Texasu (USA).

Dalekohled SALT převyšuje doposud největší dalekohledy - dvojčata Keck I a II (průměr 10 m) na Havajských ostrovech průměrem objektivu o 1 m a optickou plochou o 16,5 m2 (tj. o 21%). Hlavní šestiúhelníkové zrcadlo dalekohledu je složeno z 91 hexagonálních segmentů (šestiúhelníků). SALT je schopen soustředit více než 25krát více světla než všechny africké dalekohledy dohromady. Svým maximálním rozlišením 0,25 arcsekund umožní astronomům sledovat hvězdy, kvasary a galaxie, jejichž světlo je miliardkrát slabší, než můžeme pozorovat pouhým okem. Je schopen detekovat tak slabé objekty, jako je světlo svíčky na povrchu Měsíce nebo malou minci na vzdálenost 10 km. Vzhledem k relativně klidné atmosféře v této oblasti  (tzv. seeing má zde hodnotu kolem 0,9 obloukové vteřiny) budou astronomové pomocí dalekohledu pořizovat i spektra s vysokým rozlišením. Kvalita obrázků, pořizovaných dalekohledem SALT, by měla v budoucnu vzrůst, protože bude uveden do provozu ještě systém aktivní optiky.

Dalekohled SALT je postaven na jednom z nejchladnějších a nejsušších míst v Jižní Africe, 350 km severovýchodně od Kapského Města poblíž malého městečka Sutherland v pouštní oblasti Karoo. Finanční náklady na výstavbu dalekohledu o hmotnosti 82 tun dosáhly 30 miliónů dolarů.

První obrázky z největšího světelného dalekohledu na jižní polokouli

Do České republiky přiletěla ve středu 9. listopadu 2005 na krátkou návštěvu generální ředitelka Evropské jižní observatoře Prof. Catherine Cesarsky. Hlavním účelem její cesty je jednání s předsedou Akademie věd ČR Prof. Václavem Pačesem, s předsedou Rady pro zahraniční styky Akademie věd ČR a zároveň předsedou Českého národního komitétu astronomického Prof. Janem Paloušem, vedením některých ministerstev a místopředsedou vlády pro ekonomiku Ing. Martinem Jahnem o vstupu naší země do Evropské jižní observatoře (ESO). V případě úspěšného jednání by vstup ČR do ESO mohl být oznámen během Valného shromáždění Mezinárodní astronomické unie, které se bude konat v srpnu 2006 v Praze.

Datum: 12.11.2005 16:57

Úspěch Afriky v oblasti astronomie

Víťa,2005-11-14 18:49:26

Chtěl bych upozornit, že ideální bude, až bude na každém světadílu jedna velká observatoř.

vstup do ESO

Martin Jahn,2005-11-12 19:18:32

Dufam ze CR vstupi do ESO lobo ja mam rodinu v cesku a o mojej rodine v CR neviem vobec nic az na to ze je v CR.