Marjánka zvyšuje riziko smrtelné autonehody na dvojnásobek  
Pravděpodobnost, že vaše autonehoda bude mít smrtelný konec se vám zdvojnásobí, pokud budete kouřit marihuanu. I tak na tom ale budete lépe, než kdybyste sedli za volant s alkoholem.

Francouzi si dali práci s rozborem autonehod, které se u nich udály v rozmezí let 2001 až 2003. Zaměřili se jen na nehody při kterých došlo k úmrtí osoby.  Toto zúžení záběru mělo své opodstatnění. U takzvaných "smrťáků"  je ve Francii nařízen odběr krve řidiče a provedení testů na alkohol a na drogy. Získal se tak soubor 10 748 bouraček jehož aktéři byli ve vztahu k drogám dobře podchyceni.


Ve více než polovině případů si autonehody se smrtelným koncem vybrali daň v podobě života samotného řidiče.  Nyní to nejpodstatnější - řidiči, kteří byli pod vlivem kanabinoidů, se mezi mrtvými vyskytli téměř dvakrát častěji.

Lépe to pro huliče marjánky nedopadlo ani poté, když se policisté snažili zohlednit faktory jako jsou věk řidičů a technický stav vozidel. Počítač i po těchto korekcích trval na svém a tvrdil, že  přítomnost kanabinoidů v krvi má statisticky významný vliv na nehody se špatným koncem.


Ze všech smrtelných nehod jich na vrub samotné marihuany připadlo 2,5%. Alkohol z tohoto rozboru,  jako přímá příčina nehody, vyšel ještě hůře. Ten měl na svědomí 29% nehod.
Ze studie také vyplynulo, že pokud si řidič popije, a k tomu si ještě zahulí, vystavuje se 16x většímu riziku, že při autonehodě zemře, než když mu tyto látky v těle nekolují.
Jean-Louis Martin  z University Claude Bernarda v Lyonu dává vyšší výskyt smrtelných nehod u vyznavačů marjánky do souvislosti s efektem drogy na prodloužení reakčních časů a ztrátu koncentrace.  Zdá se ale že to není všechno. Studie naznačuje ještě další hendikep - přítomnost kanabinoidů v krvi činí zraněné méně odolnými vůči následkům těžkých zranění, které při nehodě utrpí. Jaký je princip tohoto nepříznivého působení kanabinoidů ale tato studie, založená pouze na statistickém hodnocení záznamů z nehod, nevysvětluje.


Mladíci
Z tohoto obrovského souboru autohavárek vyšlo jednoznačně najevo, že tragické maléry pod vlivem marihuany se nejčastěji stávají mladým řidičům, a že povětšině řídí starší auta, nebo motorky a je přitom vcelku jedno, jestli se jedná o moped, nebo silnou mašinu. Pozitivní test na kanabis v krvi mělo celkem 681 řidičů (v této studii to představovalo  7% řidičů). Řidičů pod vlivem alkoholu bylo 2 096 (21,4%). 

 

I když je marihuana je ve Francii nelegální a pro řidiče, kterým  kanabinoidy zjistí jsou stanoveny přísné tresty, přesto je má v krvi 2,9% francouzských řidičů.  To je přibližně stejný podíl jako je podíl řidičů  s alkoholem v krvi, těch je  2,7%.
Zveřejnění výsledků z této studie způsobilo u francouzské veřejnosti šok. Instituce činné v bezpečnosti provozu zahajují kampaně ve sdělovacích prostředcích. V hlavních vysílacích časech půjdou v televizi informační spoty, které o této studii a nebezpečí kouření marihuany budou informovat. Očekává se také zpřísnění vstupních zdravotních testů pro uchazeče o řidičák. Francií a Velkou Británií se nyní nese heslo: "Zastavte zdrogované, než zabijí další nevinné". Zástupci veřejnosti zvyšují tlak na strážce pořádku. Lze očekávat zvýšení kontrol na přítomnost drog u řidičů a zpřísnění postihů za případné prohřešky.  


Pramen: British Medical Journal (DOI: 10.1136/bmj.38648.617986.1F)



Nepředpokládáme, že situace v Česku je odlišná od té ve Francii. Proto se i my připojujeme jedním burcujícím spotem nabádajícím ke střízlivosti za volantem, k zapínání pásů,  opatrnosti,….

 



























Výsledek Čtenářské ankety v níž na Oslovi hlasovalo 1310 čtenářů

Kouření marihuany při řízení nebezpečí nehody:
Nezvyšuje 15%
Zvyšuje nepatrně 10%
Zvyšuje mírně 23%
Zvyšuje hodně 52%
Datum: 05.12.2005 15:22
Tisk článku

Související články:

Nízká dávka delta-9-tetrahydrokanabinolu obnovuje paměť a proces učení u starých myší     Autor: Marek Lapka (10.05.2017)
V jednadvaceti americká mládež zavrhne marihuanu     Autor: Josef Pazdera (09.07.2015)
Joint a alkohol - dohromady ne!     Autor: Ota Beran (15.04.2008)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz