Klon dzerena
Čínští vědci ohlásili narození klonu dalšího volně žijícího savce – antilopy dzeren.

Mládě dzerena

Zatím jen agenturní zprávy uvádějí, že se čínským vědcům podařilo získat klony antilopy dzeren (Procapra gutturosa). Vědecká publikace, která by popisovala úspěch čínských biologů zatím k dispozici není. Z dostupných zpráv vyplývá, že k vytvoření klonů byl použit postup označovaný jako „mezidruhové klonování“. Ten obchází problém nedostatku vajíček a „náhradních matek“ pro donošení embryí při klonování ohrožených druhů zvířat. Při mezidruhovém klonování se tělní buňka klonovaného druhu spojí s vajíčkem blízce příbuzného běžně dostupného živočišného druhu a vzniklý zárodek opět donosí samice cizího, byť blízce příbuzného druhu. Samice volně žijících druhů jsou obvykle při přenosu embrya tak stresovány, že jim pak jejich  „rozbouřené“ hormony nedovolí další vývoj přeneseného zárodku.

Mezidruhovým klonováním byly vytvořeny klony muflona („nahradním“ druhem byla ovce), divokých turů gaura a bantenga (náhradní druh domácí skot). Čínští vědci využili pro klonování dzerena jako „hostitele“ domácí kozu. Získaná embrya klonů byla přenesena do těla 26 koz. Narodilo se 6 mláďat dzerena, přičemž dvě přišla na svět  předčasně a uhynula. Čtyři zbývající klony se prý mají čile k světu.
Narození klonů dalšího druhu je bezesporu obrovský úspěch. Dzeren se přiřadil k ovcím, skotu, myším, potkanům, kozám, prasatům, kočkám, králíkům, koním, jelencům, psům a již zmíněným muflonům, bantengům a gaurům. Nesmíme zapomenout ani na klon mezidruhového hybrida muly.

V souvislosti s klony ohrožených druhů se ale stále vnucuje otázka, jestli by peníze utracené za tvorbu klonů nebyly účelněji vynaloženy na záchranu přirozeného prostředí, v němž ohrožený živočich žije. Právě u dzerenů je ochrana jeho prostředí velký problém.

Dzeren (Procapra gutturosa).

Dzeren (Procapra gutturosa)
Délka těla: 100 - 150 cm
Výška v kohoutku: 54-84 cm
Živá hmotnost: 20-40 kg
Délka březosti: 185 dní
Počet mláďat: 1 – 2, výjimečně 3
Odstavení mláděte po dosažení věku 5 měsíců
Pohlavní dospělost: 1,5 až 2 roky
Délka života: kolem 7 let
Potrava: spásá traviny
Hlavní predátor: vlk

Původně žil dzeren na většině území Mongolska a zasahoval výskytem až do jižního Ruska a pohraničních oblastí s Čínou. Dnes žije především ve východním Mongolsku. Dosáhne v běhu rychlosti kolem 65 km/hod a vydrží tak běžet až 15 km. Přitom skáče do výšky až 2 metrů. Z jara táhnou dzereni ve stádech, která čítala až 8000 zvířat. Tato stáda snadno překonávala i velké řeky a za den urazila až 300 km. Na letních pastvištích se oddělují samci od samic a samice se připravují na porod mláďat. V tomto období se dzereni pohybují po areálu stovek kilometrů čtverečních, přičemž za den při potulkách za pastvou urazí až 20 km.
Jsou to tichá zvířata, jen v říji se samci ozývají hlasitým „bučením“. V té době samcům zduří hrdlo a „otéká“ jim i čenich. Samcům rostou až 40 cm dlouhé rohy. Říje nastává na podzim (listopad) a trvá až do zimy (leden).

Datum: 10.12.2005 00:19