Nové měsíce u Pluta pravděpodobně vznikly současně s Charonem
Podle amerických astronomů nově objevené měsíce u Pluta pravděpodobně vznikly současně s Charonem při obřím impaktu. Měsíce, předběžně označené S/2005 P1 a S/2005 P2, byly objeveny HST v roce 2005 (Pluto v roce 1930, Charon v roce 1978).

Umělecké ztvárnění obří srážky, která pravděpodobně zapříčinila vznik dvou nově objevených měsíců u Pluta. Credit: Southwest Research Institute, Don Davis)

Tým amerických vědců pod vedením Dr. S. Alana Sterna z SwRI se domnívá, že dva nově objevené malé měsíce Pluta vznikly velmi pravděpodobně při stejné obří srážce, při níž se zrodil mnoho větší měsíc Charon. SwRI (Southwest Research Institute, San Antonio, Texas) je nezávislá, nevýdělečná organizace, zaměřené na aplikovaný výzkum.

Soustavy planety Pluto z HST (Pluto, Charon a dva nově objevené měsíčky, předběžně označené S/2005 P1 a S/2005 P2).

Vědecký tým své argumenty publikoval v časopise Nature (22. února 2006).
Tvrdí, že i jiné velké binární (dvojité) objekty Kuiperova pásu (Kuiper Belt Objects, KBOs) mohou mnohdy skrývat malé měsíce.

Dále jsou přesvědčení, že tyto malé měsíce, obíhající okolo Pluta, mohou svými úlomky vytvořit planetární prstence.

Dr. S. Alan Stern z SwRI

Objev dvou nových měsíců Pluta v roce 2005 pomocí kamery ACS na palubě HST (Hubble Space Telescope) publikoval Weaver a kol. v časopice Nature 23. února 2006.

Dr. Robin Canupová z SwRI

Na objevu se podíleli Drs. Bill Merline, John Spencer, Andrew Steffl, Eliot Young and Leslie Young (SwRI), Dr. Hal Weaver (Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory), Max Mutchler (Space Telescope Science Institute) a Dr. Marc Buie (Lowell Observatory).

"Důkaz, že malé měsíce planety se zrodily současně s Charonem při srážce, je přesvědčivý; vychází ze skutečnosti, že malé měsíce obíhají kolem planety po kruhových dráhách ve stejné orbitální rovině jako Charon, a také jsou v, nebo velmi blízko, orbitální rezonanci s Charonem," tvrdí Stern, ředitel SwRI Space Science and Engineering Division.

"Potvrzení tohoto scénáře bude vycházet ze zpřesněných orbitálních dat, z měření rotačních period těchto měsíců, a ze stanovení jejich hustot a povrchového složení," říká spoluautor Weaver .

Dr. Hal Weaver (Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory)

Obojí srážky, velké i malé, jsou hlavním procesem při formování mnoha aspektů naší sluneční soustavy. Vědci použili počítačové modely, aby studovali původ planetárních systémů, které se tvořily při srážkách, a to v mnohem větším rozsahu než lze simulovat v laboratoři. Jiná velká srážka, podobná té, co vytvořila Charon a Plutovy malé měsíce, je pravděpodobně odpovědná za vznik dvojice Země-Měsíc.

"Idea, že Plutovy malé měsíce a Charon vznikly při obrovském impaktu, se nyní zdá přesvědčivá. Další simulace určí charakteristické rysy srážky, která je zodpovědná za vznik všech tří měsíců a měl by se tak zlepšit pohled na dynamiku rané historie Kuiperova pásu," dodala Dr. Robin Canup(ová), ředitelka SwRI"s Space Studies Department. V roce 2005 vytvořila dosud nejkomplexnější modely vzniku Charona při srážce.

Na základě skutečnosti, že binární "ledoví trpaslíci", jako je dvojice Pluto-Charon, jsou v Kuiperově pásu běžné, je tým objevitelů měsíců Pluta přesvědčen, že v budoucnosti budou objeveny početné trojnásobné, čtyřnásobné a dokonce vícenásobné systémy v Kuiperově pásu.

"Nalezení malých satelitů u KBOs je obtížné, protože jejich velká vzdálenost od Slunce z nich dělá objekty velmi slabé. Výsledkem je, že opravdu nevíme, jak běžné pro KBOs jsou vícenásobné satelity," dodává spoluautor Steffl . "Jediná možnost je hledat okolo objektů, které byly katapultovány z Kuiperova pásu na oběžné dráhy o mnohem bliže Slunci. Doposud bylo objeveno kolem 160 těchto objektů, které nazýváme Kentauři. Doufáme, že pomocí Hubbla vypátráme u některých slabé měsíce."

New Horizonts (NASA) - první sonda pro výzkum Pluta a Kuiperova pásu planetek (KBOs)

Spoluautor Merline  dodává: "Jestli Plutovy malé měsíce tvoří částečky prstence v důsledku dopadů na jejich povrch, jak předpokládáme, pak by to mohlo znamenat úplně novou kategorii dalšího studia, protože by to představovalo první systém prstenců kolem pevného tělesa na rozdíl od plynných obřích planet."

"Systém Pluta nikdy neselže a odmění nás při každém novém pohledu," končí Stern. "Stejně jako bonanza, tak i  kresba bohatství přírody na Plutu má shodnou budoucnost. Náš objev dvou nových měsíců tento úkol posílí."

Nové měsíce budou důležitým cílem americké sondy New Horizons , která byla vypuštěna 19. ledna 2006 z floridského raketodromu Cape Canaveral na první detailní „obhlídku“ Pluta a Kuiperova pásu. Sonda New Horizons má doletět k Plutu a jeho měsícům v červenci 2015.

pluto