Vědci nechali vyrůst cévy v laboratoři
Obor tkáňového inženýrství si připsal na své konto další úspěch. Úspěšnými testy prošla céva vyrobená v laboratoři výhradně z lidských buněk. Jednou tak snad bude možné každému z nás vypěstovat tepny náhradou za ty, co nám beznadějně zkornatěly.

Postup výroby cévní náhrady. Céva je vypěstována z pacientových kožních buněk, z kterých nejprve naroste „plachta“ a ta se pak sroluje do trubičky. Do nitra základu nové cévy se usadí buňky endotelu.

Tým amerických vědců vedený Toddem McAllisterem zveřejnil v časopisu Nature Medicine úspěšné výsledky zkoušek umělých cév nové generace. Poptávka po umělých cévách je zřejmá. Mnohým z nás tepny kornatí a nakonec nám neslouží tak, jak by naše tělo potřebovalo.

Základ umělé cévy vytvořený srolováním „plachty“ z keratinocytů.

První náhražky se vyráběly z umělohmotných polymerů a pomohly spoustě lidí. Je to ale „mrtvá“ hmota. To znamená, že jakýkoli defekt se na rozdíl od živé cévy nespraví sám tím, že by se poškozené místo zacelilo.
Navíc je tato umělá céva tělu cizí. Mnozí pacienti si s těmito cévami užili svoje.
Mnohem lepší je nechat narůst „živou“ cévu. Vědci k tomu používali „hadičky“ ze speciálních polymerů, na které zvenčí nasadili buňky hladké svaloviny a zevnitř je vystlali buňkami cévní výstelky zvané endotel.

Sonografické snímky dokazující, že umělá céva zůstává v těle psa dokonale průchodná a krev v ní pulsuje.

Polymery sloužily jako dočasné řešení, protože buňky jimi prorostly a nakonec je vstřebaly. Zůstala jen čistá „živá hmota“. Tyto cévy měly rovněž řadu nectností. Zpočátku byly hodně křehké a praskaly pod tlakem krve.

Umělá céva se dá použit pro „bypass“ při nedostatečné průchodnosti tepen zásobujících krví srdce.

Tento problém se podařilo omezit tréninkem, při kterém se do polymerové hadičky vháněl živný roztok pod tlakem a v pulsech. Rostoucí céva tak neustále „cvičila“ a byla výrazně silnější. Další potíž byla s hladkosvalovými buňkami, které při pěstování v laboratoři rychle stárnou a céva pak nemá „1A-kvalitu“.

Technologie Lifeline americké firmy Cytograft Tissue Enginneering dokáže vyrobit pevnou umělou cévu bez  polymeru a hladkosvalových buněk. Základní surovinou jsou keratinocyty odebrané z lidské kůže. Pacient přijde o kožní „skalp“ velikosti poštovní známky a z takto získaných kožních buněk pak vědci vypěstují v laboratoři „plachtu“ plnou buněk a tzv. extracelulární matrix čili bílkovin vyloučených buňkami do mezibuněčného prostoru. Celá „plachta“ je pevná a dá se z ní „šít“ či „lepit“ prakticky cokoli. Dá se tedy „srolovat“ do ruličky a vytvořit tak základ budoucí cévy. Do jejího nitra se nasadí buňky endotelu a náhradní céva je připravena k použití.

pulzující céva

Umělá céva jako náhrada za nefunkční tepnu na dolní končetině.

Animace:     Zavádění nových „trubek“

Animace:     Tep v nové cévě

McAllisterův tým testoval cévy vypěstované z lidských buněk na potkanech, psech i opicích. Pokaždé s pozoruhodně dobrými výsledky. Céva vydrží v těle několik měsíců. Tělo se proti její přítomnosti nebrání a céva si udržuje plnou funkčnost. Jasně to prokázala vyšetření fonografem. V jiných testech se ukázalo, že ani propíchnutí této umělé cévě nevadí. Zatáhne se a místo vpichu se bez problému zahojí jako u „živé“ cévy „made in příroda“.
Výhodou technologie Lifeline je, že takovou cévu lze pořídit pacientovi z jeho vlastních buněk. Odpadaly by tak problémy s přijetím voperované cévní náhrady.

Pramen: Nature Medicine

Datum: 01.03.2006 07:52

několik měsíců?

sasa,2006-03-01 19:01:42

Céva vydrží v těle několik měsíců. ?? Nejsem v oboru nikterak zběhlí, ale překvapila mě tahleta věta - co potom? Další operace a celé odznova?

Re: několik měsíců?

melkor,2006-03-01 22:14:14

Patrne jde o to, ze pred nekolika mesici jim ty umele cevy voperovali. Takze starsi data prozatim ponekud nejsou k dispozici ..

zatím nejde o lidi

jarda petr,2006-03-02 04:08:35

Zatím se provádějí testy na potkanech, psech a opicích. Na lidech se to zatím nedělá, není to schválené, nepoběhly ani klinické zkoušky. Ty se rozběhnou, až bude zaručena podstatně delší životnost umělé cévy. Ale přežití funkční cévy u potkana po dobu několika měsíců je velice dobrý výsledek. Jednak jsou cévy potkana úzké a snadno se ucpávají krevními sraženinami, jednak je pro potkana několik měsíců totéž co mnoho let pro člověka.

Ludske cievy v potkanoch?

robob,2006-03-02 07:21:28

Ak naozaj vyrobili umele cievy z ludskych buniek a implementovali ich do potkanov, tak potom mesiac je dlha doba, vzhladom na to, ze tieto ludske bunky nemozu byt prijate potkanom ako vlastne, aj ked do potkanov tlacili litre drog na potlacenie imunity.

imunita

pazdera,2006-03-02 20:51:31

Problém odhojování lidských buněk u potkana nehrozí. Tyto pokusy se dělají na zvířatech, jejichž imunitní systém je defektní a tudíž proti cizím tkáním nebojuje. U takovýchto myší se lidská tkáň přihojí, neboť nevznikají proti tomuto štěpu ani buňky "zabijáci" ani buňky, které by tvořily protilátky, které by lidské buňky napadaly.