Mikrobi tragedii raketoplánu Columbia přežili
Teorie panspermie, hlásající že život se na Zemi dostal z vesmíru, získává nečekanou podporu.

Svante Arrhenius – švédský fyzik, autor teorie „panspermie“.

Švédský chemik a fyzik Svante Arrhenius již před více než 100 lety tvrdil, že život nevznikl na Zemi, nýbrž ve vesmíru. Zárodky, které nazval "panspermie" putují prostorem a jakmile se dostanou na planetu s příznivými podmínkami, rozmnoží se a dají vznik vyšším formám života.

Kus polyuretanové pěny, který při startu narazil na levé křídlo družicového stupně poblíž jeho náběžné hrany.

Většina jeho kolegů byla přesvědčena, že v tak nemilosrdných podmínkách jaké ve vesmíru vládnou život vzniknout nemůže a o Arrheniusovi panoval názor, že i význačný vědec má právo na omyl a tak se o jeho teorii moc nemluvilo. Uznávalo se, že jsme povstali z  teplé polévky zemského praoceánu.

Od té doby se mnohé změnilo. Pomocí spektrometrů byly v kosmu odhaleny organické sloučeniny. Paleontologové zase nacházejí v nejstarších horninách známky činnosti mikroorganismů a to svědčí o tom, že Země byla osídlena životem hned poté co jen trochu vychladla.   Do nového scénáře začaly zapadat i nálezy meteoritů uhlíkatých chondritů, o nichž se mnozí domnívají, že uhlíkaté struktury by mohly být organického původu, jiní zase, že  ke  kontaminaci těchto kamenů došlo až zde na Zemi.

Nejstarší americký raketoplán Columbia se rozpadl nad Texasem při pokusu o přistání (Foto: Tyler Morning Telegraph, Dr. Scott Lieberman)

Teorie Panspermie, která předpokládá, že život byl na Zemi  zanesen mikroby z kosmu dostala nyní podporu z neočekávaného směru – od raketoplánu Columbia. Zahájení přistávacího manévr u Columbie proběhlo zcela podle plánu.

Trosky z Columbie

Raketoplán byl otočen zádí proti směru letu a ve 14:15:18 SEČ byly oba motory  zažehnuty na dobu 158 sekund. Jejich práce snížila rychlost družicového stupně o 78.6 m/s a ten začal sestupovat k atmosféře. Její horní pomyslnou hranici ve výši 121 km protnul ve 14:43:53 SEČ nad bodem zemského povrchu o souřadnicích 30.78° s.š., 167.62° z.d. rychlostí 7.50 km/s.
Vzdálenost k předpokládanému místu přistání činila 8228 km, ale tu mu urazit již nebylo dopřáno. Raketoplán se rozpadl na kousky při svém návratu z kosmu  v únoru 2003.

Robert McLean z Texaské státní university v San Marcos vyslal do vesmíru na palubě Columbie tři kmeny bakterií. Bakterie byly v zataveném pouzdru a cílem pokusu bylo ověřit jak budou  růst v podmínkách stavu bez tíže. Když došlo ke katastrofě, McLean předpokládal, že se pouzdro zničilo. Několik dnů později si  ale  McLeanův kolega všimnul na obrázku jedné z trosek, že se podobá zmíněnému kontejneru.  Noviny tak přispěly k tomu, že se zuhelnatělý kontejner navrátil ke svému tvůrci.

Texaský biolog Robert McLean: „Bakterie odolala teplotám 175 stupňů Celsia a pád raketoplánu v uzavřeném kontejneru přežila“.

McLean vypáčil víko kontejneru a uvnitř našel neporušené vnitřní vrstvy, které byly vystaveny teplotám nad 175 stupňů Celsia. Jeho tři druhy bakterií ale tento žár nepřežily. McLean zde ale našel jinou bakterii, která se zmátožila a  začala se rozmnožovat.

Bakterie Microbispora

Tou přeživší bakterií je  Microbispora.

McLean se domnívá, že Microbispora, která se běžně vyskytuje v půdě, kontaminovala přepravní box ještě  před tím, než byl dán do raketoplánu a vyslán na oběžnou dráhu do kosmu.

Tak se stalo, že bakterie, která cestovala na Columbii inkognito, podala svědectví o neobyčejných schopnostech života a podpořila myšlenku, že živé organismy pocházejí z kosmu, a že se na Zemi  mohly dostat při pádu asteroidů.

Pramen: New Scientist magazine

Datum: 07.03.2006 04:49

důvod popularity

Ucholák,2006-03-16 18:47:21

Proč je idea vzniku života daleko ve vesmíru tak atraktivní pro různé evoluční metafyziky?
Jednoduše proto, že odsunutím problému vzniku života do vyfantazírovaných dálek o kterých víme naprosté nic poskytuje nekonečný prostor pro "průkopnické evoluční scénáře a "nová paradigma". V těchto mýtických dálavách se může stát cokoliv, co na Zemi nejde a co vylučují elementární fyzikální zákony... a protože je to v neznámém hypotetickém světě, tak to ani nelze vyvrátit. Lze jen přijít s jiným "tvůrčím pohledem". Takže ztráta obživy takovemu literárnímu vědci nehrozí, právě naopak. Čím nesmyslnější teorie, tím "podnětnější diskuse".

výhrady k výhradám

jarda petr,2006-03-08 05:57:00

Ačkoli se autor příspěvku odvolává jako na zdroj na pop-science v podobě New Scientistu, výsledky uveřejnil vědecký časopis Icarus (impakt faktor 3,074), což je celkem slušná záruku, že autor studie není dementní debil, který nerozezná kontaminaci po dopadu od vlastního obsahu kultivačních boxů. Výsledek jeho pozorování nelze interpretovat jako důkaz vzniku života ve volném kosmickém prostoru. Ale rozhodně svědčí o tom, že život může putovat vesmírem z míst, kde vznikl (např. z jiných planet a dalších podobných těles), a hlavně - mohl bez úhony přistát na zemském povrchu. Chtělo by to hodně velké štěstí, protože rychlost letu meteoritů zemskou atmosférou (a tím pádem i teploty vzniklé třením ve vzduchu) je drobet vyšší než rychlost, s jakou si pro svou vzušnou kremaci vlétl do atmosféry raketoplán Columbia. Ale je to rozhodně zajímavá myšlenka, kterou bychom neměli mést pod koberec.

možná

Tinny,2006-03-08 07:35:17

Že je možnost, že živá buňka přežije jakožto pasažér na nějakém tělese pád zemskou atmosférou - to je asi jediný závěr, který z toho lze usuzovat (ač články přímo toto netvrdí); Ovšem struktura a způsob letu hliníkových kufrů s nádobkami se od mateoritů asi poněkud liší. Ale dejme tomu - teoreticky - že se může stát, že živé buňky přežijí průlet atmosférou v nějakém meteoritu. Že přežijí letité putování kosmem a vystavení slunečnímu záření a že přežije i způsob, jakým byly "vyslány" do vesmíru z povrchu jiné planety.
Pokud se tedy bude brát možnost, že na Zemi byly zaneseny živé buňky z jiné planety, tak nutně museli vzniknout zase na té jiné planetě. Když tedy mohl vzniknout život na cizí planetě, proč by nemohl vzniknout rovnou na Zemi a ušetřit si tu dlouhou a nebezpečnou anabázi? Co je pravděpodobnější? A mimo to.. na kteréže planětě by asi tak vznikl? Mimo naší sluneční soustavu? Nemožné - z jiné soustavy by se sem takový šutr nedostal. Co připouštím jako teoreticky možné, je jakási opakovaná "pinkaná" s životem kontaminovanými meteority mezi Zemí, Venuší a Marsem...
Ostatně, meteority s případnými pozůstatky života, které na Zem dopadnou, mohou pocházet právě zase ze Země...

i to má zajímavé důsledky

jarda petr,2006-03-08 15:09:44

I taková pinkaná by měla zajímavé důsledky. Znamenalo byto, že bychom třeba na Marsu i na Zemi asi našli podobné formy života, které by se koncepčně nelišily. Měly by např. společný genetický kód. To může mít zase význam pro riziko nákazy člověka martským mikrobem. Kdepak, vesmír nemusí být místem jediného panspermického života, který se šíří na všechny strany, aby se v něm mohly dít zajímavé věci. Na to stačí i taková obyčejná "pinkaná" se šutry. Ostatně, jak jsme už na Oslu tuším psali, pozemské mikroby už jsme na Mars asi zavlekli nesterilními sondami. Tak to tam třeba bude nějakou dobu mutovat a pak nám to sem nějaký martský meteorit pinkne zpět. A nebudeme se stačit divit, kde se to tu vzalo.

jj

Tinny,2006-03-08 15:37:31

detto

nedomyslené

Martin,2006-03-07 15:33:06

Na samotnom prenose hotového života na meteoritoch by síce mohlo byť zrnko pravdy, ale problém vzniku života teória panspermie v skutočnosti nerieši, len ho odsúva mimo našej Zeme. Nech mi, prosím pekne, zástancovia panspermie vysvetlia, ako by asi tak vznikla živá bunka v medzihviezdnom priestore, kde je možno 1 jednoduchá organická molekula na kubický meter priestoru a teplota zopár Kelvinov. Na vznik života nášho druhu treba podľa mňa o niečo vyššiu koncentráciu a teplotu. HOWGH

Proste jde o zivot z jine hvezdne soustavy

x,2008-02-24 03:38:45

Vesmir je o dost starsi nez slunecni soustava a tak proste zivot-tedy zmrazena bakterie mela na svou cestu dost casu ci jen z Marsu kdy podminky byli pry drive o neco prihodnejsi.
A vse vubec nevylucuje prime privezeni mimozemskou sondou - duvody proc to delat jsou hned dva - dukaz ze to lze a zaroven si "pripravit" planetu se stejnym zkladem zivota jako maji oni pro moznou budouci kolonizaci.

úsměvné závěry, nic to nedokazuje, kachna

Tinny,2006-03-07 09:28:22

ahoj... tato senzace se rozlétla po zpravodajských serverech a médiích a všichni shodně tvrdí (často i se stejnými hrubkami), že to dokazuje, že život se dostal na Zemi z vesmíru a že Zemi kolonizovaly tehdejší mikroorganismy(!), které samy ve vesmíru vznikly... no.. ehm... :-)))

Si myslím, že se tam ty přeživší bakterie dostaly až po dopadu. To pouzdro si neletělo pro rozpadu raketoplánu jen tak, to by se vypařilo. Po rozpadu raketoplánu bylo určitě stále uvnitř, ve zbytcích nákladového prostoru, v několika bednách ap. Jestli se zvněšku zahřálo na 170 stupňů.. no co to je?

Ve volném vesmíru se vyskytují organické sloučeniny, to je fakt. Mohli být po pádu na Zem "stavebním materiálem", stejně tak se tyto sloučeniny mohli tvořit i na Zemi samotné (proč ne zde, když ve vesmíru to jde... a navíc jsou zde ve větší koncentraci a ve větším množství různých podmínek).

Co je pravdepodobnejsie?

hrac,2006-03-07 07:25:09

Co je pravdepodobnejsie? Ze sa box kontaminoval v sterilnom laboratoriu mikrobom zijucim v pode. Alebo ze sa konaminoval box pri pade z niekolko kilometrovej vysky do pody? Clanok nema absolutne ziadnu vypovedaciu hodnotu a nic nedokazuje.