„Hvězdné třesení“ míchá vesmírem
Hvězdné vibrace umožnily astronomům uskutečnit první přímá měření stáří hvězd.

Hvězdné vibrace otevřely dveře hvězdným laboratořím, které nám pomohou lépe pochopit procesy, které lze na Zemi jen velmi obtížně studovat.

Tým australského astrofyzika Tima Beddinga (University of Sydney) publikoval výsledky svého výzkumu v srpnu v Astrophysical Journal.

Vědci využívají hvězdné oscilace, aby zjistili stavbu hvězd. Credit: Tim Bedding.  Poznámka: animace je patrná až po stažení  obrázku.

Podle Beddinga většina hvězd, včetně Slunce, nepřetržitě pulsuje, což je způsobeno mohutným prouděním (promícháváním, konvekcí) plynů v jejich horních vrstvách. Bedding mohl popsat pulsace sousedních hvězd v naší Galaxii, poněvadž studoval Dopplerův posun viditelného světla, které je vyzařováno z povrchu hvězdy.

Mimořádný prof. Tim Bedding (vpravo), australský astrofyzik (University of Sydney)

Vytvořil počítačové modely, aby ukázal, jak jsou tyto pulsace komplikované. "Nevibrují pouze jednoduše a navenek. Vibrují v mnoha různých režimech současně," říká Bedding (viz animace).

Stejně jako geologové používají seismologii pro studium nitra Země, Bedding používá asteroseismologii, aby z hvězdných vibrací neboli „hvězdotřesení“ zjistil více o hvězdách, o jejich složení, hmotnosti a stáří.

Schéma pulsující hvězdy beta Hya (souhvězdí Hydra). Snímky hvězdy byly pořízeny mezinárodním týmem 3,5m dalekohledem na Anglo-Australské observatoři. Credit: Universität von Sydney/Tim Bedding.

Světlo a letitost hvězd
Z frekvence pulsací Bedding zjistil, že hvězda, která je mnohem lehčí než naše Slunce, obsahuje až 30krát méně těžkých prvků - prvků těžších než vodík a helium.

A toto zjištění vypovídá i o stáří hvězd, protože z hmotnosti hvězdy je možno přímo určit délku jejího života. Podle Beddinga lze předpokládat, že hmotnější hvězdy nežijí tak dlouho jako hvězdy méně hmotné. Jejich větší gravitace a vysoké teploty způsobují, že hoří mnohem rychleji než méně hmotné hvězdy.

Přibližně 20% všech hvězd jsou „tajné“ proměnné hvězdy, protože jejich nepatrné oscilace neumožňuje naše atmosféra pozorovat. Credit: ESA

Na základě studia „hvězdotřesení“ Bedding zjistil, že pozorovaná hvězda je málo hmotná a velmi stará (kolem 9 miliard let), čímž potvrdil předchozí znalosti o této hvězdě. Předtím bylo stáří hvězd pouze odhadováno z nepřímých měření hmotnosti. "Toto je první přímé měření stáří hvězdy," řekl Bedding.

Hvězdy jako laboratoře

Model slunečních oscilací. Credit: Kiepenheuer Institut for Solar Physics /Dr. Markus Roth

Podle Beddinga budeme schopni nejen přímo měřit stáří hvězd, ale asteroseismologie nám umožní studovat i procesy ve hvězdách, jako například konvekci (proudění plazmy v horních vrstvách hvězdy), změny při hoření v nitru hvězdy, nebo jak probíhá stárnutí hvězd.

„Můžeme studovat přírodní zákony i zákony fyziky v extrémních podmínkách,“ říká Bedding, „V podmínkách, které vědci na Zemi nikdy nemohou napodobit.“

Bedding doufá, že získá finanční zdroje, které mu umožní vybudovat celosvětovou síť dalekohledů, které budou nepřetržitě studovat pulsace hvězd tak, jak to asteroseismologie potřebuje.

Datum: 19.05.2006 00:34

Jsem poněkud zmaten

Pavel,2006-05-19 07:24:34

Co z čeho vlastně ten Bedding zjišťuje? Z počátku to vypadá, že z oscilací určuje hmotnost a složení hvězd, ty pak dosadí do modelu vývoje hvězd a vyjde mu stáří. Jenže o kus dál se píše: "Podle Beddinga lze předpokládat, že hmotnější hvězdy nežijí tak dlouho jako hvězdy méně hmotné.", jako kdyby tento asi půl století známý fakt Bedding nyní odhalil. (Nebo nezávisle potvrdil?) Takže, co nového vlastně Bedding k vývoji hvězd nebo k určování jejich vlastností přinesl? Z toho článku to nějak nemůžu pochopit.

Jsem na tom stejne

Jirka,2006-05-19 08:21:40

Taky mi to nejak nedochazi.

Pokus o vysvětlení

Pavel 2,2006-05-19 10:34:44

Ten článek je doslovným a přitom nepřesným překladem originálu (viz. zdroj). Z něj mi vyplývá, že astronom pomocí studia oscilací hvězdy určil hmotnost a na jejím základě následně i stáří hvězdy. Dosud se hmotnosti hvězd určovaly nepřímo, nyní je tedy k dispozici jiná metoda měření, která je asi přesnější.

Nedorozumění může vznikat také nepřesným překladem např. větu "heavier stars don't live as long as lighter ones, says Bedding." není asi příliš vhodné překládat "Podle Beddinga těžké hvězdy...", protože pak vzniká dojem, že dotyčný je autorem této myšlenky (jež je jinak stará zmíněných 50 let).

A vůbec, když se doslovně překládá, tak pak ani výsledný text nezní příliš "česky"...