Dvě nové mise ke kometám
Během posledních 5 let poskytly 3 vesmírné mise - Deep Impact, Deep Space 1 a Stardust - nebývalé informace o kometách. Ale spíše než aby vyjasnily pravou povahu komet, mnohdy poskytovaly protichůdné informace a před vědce stavěly stále nové otazníky.

Nepravidelné jádro komety 67P/Churyumov-Gerasimenko (elipsoid 2x3 km, doba rotace asi12 h, oběžná doba kolem Slunce 6,57 roku). Credit: NASA/ HST/WFPC2

Stejně jako předchozí velkolepou misi Deep Impact, také 2 nové mise navrhuje Universita v Marylandu (University of Maryland, College Park). Nová pozorování by mohla sjednotit dosavadní poznatky o povaze komet. Jak vznikly, jak se vyvíjely a jakou roli, jestli vůbec nějakou, mohou hrát při vzniku života na Zemi. Řada astronomů se totiž domnívá, že to byly právě komety, které v dávné minulosti přinesly na Zemi vodu a organické látky a položily tak základy pro vznik života.

Mise Rosetta je určena k dlouhodobému výzkumu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Během letu ke kometě dojde k setkání s planetkami (21) Lutetia a (2867) Steins (start 2.3.2004). Credit: ESA

Obě mise staví na velmi úspěšné misi Deep Impact, která 4. července 2005 narazila do komety Tempel 1 a odhalila její vnitřní, „načechranou“, křehkou strukturu. Deep Impact byl první velký experiment, který směřoval přímo na kometu.

Navrhované nové mise se nazývají DeepR a DIXI.

Mise Rosetta. Credit: ESA

DeepR (Deep-Rosetta) je vlastně naklonovaná mise Deep Impact a je určená pro nízký přelet kolem komety 67P/Churyumov-Gerasimenko a vyslání projektilu na její povrch. Tato kometa je v současnosti cílem evropské mise Rosetta. http://spaceprobes.kosmo.cz/index.php?cid=80

Sonda DIXI (Deep Impact eXtended Investigation) se 3 přístroji (2 barevné kamery a IR spektrometr) je určena pro nízký přelet nad kometou Boethin v prosinci 2008.

Srážka s projektilu s jádrem komety Tempel 1. Credit: NASA/JPL

Stejně jako na misi Deep Impact, tak i na dvou nových misích  DeepR a DIXI budou spolupracovat Univerzita Maryland, NASA/JPL (NASA"s Jet Propulsion Laboratory) a společnost Ball Aerospace & Technologies Corporation (Boulder).

"Jedním z velkých překvapení při dosavadních zkoumáních komet byla velká různorodost kometárních povrchů," řekl astronom Michael A"Hearn (University of Maryland), vedoucí projektů  Deep Impact a DIXI a zástupce DeepR. Nejlepší snímky povrchu komety Tempel 1 ukázaly šokující proměnlivost jejího povrchu, který je důkazem, že kometa procházela v minulosti složitým vývojem.

Michael F. A"Hearn (University of Maryland), prof. astronomie a vedoucí pracovník misí ke kometám.

"Tyto navrhované mise jsou velmi efektivní vzhledem k novým výsledkům, které mohou být ihned porovnány s daty z mise Deep Impact, stejně jako s výsledky Deep Space 1 a Stardust," řekl A"Hearn.

Jessica Sunshine (University of Maryland), vědecká pracovnice DeepR a zástupce DIXI, řekla: "Dostaneme na velmi dobré úrovni srovnávací data pro dvě další skupiny Jupiterových komet. Tyto mise nám pomohou vyřešit charakteristické rysy struktury a složení, které jsou běžné pro skupiny komet a které pro některé jednotlivé komety, nebo kterými vlastnostmi se výrazně liší."

Povrch komety Tempel 1 (Deep Impact). Credit: NASA/JPL

A"Hearn, Sunshine a další vědci z Univerzity v Marylandu chtějí na základě dat z obou misí určit, které vlastnosti struktury a složení komet jsou prvotní a odrážejí podmínky a procesy z období před 4,5 miliardami let, z období, kdy se začala formovat Sluneční soustava. A které rysy jsou výsledkem vývoje, který od té doby na komety působí (oteplování a ochlazování, srážky, atd.).

Projektil DeepR by měl do komety 67P/Churyumov-Gerasimenko narazit rychlostí kolem 10 km/s 29. července 2015. Srážku bude sledovat a komplexně zkoumat při svém nízkém průletu mateřská sonda DeepR a sonda Rosseta (ESA), včetně vzniku kráteru a jeho následného vývoje, také poskytne mimořádně podrobné analýzy složení jádra komety.

Povrch komety Wild 2 (Stardust). Credit: NASA/JPL

Sonda Deep Impact udělala u komety Tempel 1 mnoho překvapivých objevů: materiál, ze kterého je kometa složena je extrémně „načechraný“ (velmi jemný prach soudržnosti menší než prašan, který drží gravitace) ; špatná vodivost jádra způsobuje, že teplota povrchu téměř výhradně závisí na slunečním záření; časté jsou přirozené výtrysky; hlavní však je rozdíl v distribuci oxidu uhličitého a vody; velké množství neobyčejně zajímavých kráterů, které připomínají impaktní krátery (na dříve zkoumaných kometách krátery nebyly pozorovány) a další geologické útvary; sonda také přinesla důkaz, že pod kometárním povrchem je led, který sublimuje; dokonce, i když velmi malé množství ledu, je i v jádru komety.

"Jasně patrné  jsou velké rozdíly mezi Tempel 1 a o mnoho mladší kometou Wild 2, kterou navštívila mise Stardust," řekl A"Hearn. Dodal, že jejich cílem je v prosinci 2008 kometa Boethin, aby se potvrdilo, zda  výsledky, které se našly na kometě Tempel 1 jsou výjimečné nebo je můžeme nalézt i na dalších kometách.

Rozhodnutí o tom, které z navrhovaných misí pro výzkum komet se uskuteční, by mělo padnout v září 2006.

Animace - Povrch komety Tempel 1 (Deep Impact)