Půdní mikrobi vyrábí nebezpečné toxiny
Mikroorganismy nám pomáhají řešit problémy s odpadem. Odstraňují jedovaté a zdraví škodlivé látky tím, že je rozkládají. Nyní se objevila první informace o tom, že se jim někdy při této činnosti podaří pravý opak - z málo škodlivého odpadu nám udělají vysoce nebezpečné toxiny s rakovinotvorným účinkem.

PBDE, polybromid difenyl éter, v tomto případě pentaBDE. Jde o velmi nebezpečnou látku, kterou se pro její toxicitu a rakovinotvorný efekt rozhodla řada států nevyrábět a nepoužívat. Tento zpožďovač hoření byl nahrazen málo nebezpečnou formou PBDE (s deseti atomy bromu), polybromovaného difenyléteru, nebo-li dekaBDE.

Hřešíme na to, že prohřešky, kterých se dopouštíme na  matce přírodě, za nás řeší mikrobi. Schopnost mikroorganismů odbourat téměř jakoukoli škodlivinu na kterou si jen vzpomenete, je doslova fascinující.  O jednom z posledních hitů jsme psali také na Oslu. Týkalo se to schopnosti některých baktérií které umí zabudovat do fosfátového komplexu dokonce i uran. Takto vázaný prvek se stává  pro rostliny nevyužitelný. Prakticky jde o zcela nový způsob nápravy škod na pozemcích, kde jiné dekontaminační postupy selhávají.
Chemický průmysl ale produkuje celou řadu toxických látek, s jejichž recyklací si už pak bez použití mikrobů neví rady. Odpovídajícím způsobem také narůstá počet článků  o tom, který organismus na co použít. Je jich tolik, že media o ně přestala mít  zájem. My se jednomu problému, který částečně do tohoto ranku také spadá, budeme nyní věnovat. Je to proto, že je to poprvé, co se setkáváme s tím, že místo toho, aby nás mikrobi škodlivin z odpadu zbavovali, udělají nám z  něj problém ještě větší.

PCB a PBDE. Polychlorovaný bifenyl a polybromid difenyléter. Dvě podobné molekuly s podobně zákeřnými účinky.

Tak nějak by šlo jednou větou popsat to na co přišli odborníci na životní prostředí, kteří dělali pokusy na Kalifornské univerzitě v Berkeley. V  časopisu vydávaném Americkou chemickou společností se objevila jejich předběžná informace o tom, jak se půdní baktérie vypořádávají s látkami zvanými zpomalovače hoření. Na podrobnosti si budeme muset ještě počkat, protože celá studie bude zveřejněna až v červencovém čísle časopisu Science & Technology. Ale již nyní je zřejmé, že se jedná o hned o několik typů běžných, nijak neupravených baktérií. Jde o půdní baktérie, které když se setkají  se sloučeninou označovanou jako PBDE, což je označení pro nejpoužívanější chemikálii používanou k omezení hořlavosti látek, rozštěpí ji, ale výsledkem je látka pro živočichy mnohem jedovatější.

Nejběžnější z používaných zpomalovačů hoření (PBDE). Jde o polybromovaný difenyléter s deseti atomy bromu, neboli dekaBDE. Škodlivost této látky měla být „přijatelná“.

Zpomalovače hoření

Zpomalovačů hoření, které se používají k zbránění šíření ohně,  existuje celá řada. Mezi nejpoužívanější patří sloučeniny bromu. Z hlediska odpadového hospodářství jsou to sloučeniny značně problematické. Přetrvávají ve výrobcích a uvolňují se z nich po celou dobu jejich životnosti, a také poté co se stanou odpadem. Dnes se bez příměsi těchto látek neobejdou elektrická a elektronická zařízení, dopravní prostředky, kabeláž vodičů, podlahové krytiny,  bytové textilie, balící a izolační materiály,…

PBDE
Podle  chemického členění, jako zpomalovače hoření, momentálně dominují polybromované difenylétery (PBDE), hexabromcyklododekan (HBCD) a bromované bisfenoly (zejména TBBP-A). Přitom PBDE a HBCD se užívají jako aditiva, TBBP-A bývá obvykle jako reaktivní složka pevněji zabudováván do polymerů.

I když Evropa nepatří mezi hlavní producenty těchto látek, množství, které se jich zde vyrobí se počítá v desítkách tisíc tun. Kontaminace přírody PBDE byla systematicky zdokumentována počátkem 90. let. Zpožďovače hoření, konkrétně PBDE, o kterých bude hlavně řeč, byly prokázány prakticky ve všech prostředích, včetně sedimentů, sladkovodních a mořských ryb i velryb žijících v mořích Arktidy, a také v tkáních obyvatel Evropy a Severní Ameriky.

Koberce, čalounění křesel, závěsy, lampy, televize, počítače, rozvody el.proudu,… V tom všem dnes najdete zpožďovače hoření na bázi PBDE. Nelze se divit, že prach v našich domácnostech je význačným zdrojem, kterým se do našich těl tyto jedy dostávají.

Nedávné výzkumy provedené ve Švédsku prokázaly, že v letech 1972 až 1997 téměř šedesátinásobně vzrostla koncentrace PBDE v mateřském mléce (z 0,07 na 4,0 ng/g tuku). Množství těchto nebezpečných látek v těle se zdvojnásobovalo zhruba každých 5 let.

Molekuly zpomalovačů hoření se podobají strukturou i mnohými vlastnostmi lépe prozkoumaným polychlorovaným bifenylům (PCB). Akutní toxicita zpomalovačů s velkou molekulou (deka formy) je považována za nízkou. Penta formy jsou mnohem nebezpečnější. Studie chronické expozice na potkanech prokázaly ovlivnění vývoje mozku a kostry během nitroděložního vývoje, což může vést k nevratným neurologickým účinkům. Jiné studie prokázaly interferenci metabolitů PBDE  s vazbou hormonů štítné žlázy, což ovlivňuje růst a vývoj, včetně ovlivnění vývoje mozku, zhoršení schopnosti učit se. U pracovníků profesionálně vystavených působení zpomalovačů hoření s deseti atomy brómu byl zjištěn vyšší výskyt hypofunkce štítné žlázy.
Také o  genotoxických účincích nemůže být pochyb, vykazují to pokusy prováděné na  savčích buněčných liniích.

Po zjištění zdravotních  rizik těchto látek následovala opatření vedoucí k omezování těchto látek se zaměřují především na  penta- a oktabromované formy. V Evropské unii bylo dokončeno hodnocení rizik penta- a oktabromovaných zpomalovačů a následně byl dohodnut celoevropský zákaz jejich prodeje a používání. Bezpečnější náhrady za PBDE začaly jako jedny z prvních u nás používat Elektrolux, Hewlett-Packard (ten používá zpomalovače na bázi fosforu). PBDE  vyloučila ze svého nábytku například IKEA.
I přes tyto snahy celosvětová výroba i úniky PBDE do prostředí nadále rostou. I kdyby nakrásně nějakým kouzelným proutkem jejich použití ve světě ustalo, vyrobeno jich je tolik, že v odpadovém hospodářství zůstanou zdrojem problémů ještě po řadu let.

Půdní baktérie dokáží z mírumilovné „deka-BDE", udělat " pentaBDE" - zabijáka,  jehož cestu lemuje hodně obětí rakoviny.

Hrozící nebezpečí si neuvědomila jen  Evropa. Také výrobci v USA se dobrovolně zavázali k ukončení výroby a prodeje dvou forem PBDE (penta-BDE a okta-BDE), které mají na zdravotní stav zvířat největší dopad.  Dekabromovaná forma zpomalovačů hoření je formou nejpoužívanější. Zůstává nadále na trhu USA. Je totiž považována za stabilní a tím i za málo vstřebatelnou. Měla  naše zdraví ohrožovat jen málo.

Ztráta iluzí
Dosud se ve věci přístupu ke zpomalovačům hoření vycházelo z předpokladu, že jejich deka-forma je „bezpečná“. Tyto představy byly opodstatněné, protože pokud  tyto deka-formy se podaly pokusným zvířatům, jejich škodlivost měřená četností nádorů a délkou života, byla ve srovnání s účinkem stejného množstvím penta-forem, téměř zanedbatelná. Doktorka Lisa Alvarez-Cohenová ale nyní toto všeobecně panující přesvědčení zbourala. Zjistila totiž, že okta a deka-formy se mohou účinkem mikrobů měnit na vysoce toxické penta a tetra-formy.
Šokující na tom všem je to, že tuto změnu k horšímu zajišťují běžné, přirozeně se vyskytující půdní baktérie.  A tak zatímco ve všech ostatních případech nám mikrobi s nebezpečností odpadů pomáhají,  v případě likvidace omezovačů hoření se před rozkladnými snahami mikrobů musíme mít na pozoru. Z celkem přijatelného odpadu nám totiž připravují mnohem horší svinstvo.

Datum: 16.06.2006 16:36