LINKY
Proč preferujeme křupavá jídla, rychlejší mrznutí teplejší vody, mělo by smysl kosmické programy odložit?

Nový rychlostní rekord lokomotivy - rychlost 350 km/h zvládla německá lokomotiva typu ES64U4.
Stručně: Idnes
Podrobnější reportáž (včetně fotografií) Technet
V diskusi bylo upozorněno na stránku o železničních rekordech na Wikipedii.

Bizarní kuriozita: „kapesní“ nůž vážící přes 2 kg, který ovšem obsahuje všechny nástroje, co kdy v kapesních nožích byly (alespoň tedy v kapesních nožích firmy Wenger).
Podrobnosti: 21. století

Pomocí Hubblova teleskopu se podařilo vyfotografovat Cassiopeiu A. „Jedná se o nejmladší známý pozůstatek po explozi supernovy v naší Galaxii... Různorodé zbarvení rozpínajících se plynů naznačuje jejich rozdílné chemické složení. Jasné zelené výtrysky jsou bohaté na kyslík, červené a fialové oblasti obsahují síru, zatímco modrá oblaka jsou složena především z vodíku a dusíku.“
Podrobnosti: Astro.cz

Cukrovkáři s diabetem prvního typu mohou nosit na těle „napíchnuté“ příruční zařízení, kdy senzor sleduje hladinu glukózy v krvi a pumpa v případě potřeby doplní inzulín. V prodeji zařízení bohužel zatím není.

Rozhovor s britským kosmologem a astrofyzikem Martinem Reesem (dvě knihy od něj vyšly i v češtině). Obsahuje řadu kontroverzních názorů, které například oponují současnému americkému kosmickému programu: „Zatím je létání do kosmu příliš drahé a riskantní, takže musíme počkat, až se technologie zlevní a až se tyhle aktivity budou financovat ze soukromých zdrojů.“
Podrobnosti: Lidové noviny

Testy ukázaly, že zřejmě máme geneticky zakódovanou preferenci jídla, které při konzumaci křupe. Snad to byl znak čerstvosti. Každopádně je zajímavé, že na výsledném dojmu z jídla se tedy podílejí prakticky všechny smysly.
Podrobnosti: Lidové noviny

Jaká byla první komodita, která se rozvážela skutečně do celého světa? Nebylo to zlato, ale čaj. Představoval průmyslové tajemství Číny (nikde jinde se nepěstoval), většinu obchodu však měla v rukou Anglie a zejména v 18. století byl obchod s čajem významným odvětvím zdejší ekonomiky, zdrojem příjmů z cel...
Podrobnosti: Business World

O značně paradoxním jevu, kdy teplá voda zmrzne rychleji než voda studená, se již psalo několikrát. Pokusíme se téma lehce zrekapitulovat. Jaké jsou možné výklady a jak se jednotlivé hypotézy dají ověřovat? A dochází k tomuto jevu vůbec?
Podrobnosti: Science World

Nové molekulární počítače by se mohly uplatnit nikoliv přímo k výpočtům, ale jako levná zařízení pro identifikaci (ID tags) odpovídající svojí funkcí zhruba dnešnímu RFID.
Podrobnosti: New Scientist