Embryonální kmenové buňky z mrtvého embrya  
Tým vědců z university v Newcastlu vedený Miodragem Stojkovičem našel poněkud překvapivé řešení pro etické získávání embryonálních kmenových buněk. Použil embrya, která jsou už mrtvá.

Embryonální kmenové buňky mají v dnešním biomedicínském výzkumu obdobné postavení, jaké ve středověké alchymii patřilo kameni mudrců. Jsou příslibem naplnění těch nejsmělejších plánů k léčbě vážných chorob a poranění. Kamenem úrazu tohoto kamene mudrců biomedicíny je fakt, že buňky lze vypěstovat z lidského embrya, které je přitom zničeno. To je pro mnoho lidí naprosto nepřijatelné. A tak vědci hledají cesty, jak získat embryonální kmenové buňky a přitom embryo nezahubit. Tým vědců z university v Newcastlu vedený Miodragem Stojkovičem našel poněkud překvapivé řešení. Použil embrya, která jsou už mrtvá.

 


 

Zvětšit obrázek
Embryo postižené fragmentací (rozpadem buněk) nemá šanci na další zdárný vývoj.

Stojkovičův tým získával embrya, která zbývají při léčbě neplodnosti oplozením ve zkumavce. Ženy léčené na dvou místních klinikách souhlasily s tím, že věnují na výzkum embrya, která nebudou moci využít pro početí dítěte. Lékaři přenesli matkám nejkvalitnější ze vzniklých embryí. Na Stojkoviče zbylo celkem 161 embryí „druhé jakosti“. Z těch se 29 normálně vyvíjelo. Zbývající ale ve vývoji nepokračovala. Stojkovi je držel k laboratorních podmínkách dva  dny, aby se přesvědčil, že se embrya „nevzpamatovala“. V té cjvíli je mohl s klidným svědomím prohlásit za mrtvá.

 

S embryonálními „mrtvolkami“ zopakovali vědci postup, jakým se získávají embryonální kmenové buňky z živých embryí. Zbavili embrya bílkovinného obalu a kultivovali je na „živném koberci“ tvořeném tenkou vrstvou lidských buněk pocházejících z pokožky. Z jednoho zárodku se jim podařilo vypěstovat embryonální kmenové buňky. Úspěšnost postupu byla velice nízká – necelé jedno procento. Přesto výsledky publikované v časopise Stem Cells vzbudily velkou pozornost.

 

„Drtivá většina buněk je v mrtvém embryu zničena. Přesto tam může zůstat několik málo buněk, které sice nedokážou zajistit další vývoj, ale jsou použitelné pro tvorbu embryonálních kmenových buněk,“ řekl v rozhovoru pro vědecký týdeník Nature Stojkovič,  který nyní působí jako zástupce ředitele Výzkumného centra prince Felipa ve španělské Valencii.
Srbský biolog odmítá, že by jej k práci s mrtvými embryi motivovala snaha překonat odpor některých lidí k tvorbě embryonálních kmenových buněk z živých zárodků.
„Chceme z darovaných embryí vytěžit co nejvíce,“ říká Stojkovič. „Jsem přesvědčený, že když vám někdo daruje lidské embryo pro výzkum, máte morální povinnost vytěžit z tohoto materiálu co nejvíc. A my jsme se teď přesvědčili, že mrtvá embrya nemusíme vyhazovat, jak jsme to dělali až doposud.“

 

Vědci ze zemí, kde je tvorba embryonálních kmenových buněk z lidských embryí zakázána, např. v Německu nebo USA, ale vidí velký přínos Stojkovičovy práce právě v tom, že prolomil stávající bariéru etických výhrad k embryonálním kmnoevým buňkám.
„Tady nedochází k destrukci embrya,“ řekl pro Nature Hans Schöller, ředitel Ústavu Maxe Plancka pro molekulární biomedicínu v německém Münsteru. „Jestli se všechny výsledky potvrdí, pak nevidím, jak by mohl někdo takto vytvořené embryonální kmenové buňky napadnout a označit jejich tvorbu za neetickou.“

 

Zvětšit obrázek
Stojkovič (vpředu) se svou newcatelskou šéfkou Alison Mudrochovou. Oba se počátkem roku rozešli ve zlém. Biolog srbského původu odešel do nově založeného výzkumného centra ve španělské Valencii. Vedení university muselo přiznat, že se Stojkovičovým odchodem se celý program proměnil v kolos na hliněných nohou.

 

V pozadí rozchodu byly okolnosti za jakých došlo k ohlášení úspěchu newcastleského týmu při vytvoření prvního lidského klonovaného embrya v roce 2005.

Zvětšit obrázek
Přesto z něj lze s trochou štěstí a velkou dávkou umu vypěstovat embryonální kmenové buňky.

Murdochová se dozvěděla o vědeckém článku jihokorejského týmu, v kterém vědci vedení Woo Suk Hwangem oznamovali vytvoření embryonálních kmenových buněk z embryí vzniklých klonováním z buněk několika pacientů, a rozhodla se, že nebude čekat, až výsledky jejího týmu zveřejní lékařský časopis Reproductive BioMedicine Online.
Svolala tiskovou konferenci a bez vědomí Stojkoviče a dalších členů týmu tam ohlásila úspěch.
Rozezlený Stojkovič si nebral servítky a nechal veřejnosti nakouknout do zákulisí laboratoře. Murdochová se v Británii těšila obrovské popularitě přední odbornice na klonování.
„Její přínos spočíval jen v tom, že nám zajišťovala lidská vajíčka ze své kliniky. Jejího zviditelňování už nemám plné zuby jen já. Vědci , kteří skutečně pracují v laboratoři, nepotřebují někoho, kdo v laboratoři na nic ani nesáhl a nic o tom neví, a přitom se je snaží reprezentovat.“

 
Pramen: Stem Cells

Datum: 25.09.2006 14:59
Tisk článku

Související články:

Podraz na embryo průhlednou „dělohou“     Autor: Josef Pazdera (17.02.2014)
Geron s léčbou embryonálními kmenovými buňkami končí     Autor: Jaroslav Petr (26.11.2011)
Inštrukcie z Vatikánu čoraz konzervatívnejšie     Autor: Dagmar Gregorová (13.12.2008)
“Člověko-kraví” embryo     Autor: Josef Pazdera (08.04.2008)
Začneme dělat zásoby lidských embryonálních kmenových buněk?     Autor: Josef Pazdera (27.12.2007)



Diskuze:

Díky

Mirek,2006-09-26 22:23:45

Pane Petr,
díky za výborný článek.

Odpovědět

Čím víc takových objevů

J. Šimůnek,2006-09-25 23:19:59

Tím víc a jasněji se ukáže, že tzv. "etikům" jde jen a jen o zbrždění pokroku. Oni ti invalidi s přetrženou míchou (a jiní podobně postižení) jsou docela vděční nemocní a mnohdy se nejen dají obrátit na "tu jedinou pravou víru" ale svým příkladem strhnou i pár dalších, zdravých. A teď by to někdo chtěl léčit a kazit církvím kšefty. No to se přece musí zatrhnout!

Odpovědět


je smutné bořit takovou utkvělou vizi....

Ccecil,2006-09-28 23:31:27

protože je skoro na román. Ale naštěstí to je jen vize. Jsem rád, že mezi námi dosud přežívají jedinci s takovou vizí. Člověk nemusí kupovat ani sci-fi.

Odpovědět

Čím víc takových objevů

J. Šimůnek,2006-09-25 23:19:45

Tím víc a jasněji se ukáže, že tzv. "etikům" jde jen a jen o zbrždění pokroku. Oni ti invalidi s přetrženou míchou (a jiní podobně postižení) jsou docela vděční nemocní a mnohdy se nejen dají obrátit na "tu jedinou pravou víru" ale svým příkladem strhnou i pár dalších, zdravých. A teď by to někdo chtěl léčit a kazit církvím kšefty. No to se přece musí zatrhnout!

Odpovědět

Zajímavé...

Ccecil,2006-09-25 22:33:03

ale nemyslím si, že by to měla být cesta, kterou se má výzkum ubírat. Ovšem jako omezeně funkční patrně bude.

Odpovědět

no, pokud vim

AlYoSHA,2006-09-25 20:25:14

Mik zrejme hovori o komunistickych statoch. Ale tam nepanoval vedecky svetonazor. To bola len taka retorika cervenych.

Odpovědět


:)

Martin,2006-09-25 21:37:19

Presne tak. Bolo to ako keď do fľaše od vína nalejeme ocot a budeme tvrdiť, že to je víno. Predstavitelia sa zamerali na obal, ale vnútorný obsah bol iný. U nás skutočný komunizmus ani socializmus nikdy neboli, boli to len rôzne tvrdšie alebo mäkšie verzie stalinizmu.
V knihe "Svet nie je na predaj" od politológa Eduarda Chmelára sa píše, že režim pred 1989 (naschvál ho neoznačujem názvom komunizmus) mal všetky prvky náboženstva - zjazdy strany boli čosi ako omše, obrazy Lenina, Marxa a Engelsa boli ako ikony, vylúčenie zo strany bolo ako cirkevná kliatba atď. Samotná myšlienka sociálnej spravodlivosti si zaslúži našu pozornosť a treba ju uviesť do života, ale to by chcelo dokonalých poctivých ľudí, ktorí nebudú zneužívať moc a budú realisticky myslieť na roky a desaťročia dopredu.

Odpovědět


Ono je to vse trochu slozitejsi

Mirek,2006-09-25 23:18:44

Ano, to byla jen retorika rudych. A nedelas ty jen zavery z retoriky podobnych cernych?
"Nabozenstvo je nieco ako traverza hodena na kolajniciach pokroku." Zidum nabozenstvi nebrani v pokroku, takze tento vyrok je pitomost. Ono je to vse trochu slozitejsi, vime.

Odpovědět


Ono je to vse trochu slozitejsi

Mirek,2006-09-25 23:20:33

Ano, to byla jen retorika rudych. A nedelas ty jen zavery z retoriky podobnych cernych?
"Nabozenstvo je nieco ako traverza hodena na kolajniciach pokroku." Zidum nabozenstvi nebrani v pokroku, takze tento vyrok je pitomost. Ono je to vse trochu slozitejsi, vime.

Odpovědět


Ono je to vse trochu slozitejsi

AlyoSHA,2006-09-26 00:03:40

Hellou Mirek.

Rozved vyraz "retorika ciernych" pretoze ked som puzil vetu "Nabozenstvo je nieco ako traverza hodena na kolajniciach pokroku." tak som necerpal zo ziadnej politickej/nabozenskej terminologile niesom veriaci ani sa nehlasim ku ziadnej strane. Proste som to napisal z hlavy. (ale neprekvapilo by ma keby to uz niekde bolo :-) Presne detaily zidovskeho nabozenstva nepoznam, ale viem, ze aj tam existuju rozne ortodoxne smery, ktore by pravdepodobne zacali jacat, ak by im niekto stupil na posvetne kurie oko nejakym objavom.

Odpovědět


Židé nebrání pokroku?

Pavel,2006-09-26 07:17:44

Pokud vím, tak asi před deseti lety ortodoxní židé radostně oslavovali jednoho vykladače Talmudu, který z Talmudu odvodil, že používání žárovky se nepříčí Bohu a tedy že si i ortodoxní židé na konci dvacátého století můžou doma rozsvítit.

Kdyby tito ortodoxní židé dostali opravdovou moc, tak se celá naše civilizace okamžitě vrátí o několik století zpátky (prostě by působili jako židovská obdoba Talibanu). Naštěstí (a snad to také souvisí s jejich ortodoxií) se nesnaží tyto své názory příliš vnucovat svému okolí.

Odpovědět


já jsem chtěl pouze říct

Mirek,2006-09-26 22:32:21

že magoři jsou všude ať se hlásí k jakékoliv víře či nevíře, a přesně totéž platí i pro rozumné. Není to v tom čemu člověk věří ale jak moc velký podíl v jeho rozhodovacích procesech má vlastní rozum a zkušenost a jaký naučené chování. Z tohoto pohledu není rozdíl mezi fanatickým věřícím a nemyslícím šprtem zakládajícím si na svém vědeckém názoru vyčteným v sebelepších odborných časopisech.

Odpovědět

no, pokud vim

Mirek,2006-09-25 19:11:31

rychlejsi upadek a nejvetsi genocidy v minulem stoleti ma na svedomi vedecky svetovy nazor ...

Odpovědět


Jak tak koukam...

Jirka,2006-09-25 22:36:38

...nekteri behem toho stoleti upadli mnohokrat. Na hlavu.

Odpovědět


Mas recht,

Mirek,2006-09-25 23:22:02

jednou reakci napisu na spatne misto, podruhe zkomolim vlastni jmeno. To ale neni dusledek castych padu na hlavu, spise pocatek senilni demence.

Odpovědět


Mirek:

Jirka,2006-09-26 13:38:04

Jeste to muze byt naprosto odpornym oslovskym systemem.

Odpovědět


Jirka:

AlYoSHA,2006-09-26 17:31:00

Suhlas. Princip tohoto konferencneho softu je uchylny.

Odpovědět

jizda s hranatymi pneumatikami

kamil,2006-09-25 15:45:56

Nevim, mne to ale pripada, jak kdyz byl vydan zakaz jezdit s normalnimi pneumatikami po silnici a tak se zkouma, jak to udelat nejlepe treba s hranatymi. To ze to stoji usili a cas a vypada komicky nikoho netrapi...
Jen doufam ze stupidni zakazy (ano zadna podpora takze zakaz) nekolika dogmatiku brzy opadnou anebo alespon vyvinute techniky hranatych pneumatik pomohou necemu jinemu...

Odpovědět


jizda s hranatymi pneumatikami

AlYoSHA,2006-09-25 18:29:24

Musim Ta sklamat. Dokial budu existovat nabozenstva tak budu stale problemy. Vzdy sa najde par fanatikov a to aj na najvyssich miestach. Nabozenstvo je nieco ako traverza hodena na kolajniciach pokroku. :-)

Odpovědět


no, pokud vim

mik,2006-09-25 19:13:34

nejrychlejsi upadek v minulem stoleti prodelaly staty kde panoval vedecky svetonazor
:-)

Odpovědět


vážně?

pavelM,2006-09-25 20:19:21

A jaké například?

Odpovědět


vážně?

pavelM,2006-09-25 20:22:15

A jaké například?

Odpovědět


možné to je

ps,2006-09-26 16:33:27

asi to bude tím, že státy kde vládl náboženský dogmatismus už níž upadnout nemohly.

Odpovědět


Mohly

Mirek,2006-09-26 22:37:07

koukni na Severni Koreu. Neznam kulturu zalozenou na vire v jakehokoliv boha, ktera by se v podminkach celkem vhodnych pro zivot dopracovala k masovemu kanibalismu tak rychle jako soudruzi s "vedeckym" svetovym nazorem v Severni Koreji.

Odpovědět


Mirku

Pavel,2006-09-27 07:35:56

Slyšel jste někdy o třicetileté válce? Tenkrát hlavně kvůli náboženským sporům mezi protestanty a katolíky zahynulo přes 60% obyvatel Evropy a pochybuji, při při desetiletí trvajícím hladomoru v celé Evropě nedocházelo ke kanibalismu.

Odpovědět


vedecky svetovy nazor

martin o.,2006-09-27 11:42:41

Soudruzi ze Severni Koreje i odjinud tvrdi, ze jejich svetovy nazor je vedecky. Mirek je dost naivni, aby jim to uveril, ale zas ne tak naivni, aby si nevsiml, kam svetovy nazor soudruhu vede. Mirek tedy usuzuje, ze za upadek socialistickych statu muze veda. Smutny to priklad neblahych nasledku komunisticke propagandy.

Ja jsem toho nazoru, ze upadek se dostavi vzdy, kdyz se nejaka ideologie postavi nad zdravy rozum. Jestli tato ideologie vyznava nejakeho boha nebo ne, je nepodstatne.

Odpovědět


omluva

martin o.,2006-09-27 14:13:00

Omlouvam se, ponekud jsem se ztratil v mistni diskusi a nevsiml jsem si, ze Mirek o par komentaru vyse vyjadril velmi podobny nazor, jako je ten muj.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz