„Arktický hřbitov“ a jeho poklady
Pokud jde o studium fosilních živočichů mezozoika, nedávný nález „arktického hřbitova“ můžeme bezesporu považovat za jeden z nejvýznamnějších paleontologických momentů tohoto roku.

Pliosaurus. Lebka měří dva metry a celé monstrum dosahovalo délky okolo deseti metrů.

Každý, kdo sledoval populárně-naučný dokument BBC, Putování s dinosaury (1999), nebo jeho velmi zdařilé pokračování z roku 2003, Monstra pravěkých oceánů, si jistě vzpomene na pětadvacetimetrového liopleurodonta bezlítostně požírajícího všemožné živočichy – počínaje suchozemskými dinosaury, konče mořskými ichtyosaury. Už však málokdo ví, že Liopleurodon ferox, jež se právě kvůli tomuto populárnímu snímku stal jedním z nejznámějších vymřelých živočichů vůbec, dosahoval v průměru jen nějakých 5-7 m (což je jen 20-28 % délky dravce z Putování s dinosaury).

Tak začíná na Špicberkách většina nálezů, pozornost upoutají zkamenělé zuby…

Nelze jej tedy v žádném případě považovat za největšího dravého živočicha v historii Země, jak se nám BBC snažila uličnicky nakukat. Právě proto může zklamané snílky ohromené dravcovým vzezřením zaujmout zpráva o výskytu kolosálních pliosaurů (živočichů, ke kterým patřil i Liopleurodon) v místech dnešních Špicberků, cca 965 km od Severního pólu, v době před přibližně 150 Ma (svrchní jura).

V průběhu srpna bylo v této nehostinné oblasti severní polokoule objeveno 28 výborně zachovalých pozůstatků mořských plazů. 6 zkamenělin patřilo ichtyosaurům, 21 plesiosaurům a jedna obrovskému pliosaurovi. Výjimečný je na tomto objevu nejen počet zkamenělin (je totiž důležité si uvědomit, že v případě fosilních obratlovců máme většinou do činění se zoufale nekompletním materiálem, proto je tak obrovský počet fosílií doslova výhrou v loterii), ale především skutečnost, že se v případě některých jedinců pravděpodobně jedná o dosud vědecky nepopsané druhy.

Ráj paleontologů - Špicberky. Jsou zde skvěle zachovaní ichtyosauři, plesiosauři i obrovský pliosaurus. Polovina uzemí Svalbardu, kam Špicberky spolu s Medvědím ostrovem patří, je prohlášena přírodními rezervacemi nebo národními parky. Za jejich zřízení ale ostrovy nevděčí zkamenělinám, nýbrž žijícím vzácným savcům. Ledních medvědů je zde více než obyvatel a nosit zbraň je zde povinností. Zbrojní pas zde nevyžadují.

Vědce zejména uchvátil onen kolosální exemplář pliosaura, jež byl svými objeviteli příznačně nazván „The Monster“ („Příšera“). Pliosauři jsou vývojovou větví plesiosaurů. Od svých příbuzných se liší mohutnými čelistmi, krátkým krkem a rovněž krátkým, avšak mohutným, ocasem.
Holotyp (neboli typický jedinec daného druhu, často přímo první objevený exemplář) je dlouhý přibližně 10 m, takže pokud se jedná o průměrně vzrostlého jedince, rekordmani mohli být mnohem větší.
Zatím byla odhalena jen část celé kostry, včetně dvoumetrové lebky a několika obratlů, avšak vykopávky budou opět pokračovat v průběhu příštího léta, kdy má být odkryta dosud „pohřbená“ část „ještěra“.

Poznámka: Autor článku je jedním z tvůrců Wild Prehistory