Sport, aspirin a těhotenství
Kouřením nebo holdováním tučným jídlům jsme na nejlepší cestě, jak si vlastním přičiněním přivodit rakovinu. Existují i další rizika, která nám radost ze života mohou krátit. Podívejme se k jakým závěrům ve věci vlivu životního stylu, dospěli odborníci na letošním setkání pořádaném Americkou asociací pro výzkum rakoviny.

Pohyb
Prvním z poznatků, který stojí za povšimnutí, se týká pohybu. Podle Kristin Campbellové a Freda Hutchinsona z Cancer Research Center v Seattle, bychom měli cvičit. Ten, kdo šest dnů v týdnu cvičí si snižuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Pravidelné týrání těla pohybem ovlivňuje nenormální růst buněk ve střevní tkáni. Je přitom prakticky jedno zda provozujeme lehké, nebo na zátěž náročné cvičení. Rozhodující je, abychom cvičili alespoň hodinu denně a to šest dnů v týdnu. Pokud to vydržíme jeden rok, vyvine se u nás větší míra apoptózy u buněk v kryptách střevní sliznice. Platí to ale jen pro muže. Ženy jsou v tomto směru ochuzeny. Cvičení u žen jako by žádný ochranný efekt na předrakovinná stadia střevních buněk nemělo. Vůči ženám to je nespravedlivé, protože u mužů lze jistý ochranný vliv pozorovat dokonce i u lenochů, kteří cvičí jen čtyřikrát týdně.

Kristin Campbell

Tyto dedukce lékaři vyslovili na základě pozorování souboru, který čítal 101 mužů a 98 žen. Všechno byly náhodně vybrané osoby, které si nechaly dělat preventivní testy na rakovinu tlustého střeva. Testy spočívaly ve stanovování poměru dvou proteinů – jednoho, který působí ve prospěch apoptózy a druhého, který tento proces brzdí. Vše se týkalo takzvaných aberantních krypt. To jsou útvary, které jsou považovány za biomarkery pro rakovinu tlustého střeva. Buňky v těchto kryptách se rády rakovinně zvrhnou. U mužů, kteří cvičili, vědci zjistili, že buňky v těchto kryptách vykazují větší míru apoptózy. Apoptóza je řízená smrt a je součástí normálního projevu buňky. Jakmile se buňka opotřebuje, nebo se z nějakého důvodu stane pro tělo nebezpečná (přestane kontrolovat svoje množení), spustí se v ní proces apoptózy – sebe destrukce. Buňka tímto mechanismem chrání svého nositele před rakovinou. Tlusté střevo má řadu míst, kde je žádoucí, aby tento mechanismus dobře fungoval. Sportující muži mají procesy apoptózy u buněk v kryptách tlustého střeva ve větším pořádku, než muži lenošní. Jinak řečeno – sportovcům hrozí rakovina méně.

Aspirin
Další ze zajímavých příspěvků se věnoval otázce aspirinu. Doktorka Kala Visvanathan z University Johna Hopkinse zjistila, že ženy, které jedí grilovaná jídla více jak dvakrát za měsíc, jsou více ohroženy rakovinou prsu.

Kala Visvanathan

To by, samo o sobě, nebylo nic světoborného, ale má to pokračování. Ženy, které užívaly aspirin, zlý efekt grilovaných jídel se u nich jaksi vytratil. Vědci si zatím nejsou zcela jisti jakým mechanismem by mohl aspirin ženy od rakoviny prsu chránit, ale nechť to dělá jakkoliv, je to zjištění potěšující. Určitě se tomuto problému začne nyní věnovat celá řada pracovišť.
Z minula již víme, že při grilování se tvoří látky, které vzniku nádorů napomáhají. Jsou to heterocyklické aminy. Při jejich likvidaci se účastní enzym NAT2 ( N-acetyltransferáza 2). A v té jsou mezi námi rozdíly. Někteří z nás ji máme rychlou a jiní pomalou. Je to dáno našimi geny. To, že nás geny rozdělují na takzvané „pomalé a rychlé acetylátory“, je také poznatek staršího data. My, kteří jsme „pomalí“, máme dědičně danou nízkou aktivitu enzymu NAT2. To nás činí například více ohroženými pokud jsme kuřáci. Visvanathanová si myslí, že ochranný efekt aspirinu by mohl spočívat v modifikaci účinku zmíněného enzymu N-acetyltransferázy.

Protizánětlivé nesteroidní léky
Aspirin a léky jako je ibuprofen (nesteroidní protizánětlivé přípravky) byly na přetřesu také při vystoupení dalších referujících zástupců výzkumných týmů. Jedna ze studií, na které se podílely Univerzita na Havaji a Univerzita Jižní Kalifornie, si všímala vlivu požívání těchto látek na výskyt rakoviny prsu. Šlo o sledování žen z několika etnických skupin. Tato studie také potvrdila mírný ochranný vliv nesteroidních protizánětlivých léků a to dokonce nejen k rakovině prsu, ale rakovině v oblasti hrudníku jako celku. Existoval tu ale rozdíl. Ochranný vliv aspirinu se nepotvrdil zato ochranu poskytovaly jiné léky ze skupiny protizánětlivých nesteroidů. Dlouhodobé užívání nesteroidních protizánětlivých léků (jiných než aspirin) po dobu delší než 6 let, snižovalo riziko rakoviny prsu u černošek o polovinu. U bělošek jen o 30%. Aby bylo jasno, jakou váhu těmto výsledkům máme dávat, zbývá doplnit, že uvedené závěry vyplynuly z údajů od téměř sta tisíc žen, které byly sledovány od roku 1993 až do roku 2002.

Mateřství
Pozornost zaslouží také referát, který si všímal souvislosti těhotenství a plicních nádorů.
Odborníci z Harvardu přišli na to, že těhotenství ženám prospívá. Vede u nich k poklesu rizika plicních zhoubných onemocnění. Snížení rizika je přímo úměrné počtu porodů. Jedno dítě signifikantní efekt nevyvolá, ale ženy se dvěma potomky již mají riziko, že se u nich vyvine rakovina plic, menší o 20%. Trojnásobné mateřství snižuje riziko plicní rakoviny o 40%.

Pramen: American Association for Cancer Research

Datum: 18.11.2006 05:45

Validita výzkumu

TomC,2006-11-22 23:02:03

1. Hodnotit v části týkající se vlivu pohybu na vznik střevních nádorů 101 mužů a prezentovat z toho jakýkoli závěr je nonsens. Možná by se toto dalo užít jako pilotní studie pro další pokračování ve výzkumu, ale jistě to není statisticky významný soubor vhodný pro jakékoli závěry.
2. Užívat jakákoli nesteroidní antiflogistika delší dobu zavání přinejmenším pěknou ulcerací na GIT (především zmiňované léky ibuprofen a ASA, působící neselektivně inhibičně na COX 1 i COX 2).

Spojení

Ludva,2006-11-22 10:54:41

"politicky korektní" zavání nekorektností!

hmmm

CC,2006-11-21 11:08:16

a není snad pravda, že matky, zvláště vícečetné, méně kouří aktivně i pasivně?

Vazne smutne - politicky korektni.

Tony,2006-11-20 18:50:39

Politicky korektni pojmenovani "Afroamerican" bere cernochum zakladni kamen jejich identity. Politicky korektni pojmenovani neni rovno spravnemu pojmenovani. To bych neuvadel jako argument.

Základní kámen identity?

Jana,2006-11-20 19:10:10

Jak jste to myslel? Je v tom přece obsaženo to, že pocházejí z Afriky i to, že žijou v Americe. Akorát není zmíněna barva kůže. Ale my o sobě taky běžně nehovoříme jako o běloších, ne?

Belosi

Jirka,2006-11-21 09:43:59

Jasne, ze o sobe nemluvime jako o belosich, kdyz kolem nas jsou prakticky jen belosi. Nase identita je pro nase soukmenovce jasna, netreba to zduraznovat. Kdyz ale cesky beloch potrebuje rozlisit, ze je jiny nez cesky cernoch (jsou taky takovi), tak s klidem pouzije slovo "beloch". Vy jste snad nekdy slysela jine ceske pojmenovani pro belocha? Ja si nevzpominam. Navic ceske pojmenovani "beloch" a "cernoch" nema pejorativni nadech.

hle

CC,2006-11-21 11:09:43

ani se nenaděju a bude ze mně Euročech.

Zase hovadina

Upak,2006-11-20 13:16:36

Hlavně, že za takové "dedukce" berou velký prachy.

proto

DRK,2006-11-20 09:45:46

Mno proc ne afroamericanka? A co treba ostatni etnicke skupiny pochazejici z afriky? Takovi egyptane, arabske obyvatelstvo atd atd.. ti prece taky ziji v USA a muzou pochazet z afriky... Afroamericanem se mysli vzdy cernoch, respektive potomek cernochu privlecenych do ameriky jako otroci... Na druhou stranu neni cernoch jako cernoch stejne neni indoevropan jako indoevropan (beloch jako beloch).... Je to jako vzdy jen zmena nazvu, ktery se postupem doby stal spolecensky nekorektni..

afroamericani

Kurt,2006-11-20 16:04:00

Proc? Protoze je uplne irelevantni jestli je cernoch z USA nebo Kanady. Neblbnete do kvadratu jako politici v Americe. Jestlize nekdo pochazi z Afriky tak nehraje roli jestli jeho potomci po dvou generacich chodi do skoly v Anglii nebo v USA. Porad je to cernosskej genotyp pochazejici napr. z Ghany. Termin afroamerican je velmi nestastnej a souvisi s tim, ze se cernochum v americe nelibilo ze se o nich mluvi jako o cernosich. Podobny konstrukty nemaji v jazyce co delat. Za chvili by me nekdo takhle moh vysvetlit, ze chleba neni chleba.

Afroameričani

Jana,2006-11-20 19:07:38

Tak za prvé: afroameričani nemají stejné geny jako černoši z Afriky, počet "bělošských genů" je poměrně vysoký. A za druhé: jaké že konstrukty nemají v jazyce co dělat? Když tam jsou a používají se, tak tam co dělat mají! Všechny jazyky neustále tvoří eufemismy pro citlivé pojmy, v angličtině to bylo pro černochy NIGGER, potom BLACK, teď Afro-American, za pár let třeba něco jiného, do toho my ale mluvit nemůžeme.

Jano,

Jirka,2006-11-21 09:39:00

muzete nejak podlozit Vase tvrzeni o belosskych genech mezi americkymi cernochy? Dekuji, dost me to zajima.

mulati

Martin,2006-11-22 23:21:41

Množstvo amerických černochov sú v skutočnosti mulati. Sú aj iné názvy na označenie miešancov s rôznym podielom génov určitých rás, podľa toho, či mulat mal deti s černoškou alebo s beloškou. Vyštiepiť sa to môže všelijako. Väčšinou sa to zvrtlo tak, že biely otrokárov synček sa zaúčal do sexu s čiernou otrokyňou, preto mitochondriálna DNA dnešných "Afroameričanov" pochádza z Afriky. Málokedy sa stalo, že beloška si niečo začala s černochom. To sa stalo prípustným až v posledných desaťročiach.

Není správnější názor,

Dwarf,2006-11-18 15:37:24

že ženský v těhotenství (a možná i po něm) na nějakou dobu přestávají kouřit a tak se snižuje riziko rakoviny plic? Ono se totiž statisticky dá dokázat pomalu všechno a ze všeho. :-)

OK

josef pazdera,2006-11-18 12:17:01

Podle vašich připomínek termín Afroameričanka nahrazen pojmem černoška,...

Proč ne Afroameričanka?

Jana,2006-11-18 18:41:37

Proč? Jednak je pojem Afroameričan/ka politicky korektní, jednak je v tomto kontextu podle mého názoru přesnější. Jistě nejsou obyvatelé USA černé pleti geneticky stejní jako obyvatelé Afriky a nesou ve svém genomu asi pětinu "bělošských" genů.

Jano,

Jirka,2006-11-21 09:37:54

problem je ten, ze v americke kulture je Afroamericanem prakticky vzdy minen cernoch a bohuzel nekdy se clovek muze setkat i s tim, ze je tak oznacovan i cernoch, ktery s Amerikou nema nic spolecneho! Dalsim voditkem je ta Kavkazanka, coz neni nic jineho nez beloska. Co by tedy mela byt ta Afroamericanka?

Jestli jste nekdy vyplnovala nejaky politicky korektni americky formular, mozna jste si take vsimla, ze moznosti pro zaskrtnuti jsou dost prekvapive.

Prejimat jakekoliv pojmy, at uz politicky korektni nebo ne, primo, je velmi osemetne a nekdy se dost zmeni vyznam slova. Zkuste v Rusku rict, ze jste Kavkazanka a probodnou Vas ocima.

Idealni by bylo, kdyby autor tohoto clanku napsal puvodnim autorum a na ferovku se dotazal.

Bělošké geny u Afroameričanů

Jana,2006-11-21 10:12:45

Jirko, mám problém. Nevím, jak sem ty odkazy hodit, nejsem tak počítačově zběhlá. Našla jsem dva zajímavé články, ale ty odkazy jsou dlouhé, a já nevím, jak je sem přetáhnout.