Je libo modré jablko?
Žluté, zelené nebo červené? Jaké jablko máte raději? A co takhle modré? Objev australských vědců slibuje, že si šlechtitelé budou moci vybírat u nových odrůd podle barevné škály.

Nejen že dobře vypadají, ale obsahují i vyšší množství antokyaninů, které mají účinky antioxidantů.

Australští genetici odhalili gen určující zbarvení jablek. Věděli, že červenou barvu dodávají plodům jabloně antokyaniny, které jsou zodpovědné za modré a červené zbarvení květů mnoha rostlin. Tvorba těchto látek ve slupce jablka je závislá na světle. Znamená to, že geny řídící produkci antokyaninů jsou aktivovány dopadajícími slunečními paprsky.
Adam Takos a jeho tým z CSIRO Plant Industry sledoval aktivitu genů ve slupce zrajícího jablka, které se postupně  barvilo do červena. Nakonec odhalili gen, který je přímo zodpovědný za barvu plodů. U odrůd s červenými plody se na světle tento gen vysoce aktivuje. U odrůd se zeleně zbarvenými plody zůstává gen i na světle jen málo aktivní. Za výslednou aktivitu je zodpovědná forma genu a ta se dá určit už v semenáčku. To otevírá nové možnosti pro šlechtění jabloní na barvu plodů.

O modré karafiáty Moon je rvačka – aspoň podle propagačních materiálů firmy Florigene. V Evropě to neplatí. Evropská unie se zdráhá dovážet tyto karafiáty i jako řezané květiny. Přeci jen jsou geneticky modifikované, takže co kdyby z nich někdo třeba zmodral.

Barva má velký komerční význam, protože spotřebitel vybírá jablka zrakem a dává přednost těm plodům, které vypadají atraktivněji. Na druhé straně ale nelze podceňovat ani nutriční význam zbarvení plodů. Antokyaniny patří mezi látky s antioxidačními účinky a chrání lidský organismus proti neblahému efektu tzv. volných radikálů. Ty vznikají při metabolismu a poškozují vážným způsobem buňky. Účinek volných radikálů je jednou z příčin stárnutí. Jablka s vysokým obsahem antokyaninů ve slupce lze proto hodnotit jako zdravější.

Modré růže z produkce Suntory Limited a Florigene.

Australští pěstitelé jabloní už výsledky od genetiků převzali  a pustili se do šlechtění.
„Začínáme šlechtit jabloně s novými, zajímavějšími barvami plodů. Chceme vyšlechtit i odrůdy, jejichž plody budou s ohledem na obsah antokyaninů zdravější, i když jablka už nyní sehrávají ve zdravém jídelníčku velmi důležitou úlohu,“ řekla Mandy Walkerová z CSIRO Plant Indrustry.

S geny, které určují produkci antokyaninů, se už delší dobu zevrubně zabývají šlechtitelé okrasných květin. V tomto případě se využívá i genetických modifikací, které mění spektrum  produkovaných barviv. Výsledkem jsou například modře zbarvené karafiáty linie Moon vyvinuté ve spolupráci australské společnosti Florigene s japonskou společností Suntory. Spektrum barev květů je široké. Od jemné lila u linie Moonaqua až po sytě fialové „černé“ karafiáty linie Moonvista. Stejné společnosti intenzivně šlechtí i modrou růži. Modrá jablka ale zřejmě šlechtitele jabloní lákat nebudou.

Pramen: CSIRO Australia