Tloustneme po bakteriích
Za kilogramy nadváhy vděčíme kromě životosprávy a dědičných sklonů i mikroskopickým obyvatelům našich útrob.

Bacteroides thetaiotaomicron patří k nejběžnějším obyvatelům lidského střeva. Je zástupce skupiny mikrobů Bacteroidetes, kteří se množí v trávícím traktu lidí s normální hmotností.

Tým Jeffreyho Gordona z Washingtonovy university v americkém St. Louis zveřejnil v prestižním vědeckém týdeníku Nature porovnání druhového složení střevní mikroflóry obézních dobrovolníků s mikrobiální zoo, jakou hostí v trávicím traktu lidé s normální tělesnou hmotností.

Jeffrey Gordon, Washington University.

Zjistili, že u lidí s nadváhou tvoří více než 90% střevní mikroflóry bakterie zahrnované do skupiny Firmicutes. Mikrobi ze skupiny Bacteroidetes jsou ve střevě obézních lidí velmi vzácní a tvoří jen 3% mikroflóry. Lidé s normální váhou mají těchto bakterií desetkát více.

Gordon podrobil obézní dobrovolníky roční dietě. Polovina omezila především příjem tuků, druhá polovina se snažila snížit konzumaci cukrů. Po roce zhubli dobrovolníci o 3 až 6% své původní tělesné hmotnosti. Zároveň u nich došlo i k výrazné změně v zastoupení střevních bakterií. Podíl „obézních“ mikrobů ze skupiny Formicutes se snížil na 73%. Podíl „hubených“ bakterií ze skupiny Bacteroidetes stoupl na 15%. Posun ve střevní mikroflóře přitom nezávisle na typu diety.

Přibývají lidé na váze proto, že se jim ve střevu přemnožily bakterie ze skupiny Firmicutes? A nebo je převaha těchto mikrobů jen důsledkem stravovacích návyků, jež vedou k obezitě? O tom, že mikrobi jsou alespoň z části příčinou obezity svědčí výsledky další studie Gordonova týmu, v které vědci použili myši s vysokým dědičným sklonem k obezitě. Mikrobi obývající trávicí trakt tlustých myší jsou mnohem výkonnější ve výrobě jednoduchých vysoce kalorických molekul. Z potravy „vyždímají“ mnohem více energie než mikrobi obývající střevo myší s normální hmotností.

Laktobacily patří k „tlustým“ bakteriím ze skupiny Firmicutes.

Tato dodatečná porce energie skutečně přispívá k tloustnutí. Prokázaly to pokusy, při kterých byli myším nasazeni do útrob mikrobi odebraní tlustým a hubeným myším. Na počátku experimentů neměly myši v trávicím traktu žádné mikroby.

Někdy se ani nechce věřit, co ty malé potvory (střevní mikroflóra) s člověkem provedou.

Po dvou týdnech života s mikroby tlustých myší přibraly na váze bezmála dvojnásobek toho, co myši obdařené bakteriemi z pokusných zvířat s normální hmotností.

Dnes žije na celém světě asi miliarda dospělých lidí s nadváhou a 300 milionů lidí lze označit za obézní. Obezita je příčinou řady závažných onemocnění, například kardiovaskulárních chorob, některých typů rakoviny nebo cukrovky. Současnou pandemii obezity však podle některých odborníků nelze vysvětlit jen dědičnými sklony a nevhodným životním stylem.
Britský mikrobiolog Jeremy Nicholson z londýnské Imperial College je přesvědčen, že na masovém šířené obezity významně podílí i další donedávna silně podceňovaný faktor.
„Jsou to střevní mikrobi!“ tvrdí Nicholson a dodává, že výsledky Gordonova týmu jsou z tohoto ohledu skutečně výjimečně zajímavé a důležité.

Datum: 13.01.2007 19:27