Ug99 – nová hrozba pro obilí
Z Afriky se vydala na cestu po světě varianta rzi travní, proti které jsou současné odrůdy pšenice bezbranné.

Rez travní (Puccinia graminis)

Rez travní (Puccinia graminis) patří k závažným škůdcům polí. Napadá stébla, na nichž vytváří typické narezle skvrny. Rez čerpá ze stébla živiny a narušuje jeho pletiva. Velké obavy vzbuzuje  nový kmen rzi travní popsaný poprvé v roce 1999 v Ugandě (odtud jeho označení Ug99). Rostlinolékaři konstatují, že Ug99 již překročil Rudé moře a pronikl do Jemenu.
„Je to jako kdyby rez vyjela z místních komunikací na dálnici,“ hodnotí současnou situaci Rick Ward z mezinárodního konsorcia Global Rust Initiative, jež vzniklo právě s cílem zastavit se šíření rzi Ug99.

Rez travní na pšenici

Odborníci odhadují, že se rez do čtyř let rozšíří až do jižní Asie a napadne tamější pole s pšenicí. Pro Pákistán, kde je pšenice nejdůležitější polní plodinou, a pro Indii, kde je pšenice po rýži plodinou číslo dvě, to bude mít děsivé následky. Ztráty na výnosech se u napadených porostů pohybují od 40% výše. Pšenice je druhá nejdůležitější plodina světa. V průměru spořádá každý obyvatel Země denně 500 kalorií v potravinách vyrobených z pšenice.

Naposledy se podobný kmen rzi travní objevil před padesáti lety v Severní Americe. Od té doby nebyl s rezmi větší problém, a tak se na rezistenci k nim zapomínalo šlechtit. Základem odolnosti k rzi je schopnost rostliny zničit buňky, kterou napadeny v samém počátku infekce. K tomu ale potřebuje rostlina varianty proteinů, které rez spolehlivě rozeznají a spustí sebevraždu napadených buněk.

V Pákistánu a dalších zemích je pšenice základem výživy. Pákistánské dívky při pečení pšeničného chleba.

Nejlepší je, když je tento mechanismus rezistence „posichrován“ hned několika proteiny kódovanými různými geny. Proti takové obraně má rez mnohem menší šanci. V současnosti ale nejsou odrůdy odolné ke rzi kmene Ug99 k dispozici. K jejich vyšlechtění  je zapotřebí dostatek času. A to je přesně to, co šlechtitelům chybí. Fungicidní postřiky přinášejí jen částečné řešení, protože většina rolníků třetího světa na ně nemá peníze.

Nikdo si netroufne odhadnout, jakým tempem a jakými cestami se bude rez Ug99 šířit. Jejímu postupu do jižní Asie nahrávají převládající západní větry. Také škody se těžko odhadují. Podle expertů se budou pohybovat v miliardách dolarů.
„Je to jako pomalá tsunami. Epicentrum je ve východní Africe, kde se objevil kmen Ug99. Ničivé vlny se odtud šíří na všechny strany,“ říká Ward.

Datum: 25.01.2007 00:57

Mutace

Pepa z depa,2007-02-04 14:35:56

Mohli byste v některém novém článku popsat, jakým způsobem jsou vytvářeny nové odrůdy obilí, ovoce, zeleniny, kvasinek, kvasnic, námelu pro léčebné účely- jehož výtrusy mohou být šířeny větrem? K ekologickému pěstování mohou být nevědomě použity uměle vytvořené rezistentní druhy.

..primo biblicky...

jara cimrman,2007-01-26 16:18:31

..zajimalo by mne, zadali rez prekrocila Rude more suchou nohou, jako tenkrat .....nevite?

súvisiaci článok

Martin,2007-01-25 18:43:03

Konec banánů?

genetická uniformita

Martin,2007-01-25 18:40:59

Hrdzi Ug99 sa preto tak darí, lebo rastliny pšenice v bežných poľných porastoch sú prakticky také geneticky uniformné, ako keby boli naklonované. A to je tá najlepšia živná pôda pre akéhokoľvek škodcu a predovšetkým pre hubovú chorobu.
Na druhej strane - ako v praxi dosiahnuť genetickú rozmanitosť porastu pšenice, ktorý rastie napríklad na ploche 100 hektárov a je tvorený jedinou odrodou? Toto je asi neriešiteľné.

a co transgeny

Marie,2007-01-25 07:15:39

v Indii dnes pěstují GM bavlnu ve velkém a Indové se nebouří. Transgení pšenice bude hotová rychle a pokud se Pakistán a Indie vybodnou na dlouhé schvalovací ceremonie, tak budou za vodou.

stačila by cisgenní

jarda petr,2007-01-25 08:27:11

Ona by ta pšenice nemusela být transgenní. Stačila by cisgenní, pokud by vhodné varianty genů pro rezistenci měla třeba dvouzrnka. Jenže znáte to. Schvalovací řízení nové transgenní i cisgenní odrůdy trvá 7 až 10 let. Připočtěte k tomu pár let na vývoj a jsme zase v ... koncích.

Uvidime

Jirka,2007-01-25 10:52:31

Uvidime, co na to budou delat antiGMO aktivisti, az budou v Indii chcipat lidi hlady (doufam, ze tak daleko to nedojde).

Jaká je

Colombo,2007-01-25 16:27:00

legislativa o vývoji cisgeních rostlin? Protože potom by se mohla udělat v evropě, vyslat do postižených zemí a pak by brusel možná vlastní legislativu o pěstování a značení těchto rostlin přehodnotil

Možný scénář

Standa,2007-01-26 10:23:05

2014:

Představitelé EU zvažují potravinovou pomoc z Indie.

Zemědělci a sociálně slabí protestují: Urychlete schvalovací proces přenice Ug99r. Chceme levnější chleba!

Greenpeace a Duha protestují: Vyloučeno! Přenice Ug99r je geneticky modifikovaná a mohla by způsobit kontaminaci zdejší pšeníce.

Není to až tak nereálné, vzpomeňme si na Velký irský bramborový hladomor. Také ho způsobila houba, proti které nebyla oblíbená ostrovní odrůda odolná.

Colombovi