Diferenciace neuronů v poraněné míše
Lidské kmenové buňky jsou s to vytvářet v poraněné míše neurony a synapse.

Nervové kmenové buňky (modře)

Štěpy nervových kmenových buněk jsou po transplantaci do poraněné míchy schopny diferencovat na neurony a vytvářet nové synapse. Tímto překvapivým výsledkem skončily experimenty, jež publikoval na stránkách lékařského časopisu PLoS Medicine tým vedený Vassilisem Koliatsosem z americké Johns Hopkins University.

Vassilis Koliatsos

Vědci odebrali míchu z osmitýdenního lidského plodu a z ní získané nervové kmenové buňky transplantovali do poraněné míchy potkanů, kteří mají nefunkční imunitní systém. Když pak s odstupem času kontrolovali místo, kam byly nervové kmenové buňky vneseny, zjistili, že se v míše potkana objevily lidské neurony s typickými axony. Část buněk dokonce vytvářela synapse s motorickými neurony potkana. Zatím si vědci mysleli, že mícha nedokáže vytvořit podmínky pro diferenciaci nervových kmenových buněk na neurony.

Výsledky studie nejsou vyčerpávající. Není například jasné, nakolik jsou nově vzniklé neurony funkční. Vědci také nehodnotili pohybové schopnosti potkanů po transplantaci  lidských kmenových buněk. Odborníci navíc upozorňují, že u zvířat s plně funkčním imunitním systémem může být osud nervových kmenových buněk jiný, protože plnohodnotnou diferenciaci zkomplikuje obranná reakce proti cizím buňkám.

Pramen: PLoS Medicine