Další geny pro rakovinu
Donedávna znali lékaři asi 350 genů, jejichž poškození může u pacienta vyvolat rakovinu. Tušili, že zdaleka nejsou na konci pátrání pro genetických příčinách nádorových onemocnění. Přesto je zaskočilo, když tým vedený Michaelem Strattonem ze Sangerova Institutu v britské Cambridge připsal na seznam „genů pro rakovinu“ víc než stovku nových položek.

Michael Stratton, Sanger Center

Strattonův tým si vzal na mušku geny, podle kterých si buňky lidského těla vyrábějí enzymy označované souhrnně jako kinázy. Ty dokážou brzdit či naopak aktivovat širokou škálu bílkovinných molekul a promlouvají tak zásadním způsobem do života buňky. Mnohé řídí i růst a dělení.

Vědci studovali dědičnou informaci buněk z dvou set deseti nádorů a tu srovnávali s DNA ze zdravých buněk odebraných z těla týchž pacientů. Odhalili asi tisíc genetických změn typických pro nádory.

Nově objevené geny sehrávají významnou roli při vzniku nádorů žaludku.

Z nich sto padesát přímo vyvolává nekontrolované nádorové bujení. Tyto nebezpečné defekty postihují celkem sto devatenáct genů, které ze vzniku rakoviny až doposud nikdo nepodezíral. Zdá se, že se přednostně podílejí na vzniku nádorů žaludku, vaječníků, tlustého střeva, plic a ledvin. Výsledek zveřejněný ve špičkovém vědeckém týdeníku Nature překvapil i samotné autory studie.

„Sám bych odhadoval, že mezi geny pro kinázy najdeme nejvýše pár desítek genů, které se zásadním způsobem podílejí na vzniku rakoviny,“ přiznal Strattonův blízký spolupracovník Andrew Futreal.

Lék Gleevec (červeně) vděčí za své účinky schopnosti inhibovat aktivitu kinázy BCR-ABL. Na počítačovém modelu je její příslušná doména znázorněna modrou barvou.

Roli jednotlivých enzymů při vzniku nádorového onenocnění zatím halí tajemství. Přesto odborníci hodnotí výsledky Strattonova týmu jako významné a průlomové. Některé z léků proti rakovině vděčí za své účinky právě tomu, že dokážou vyřadit ze hry určitý druh kináz. Patří k nim například preparát Gleevec používaný k léčbě vybraných typů leukémie. Lék uspává kinázu BCR-ABL, jež se „splašila“ v důsledku poškození dědičné informace. Látky, které jsou s to změnit aktivitu Strattonem objevných „nádorových“ kináz, mohou lékaře přivést na stopu dalších zcela nových léků proti rakovině.

„Některé z kináz se mohou ukázat jako Achilleova pata nádoru,“ napsal v komentáři ke Strattonově studii americký genetik Daniel Haber z Harvard University.
Strattonova studie namlsala genetiky a ti teď s velkým napětím očekávají výsledky amerického projektu Human Cancer Genome Project. Při něm bude přečtena dědičná informace ve 12 500 vzorcích buněk pocházejících z padesáti různých typů nádorů. V každém bude prověřena aktivita a struktura více než dvou tisíc podezřelých genů.

Datum: 17.03.2007 00:12