Původce moru odolný k antibiotikům
Vrátí se morové rány? A budeme proti nim stejně bezbranní jako byli naši předci ve středověku?

Původce moru Yersinia pestis v plicích. Plicní forma patří k velmi nebezpečným formám moru.

Rezistence bakterie Yersinia pestis k antibiotikům je vzácná. První kmen s mnohočetnou rezistencí k antibiotikům označovaný jako IP275 byl izolován od jediného pacienta, který onemocněl v roce 1995 na Madagaskaru.

Před vynálezem antibiotik mohl udělat nemocný jediné – poslat pro kněze. Pokud ten už předtím také nepodlehl moru.

Rezistenci získala bakterie s plasmidem pIP1202, který nese geny pro rezistenci k mnoha antibiotikům doporučovaným pro léčbu moru. Mezinárodní tým vědců vedený Jacquesem Ravelem z amerického The Institute for Genomic Research provedl rozbor plasmidu a zjistil, že je téměř identický s plasmidem, který zajišťuje mnohočetnou rezistenci k antibiotikům u bakterie Samonella enterica serotypu Newport SL254. Stejný plasmid  byl odhalen i u rybího patogenu Yersinia ruckeri YR71.

Je jisté, že všechny uvedené bakterie získaly plasmid s geny pro rezistenci k antibiotikům z jednoho zdroje. Ten se zatím nepodařilo identifikovat. Američtí genetici prokázali, že salmonely s tímto plasmidem se hojně vyskytují v chovech hospodářských zvířat a byly mnohokrát izolovány z masa.

Septikemická forma moru

„Tento rezervoár mobilních genetických elementů pro rezistenci má schopnost se rozšířit i na bakterie Yersinia pestis a další humánní i zoonotické patogeny. Představuje tudíž významné zdravotní riziko.

Zvětšení mízních uzlin při dýmějovém moru.

V přírodě mohou vzniknout zcela spontánně a velmi rychle kmeny, které ponesou vysokou míru rezistence k mnoha antibiotikům,“ konstatují závěrem autoři studie zveřejněné v prestižním vědeckém časopise PLoS ONE.

Salmonely a bakterie Escherichia coli nesoucí tento plasmid s geny pro mnohočetnou rezistenci k antibiotikům byly izolovány také z trusu divokých vodních ptáků. Vyvstává tak riziko, že volně žijící opeřenci roznesou rezistenci i mimo chovy hospodářských zvířat, kde se zřejmě tento plasmid objevil poprvé.

„Když jsme identifikovali první kmen Yersinia pestis rezistentní k více antibiotikům, varovali jsme, že se tento kmen může objevit znovu a tentokrát se rozšířit. V tom případě by nastaly velmi vážné komplikace,“ říká jedna z členek výzkumného týmu Elisabeth Carnielová z pařížského Institut Pasteur. „Po zjištění, že se tento plasmid  hojně vyskytuje v životním prostředí, naše obavy ještě zesílily.“

Vodní ptáci hostí salmonely s plasmidem nabitým geny pro rezistenci k antibiotikům. Od těchto salmonel už zřejmě původce moru jednou rezistenci získal. Kdy se mu to povede zas?

Mor vyvolaný bakterií Yersinia pestis propuká opakovaně na mnoha místech světa. Endemicky se vyskytuje v Africe, bývalých zemích Sovětského svazu, v Jižní a Severní Americe i v Asii. Podle údajů Světové zdravotnické organizace se mor vyskytl v roce 2003 v devíti zemích u 2118 pacientů.

Idylka, že? Domácí zvířata hostí salmonely, klebsiely, bakterie Escherichia coli vybavené širokým spektrem genů pro rezistenci. Mnohé z těchto bakterií jsme vyšlechtili systematickým podáváním antibiotik zvířatům v krmivech.

Počet úmrtí na mor v tomto roce dosáhl 182. Devětadevadesát procent nemocných a mrtvých pocházelo z Afriky. Proti moru neexistuje vakcína. Zatím proti němu úspěšně zabírají antibiotika a ta jsou využívána i k prevenci šíření choroby.

Welch TJ, Fricke WF, McDermott PF, White DG, Rosso M, et al. (2007) Multiple Antimicrobial Resistance in Plague: An Emerging Public Health Risk. PLoS ONE 2(3): e309. doi:10.1371/journal.pone.0000309

Datum: 26.03.2007 08:50

Pepa z depa,2007-03-28 18:36:27

Dodatek-Mám dostatek vlastní prostudované lékařské odborné literatury,je to odjakživa můj koníček.Lékařství jsem z kádrových důvodů nemohl studovat.

taky si úpěl 42 let pod komunisty? Jseš hrdina.

pepka depka,2007-04-25 08:05:56

jen abys nedopadl jako Mládek, který tak dlouho trylkoval ódy na kapitalizmus, až zbankrotoval a přišel o svou miliónovou vilu

Pepa z depa,2007-03-28 18:30:12

Nevím,co má náboženství společného s důkladnou hygienou??Jistě,lidé ve středověku žili celá staletí v blahobytu a míru,měli nejen všechny technické vymoženosti a znalosti,ale měli i vyspělou lékařskou péči!Věděli o původcích a přenašečích nakažlivých chorob.Ještě v celkem vyspělejším devatenáctém století(vůči středověku) chodili medici z piteven bez umytí rukou k porodům a maminky mřely jak mouchy na horečku omladnic.Propagátor hygieny (Sommelweis?)byl zesměšněn,vyhnán z nemocnice- a zemřel,uštván,v ústavu pro choromyslné.V oficiálně prvním ateistickém státě-Albánii-byla hygiena na lepší úrovni než vstejné době u nás?Četl jste Starý zákon-předpisy hygieny?

Král Kojot,2007-03-28 18:42:07

Ježišmarjá, přesně takovéto (ne)argumenty jsem čekal. S vámi věřícími se nedá seriozně diskutovat. Končím.

Pepa z depa,2007-03-28 09:48:31

Potkani?Pobíhá jich nejen po městech a vesnicích dost a dost.Žijí v kanálech,na jatkách,ve vepřínech,drůbežárnách,kravínech a dalších objektech živočišné výroby a potravinářského průmyslu,ve skladech,v obytných budovách i v horských chatách do výšky 1500 m n.m.,přes léto může žít ve volné přírodě kolem vod.Samice má v jednom vrhu 2-15 mláďat a za rok 3-5 vrhů.Mláďata dospívají po 4 měsících.Je všežravec-krmné směsi,kuchyňský odpad,maso.. .Aktivně loví drobné savce a ptáky,při nedostatku jiné potravy může zabíjet domácí zvířata do velikosti králíka,případně je může pokousat.Ve skladech může skladované produkty znečistit močí a trusem.Je v našich podmínkách nejškodlivějším savcem.

Král Kojot,2007-03-28 11:34:56

No dobře, no. Ctrl+C a Ctrl+V vám jde. Ještě byste si mohl přečíst něco o moru a biologii jeho původce - Yersinii pestis.
K epidemiím (nejen) moru docházelo ve středověku z velké části taky proto, že náboženstvím oblbnutí lidé prakticky rezignovali na veškerou higienu. Takže přenos nakažených blech a nakažených krys nebyl tehdy ničím neobvyklým.
Nebo snad dneska znáte někoho kdo má blechy?

Král Kojot,2007-03-28 11:35:42

Z nakažených krys

antrax

Gina,2007-03-27 09:15:34

Martine, nebyla to kniha "Po stopach moru" od Normana F.Cantora? Ten take zminuje antrax misto yersinia pestis

Jelikož to nemám kde jinde hodit

Colombo,2007-03-26 16:21:20

Hlasujte prosím:) http://www.zprotit.wz.cz/anketa.php

mor v stredoveku

Martin,2007-03-26 16:17:25

Kdesi som nedávno čítal, že morové epidémie v stredoveku údajne nespôsobila Yersinia pestis, ale Bacillus anthracis. Prišlo sa vraj na to dôkladným rozborom príznakov, opisovaných v dobových záznamoch.
Len keby som si spomenul, kde som to čítal... Možno má niekto z vás lepšiu pamäť ako ja...

Král Kojot,2007-03-26 16:36:42

na scienceworldu

Black Death

jarda petr,2007-03-27 04:32:05

Je prokázáno, že zuby obětí tzv. černé smrti - tedy největší středověké pandemie moru - obsahují fragmenty DNA jednoznačně pocházející z Yersinia pestis. Lidé, kteří v té době zemřeli z jiných příčin (úrazy), tyto sekvence v zubech či kostech nemají.

J.Petrovi

Martin,2007-03-27 15:57:46

Jasné, beriem na vedomie.

no jo

richard,2007-03-26 14:34:46

ale důležitý faktor šíření moru byla nedostatečná hygiena, takže bych až takovej strach neměl

jen se bojte

Drabembejs,2007-03-26 16:34:50

Epidemiologické podmínky tu máme katastrofální, nevím, co vás uklidňuje. Úplně běžně tu (v ČR) prodávají nebalené jídlo nemocní lidé. Pracující lidé chodí jednou denně jíst do společné vývařovny. Nedivil bych se, jestli je to ještě horší než ve středověku.

Král Kojot,2007-03-26 16:38:48

Fakt je, že zablešených lidí je dnes poměrně málo, když nepočítáme jistá etnika. A s potkany taky nepříjdeme běžne do styku.

určitě je dobré vědět

jarda petr,2007-03-27 04:30:12

Určitě je dobré vědět, že tady takové riziko je. O tom není pochyb. Kromě toho se plicní forma moru šíří i kapénkovou nákazou. Takže blechy nemusí být nutnou podmínkou.