Původce moru odolný k antibiotikům
Vrátí se morové rány? A budeme proti nim stejně bezbranní jako byli naši předci ve středověku?

Původce moru Yersinia pestis v plicích. Plicní forma patří k velmi nebezpečným formám moru.

Rezistence bakterie Yersinia pestis k antibiotikům je vzácná. První kmen s mnohočetnou rezistencí k antibiotikům označovaný jako IP275 byl izolován od jediného pacienta, který onemocněl v roce 1995 na Madagaskaru.

Před vynálezem antibiotik mohl udělat nemocný jediné – poslat pro kněze. Pokud ten už předtím také nepodlehl moru.

Rezistenci získala bakterie s plasmidem pIP1202, který nese geny pro rezistenci k mnoha antibiotikům doporučovaným pro léčbu moru. Mezinárodní tým vědců vedený Jacquesem Ravelem z amerického The Institute for Genomic Research provedl rozbor plasmidu a zjistil, že je téměř identický s plasmidem, který zajišťuje mnohočetnou rezistenci k antibiotikům u bakterie Samonella enterica serotypu Newport SL254. Stejný plasmid  byl odhalen i u rybího patogenu Yersinia ruckeri YR71.

Je jisté, že všechny uvedené bakterie získaly plasmid s geny pro rezistenci k antibiotikům z jednoho zdroje. Ten se zatím nepodařilo identifikovat. Američtí genetici prokázali, že salmonely s tímto plasmidem se hojně vyskytují v chovech hospodářských zvířat a byly mnohokrát izolovány z masa.

Septikemická forma moru

„Tento rezervoár mobilních genetických elementů pro rezistenci má schopnost se rozšířit i na bakterie Yersinia pestis a další humánní i zoonotické patogeny. Představuje tudíž významné zdravotní riziko.

Zvětšení mízních uzlin při dýmějovém moru.

V přírodě mohou vzniknout zcela spontánně a velmi rychle kmeny, které ponesou vysokou míru rezistence k mnoha antibiotikům,“ konstatují závěrem autoři studie zveřejněné v prestižním vědeckém časopise PLoS ONE.

Salmonely a bakterie Escherichia coli nesoucí tento plasmid s geny pro mnohočetnou rezistenci k antibiotikům byly izolovány také z trusu divokých vodních ptáků. Vyvstává tak riziko, že volně žijící opeřenci roznesou rezistenci i mimo chovy hospodářských zvířat, kde se zřejmě tento plasmid objevil poprvé.

„Když jsme identifikovali první kmen Yersinia pestis rezistentní k více antibiotikům, varovali jsme, že se tento kmen může objevit znovu a tentokrát se rozšířit. V tom případě by nastaly velmi vážné komplikace,“ říká jedna z členek výzkumného týmu Elisabeth Carnielová z pařížského Institut Pasteur. „Po zjištění, že se tento plasmid  hojně vyskytuje v životním prostředí, naše obavy ještě zesílily.“

Vodní ptáci hostí salmonely s plasmidem nabitým geny pro rezistenci k antibiotikům. Od těchto salmonel už zřejmě původce moru jednou rezistenci získal. Kdy se mu to povede zas?

Mor vyvolaný bakterií Yersinia pestis propuká opakovaně na mnoha místech světa. Endemicky se vyskytuje v Africe, bývalých zemích Sovětského svazu, v Jižní a Severní Americe i v Asii. Podle údajů Světové zdravotnické organizace se mor vyskytl v roce 2003 v devíti zemích u 2118 pacientů.

Idylka, že? Domácí zvířata hostí salmonely, klebsiely, bakterie Escherichia coli vybavené širokým spektrem genů pro rezistenci. Mnohé z těchto bakterií jsme vyšlechtili systematickým podáváním antibiotik zvířatům v krmivech.

Počet úmrtí na mor v tomto roce dosáhl 182. Devětadevadesát procent nemocných a mrtvých pocházelo z Afriky. Proti moru neexistuje vakcína. Zatím proti němu úspěšně zabírají antibiotika a ta jsou využívána i k prevenci šíření choroby.

Welch TJ, Fricke WF, McDermott PF, White DG, Rosso M, et al. (2007) Multiple Antimicrobial Resistance in Plague: An Emerging Public Health Risk. PLoS ONE 2(3): e309. doi:10.1371/journal.pone.0000309