Nakonec přeci jenom voda
Existenci vody na extrasolárních planetách vědci předpokládali už dlouho. Až dosud však nebyli schopni tuto skutečnost prokázat na základě pozorování. Nyní se ale zdá, že důkazy pro přítomnost vody na planetě vzdálené 153 světelných roků od Slunce byly konečně nalezeny.

Umělecká představa obří planety HD 209458b obíhající v těsné blízkosti mateřské hvězdy. Kredit - NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Planeta HD 209458b rozhodně není mezi objeviteli extrasolárních světů neznámým objektem. Ba právě naopak, patří mezi nejvíce studované. Byla objevena v roce 1999 na základě měření periodických změn radiální rychlosti mateřské hvězdy. Tato technika, zjednodušeně řečeno, sleduje jak malá planeta nepatrně „cloumá“ hvězdou, okolo které pravidelně obíhá. Jen o něco později se ovšem stala vůbec první extrasolární planetou, která byla pozorována přímo. Krátce po objevu byly totiž pozorovány drobné výkyvy v jasnosti hvězdy, které se periodicky opakovaly. Každých 3,523 dne jasnost hvězdy poklesla o 1,7%. To znamenalo jediné - planeta pravidelně přechází přes disk vlastní hvězdy a způsobuje její částečná zatmění! Jednotlivé přechody přesně odpovídaly oběhům planety kolem hvězdy.

A to není vše. V roce 2004 ohlásil jiný astronomický tým, že v atmosféře této planety objevil stopy přítomnosti kyslíku a uhlíku. Vědci studovali spektrum hvězdy v okamžicích částečných zatmění. Záření v těchto chvílích procházelo skrz atmosféru planety. V jeho spektru poté byly zjištěny „otisky“ zmíněných prvků. Ukázalo se také, že materiál z atmosféry planety uniká obrovskou rychlostí. Planeta ztrácí každou sekundu 10 tisíc tun materiálu. Však také není divu, vzhledem k její velmi malé oběžné vzdálenosti. Planeta HD 209458b totiž obíhá ve vzdálenosti pouhých 7 miliónů kilometrů. To také znamená, že její atmosféra je ohřátá na tisíc stupňů Celsia a rozpíná se nadzvukovou rychlostí. V konečném důsledku planeta svou atmosféru ztratí a zbude jenom pevné jádro. K tomu dojde ale až v daleké budoucnosti. Vždyť hmotnost planety dosahuje 63% hmotnosti Jupitera.

Podle měření HST ztrácí atmosféra planety každou sekundou obrovské množství vody. Kredit - ESA, Alfred Vidal-Madjar (Institut d"Astrophysique de Paris, CNRS, France) and NASA

Příběh zajímavé planety ovšem zdaleka nekončí. Pozorování spektra planety Spitzerovým kosmickým dalekohledem, která byla publikována v únoru letošního roku, neodhalila přítomnost vody v atmosféře. A to bylo poměrně velké překvapení, protože astronomové zde vodu očekávali.

Autoři studie došli k závěru, že její stopy jsou čímsi zakryty. A uvažovali jemný křemičitý či dokonce železný prach, který je v atmosféře rozptýlen a znemožňuje detekovat přímo molekuly vody. Zajímavé je, že k podobným výsledků došli nezávisle dva týmy studující dvě různé planety.

Nakonec se ale zdá, že voda v atmosféře HD 209458b přeci jenom existuje a byla opravdu i pozorována. Travis Barman (Lowell Observatory, Flagstaff) totiž provedl novou analýzu dřívějších dat z Hubbleova kosmického dalekohledu a srovnal je s počítačovými modely planetárních atmosfér. Zkoušel přitom různá chemická složení a testoval, zda se příslušné atmosféry shodují s napozorovanými daty. Ta pořídila v loňském roce studentka astronomie Heather Knutson (Harvard University), která studovala planetu ve viditelném i infračerveném světla s cílem zjistit její rozměry na různých vlnových délkách.

Planeta obíhá kolem mateřské hvězdy tak blízko, že ta se na její obloze jeví 500x jasnější než Slunce na obloze pozemské. Kredit - NASA, D. Charbonneau (Caltech & CfA), T. Brown (NCAR), R. Noyes (CfA) and R. Gilliland (STScI)

„Simuloval jsem průchod světla hvězdy atmosférou planety a nakonec byl schopný reprodukovat změny, které pozorovala,“ vysvětluje Travis Barman. Protože znal přesně chemické složení a fyziku jednotlivých typů atmosfér, které do jeho modelu vstupovaly, mohl spolehlivě určit, co pozorované změny vlastně způsobilo. A došel k závěru, že pozoruje stopy vodní páry, která absorbuje světlo hvězdy na vlnové délce 900 nanometrů. „Pro mě je to jasný důkaz přítomnost vody,“ uvedl autor studie. Je to první silný důkaz o tom, že na extrasolárních planetách existuje voda.

Navzdory tomu se nedá předpokládat, že by zde mohl existovat život. Na to zde panují příliš vysoké teploty. „Není to místo, které byste vy nebo já chtěli navštívit,“ komentuje tuto skutečnost Travis Barman.

Podle Marka Swaina (JPL/NASA), jednoho z členů týmu jež publikovat negativní výsledky založené na pozorování Spitzerova dalekohledu, může nový objev vznést světlo na skutečnou teplotu planety. A může také vysvětlit, proč pozorování jejich týmu existenci vody nepotvrdila. Relativně rovnoměrné rozložení teploty uvnitř atmosféry by totiž negativní výsledek pozorování vysvětlilo stejně dobře jako velké množství prachu v atmosféře.

NewScientist.Com
Space.Com

Datum: 11.04.2007 23:11

diskuze výhradně pro rozumné lidi www.racional.eu

Karel Lisycký,2015-03-24 14:55:13

Kolik uživatelů fóra je potřeba na výměnu žárovky?
-- 1 uživatel vymění žárovku a napíše příspěvek o tom, že vyměnil žárovku.
-- 3 uživatelé na to, aby napsali o podobných zkušenostech o výměně žárovky a o tom, jak různě mohou být žárovky vyměňovány.
-- 7 uživatelů k upozornění na to, jak nebezpečné může vyměňování žárovky být.
-- 1 uživatel k tomu, aby přesunul téma do sekce "Světlo".
-- 2 uživatelé na obhajobu toho, že téma mělo být přesunuto do sekce "Elektrické spotřebiče".
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby v příspěvcích, týkajících se předchozích příspěvků o výměně žárovky.
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby uživatelů, kteří poukazovali na gramatické chyby
-- 5 uživatelů, aby napsalo, že všichni uživatelé, jenž udělali gramatickou chybu, si mají znovu odchodit základní školu
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby uživatelů, kteří posílali zpět do základní školy (a ti se budou bránit tím, že rychlý chlapci je správně, protože jsou v jejich nářečí mladý chlapci)
-- 4 uživatelé na to, aby se dohadovali, jestli se má říkat "žárovka" nebo "výbojka".
-- 2 uživatele "průmyslové profesionály", kteří budou všechny informovat o tom, že správný termín je "světlo".
-- 2 uživatele, kteří o sobě budou prohlašovat, že jsou také odborníci z průmyslu a že výraz "žárovka" je naprosto správný.
-- 5 uživatelů na to, aby se dohadovali, jestli jsou lepší klasické žárovky nebo rtuťové výbojky
-- 1 uživatel, který bude o sobě prohlašovat, že je doktor přírodních věd s červeným diplomem, a proto ví, že rtuť není jedovatá a jedovatost rtuti je jen mýtus. A kdo si myslí, že je rtuť jedovatá, je směšný.
-- 2 uživatele na to, aby upozornili, že toto není diskuze o pravopisu, ať přejdou do diskuze o pravopisu
-- 5 uživatelů na to, aby všechny ostatní informovali o tom, že diskuze o žárovkách není diskuze o žárovkách, ať ostatní laskavě pokračují v diskuzi jménem "Jaký monitor a vypalovačku?", která o žárovkách je.
-- 5 uživatelů k obraně příspěvků této diskuze, kteří budou říkat že všichni používáme žárovky a proto jsou ty příspěvky vlastně relevantní.
-- 2 feministky, aby upozornili na to, že ženy šroubují žárovky daleko lépe, než muži
-- 5 uživatelů ke vkládání příspěvků s odkazy, kde mohou ostatní uživatelé vidět různé druhy žárovek.
-- 4 uživatele, kteří napíšou příspěvky se správnými odkazy.
-- 6 uživatelů, kteří budou odkazovat na všechny příspěvky napsané od počátku až do současnosti, kompletně je citovat a to včetně všech hlaviček a podpisů, a nakonec do svého příspěvku přidají "Já taky"
-- 7 uživatelů, kteří budou psát skupině uživatelů, která dlouho nepsala, že nepíšou, protože nemůžou oponovat jejich názorům.
-- 4 uživatelé, kteří budou říkat "A neřešilo se tady tohle před chvílí?".
-- 8 uživatelů, kteří budou říkat "nejdřív hledej, než se tady budeš ptát na něco o žárovkách" a dají link na vyhledávání googlu s dotazem výměna žárovek, ve kterém google vyhodí jen odkazy na různé podstránky diskuze, ze které byl uživatel odkázán k vyhledávači.
-- 1 uživatel, který se zeptá, jak vyměnit kolo u auta.
-- 5 ekologů, aby nás varovalo, že žárovky způsobují extrémní globální oteplení, jenž do pěti let uvaří veškerý život na planetě
-- 1 administrátor, aby zablokoval uživatele za to, že si dovolil si stěžovat na šikanu jiným uživatelem
-- 1 uživatel, který byl doposud skrytý a bude reagovat na prapůvodní první příspěvek, který byl napsán před půl rokem, takže všechen ten cirkus se bude opakovat.

U nás to takto nikdy vypadat nebude, nebojte!
www.racional.eu diskuze jen pro rozumné lidi

diskuze výhradně pro rozumné lidi www.racional.eu

Karel Lisycký,2015-03-24 14:55:13

Kolik uživatelů fóra je potřeba na výměnu žárovky?
-- 1 uživatel vymění žárovku a napíše příspěvek o tom, že vyměnil žárovku.
-- 7 uživatelů k upozornění na to, jak nebezpečné může vyměňování žárovky být.
-- 1 uživatel k tomu, aby přesunul téma do sekce "Světlo".
-- 4 uživatele, kteří napíšou příspěvky se správnými odkazy.
-- 4 uživatelé, kteří budou říkat "A neřešilo se tady tohle před chvílí?".
-- 1 uživatel, který se zeptá, jak vyměnit kolo u auta.

U nás to takto nikdy vypadat nebude, nebojte!
www.racional.eu diskuze jen pro rozumné lidi

Jo

Kangur,2007-04-14 18:12:49

Taky to nachapu... prece ty organizmy si mohly zvyknout na takove podminky...

Rotace je vázaná

George,2007-04-13 01:56:32

v té blízkosti od slunce musí být, to je fakt na 100%

Vázaná rotace plynného obra?

Rumun,2007-04-13 09:38:48

Nejsem si jist, že by se dalo u velkých plynných planet, podobně jako u hvězd, mluvit o nějaké vázané rotaci - vždyť mohou libovolně měnit tvar a obvykle rotují v různých šířkách různě rychle.

ano rotuje a celkem rychle,

George,2007-04-13 10:00:09

jednou za 3,523 dne, tedy zhruba za 84 hodin (nechápu proč to někdo vyjadřuje ve dnech), zákony přírody jsou neoblomné a to znamená, že den je tam stejně dlouhý jako rok, takže jedna strana je trvale přivrácená ke slunci a druhá je trvale ve stínu a tak to je !!! Proudění atmosféry je možné a asi bude bouřlivé, ale planeta rychleji definitivně nerotuje...

odvrácená strana

George,2007-04-12 10:26:07

odvrácená strana může být docela chladnější - teplo se tam dostane jen proděním atmosféry...

rotácia

Martin,2007-04-12 18:35:08

A čo rotácia planéty? Ak planéta rotuje, ohrieva sa rovnomerne celá oblasť okolo rovníka a priamo úmerne slabšie sa ohrievajú aj oblasti vo vyšších "zemepisný" šírkach. Šírenie tepla na odvrátenú stranu výlučne prúdením atmosféry by sa uplatnilo len pri viazanej rotácii, kedy by bola k hviezde stále otočená jedna strana planéty, tak ako náš Mesiac je k Zemi stále otočený jednou stranou.

Pozoruhodné,

Grush,2007-04-12 06:31:36

zajímalo by mě jak vypadá voda při tisíci stupních o kterých se píše, a pak jak se vůbec mohl zformovat zmiňovaný plynný obal planety v takové vražedné blízkosti hvězdy...

Re: Pozoruhodné

Pavel Koten,2007-04-12 09:06:15

Voda se v plynném stavu nachází i třeba v atmosféře Slunce, konkrétně ve slunečních skvrnách, protože zde panují relativně nízké teploty (kolem 4 tisíc stupňů). I když je z části rozložena na OH a H. Takže není důvod aby ve stejné podobě byla i v atmosféře planety, která je chladnější.

Co se týká druhé otázky - není záhadou jenom vznik atmosféry, ale spíš celé obří planety - podobným planetám se říká "horké Jupitery" - takto blízko u mateřské hvězdy. Spíš než, že by vznikly přímo na místech, kde je dnes pozorujeme, se předpokládá, že se vytvořily mnohem dále a do současné polohy doputovaly během vývoje planetárního systému. Ale nelze říci, že by tato otázka byla vysvětlena.

pozoruhodné

Medvědovič,2007-04-13 08:48:37

Jde o Newtonovskou fyziku? nemůže právě prudké vypařování způsobovat zbržďování planety t.j. klesání k mateřské hvězdě?

Proč jsou vědci

Colombo,2007-04-11 23:23:04

tak bigotní, co se týče vzniku života? Proč musí být život takový, jaký je na zemi? Mohli vzniknout jiné mechanizmy!