Přehrajte si své geny třeba na piáno
Přáli byste si mít na svém MP3 přehrávači skladbu „lidský transkripční faktor Foxp2“ nebo „aktin kora štětinatého“? Není nic jednoduššího. Zadáte si příslušné sekvence na webu do Gene2Music a „skladba“ – tj. sekvence DNA převedená do tónů je vaše.

Rie Takahashiová před posterem s celkem seriozní tématikou: Stresové hormony ovlivňují expresi IL-6 a VEGF v ovariálních nádorových buňkách. Jak by se to asi hrálo na klavír?

Rie Takahashiová studuje genetiku na  University of California v Los Angeles a kromě toho hraje od útlého dětství na piano. Měla tedy ideální kvalifikaci pro vytvoření programu, který je označován jako Gene2Music. To si můžeme volně přeložit jako „geny do hudby“. Své nadání rozhodně nepromrhala. Můžete se přesvědčit sami.

Co z ní bude? Jestli si začne hrát s Gene2Music, tak zřejmě molekulární genetička.

Každé z dvacítky základních aminokyselin kódovaných genetickým kódem přisoudila jiný akord klavíru. Rozsah všech akordů je asi jeden a půl oktávy, což je rozmezí lidskému uchu celkem příjemné. Akordy nebyly voleny náhodně. Bylo důležité, aby aminokyseliny, které se  podobají z biochemického hlediska, také podobně zněly. Například hydrofilní aminokyseliny znějí vyššími tóny a hydrofobní naopak zní hlouběji.

Délka tónu je dána typem kodonu. Čím vzácnější je kodon, tím kratší tón je mu programem přiřazen. Hudba proteinového řetezce tak získává určitý rytmus, který je tím výraznější, čím častěji se v něm některé aminokyselinové motivy opakují.

Program Gene2Music má přiblížit molekulární genetiku veřejnosti.
„Hudba je prostředí důvěrně známé většině lidí,“ říká Takahashiová. Sama využila program k tomu, aby vysvětlila věci z molekulární genetiky svému učiteli hry na piano.

"Redakce již převedla do hudební formy kompletní oslí genom. O vydání tohoto hudebního skvostu, který by byl expedován pravidleným čtenářům Osla jako bonus, se velmi čile jedná."

„Byl překvapený a potěšený,“ komentuje Takahashiová reakci učitele v rozhovoru pro Nature. „Říkal, že to zní mnohem líp, než by čekal.“

Hudebně založenější molekulární genetici mohou pomocí Gene2Music dokonce zkoumat bílkoviny, protože opakovaným poslechem pochytí motivy a témata, kterých by si jinak jen těžko povšimli. Program by mohl pomoci i nevidomým.
Mladá genetička ale přiznává, že hlavní důvod práce na programu bylo to, že ji to bavilo. A hodlá si zábavu s geny a pianem užívat i nadále. Momentálně  komponuje skladbu, jež je variací na protein LacY permeázu.

Pramen: Nature, Gene2Music

Komentář osla:
Zkusili jsme to a opravdu to funguje. Pokud na této adrese
zadáte nějakou sekvenci nukleotidů, během několika vteřin program vytvoří melodii a zašle ji na vaší e-mailovou adresu ve formátu mid.

Pokud neznáte svůj genetický kód, ani žádný jiný, nevadí. Můžete si přehrát tři ukázky, které jsme si nechali poslat na naší redakční adresu:
1.) Úryvek genomu pivní kvasinky
2.) Předehra genu testosteronu (regulační spouštěcí část - promotor)
3.) Intermezo původce průjmového onemocnění (Escherichia coli O157)