Srážka Mléčné dráhy a Andromedy
Podle posledních teoretických výpočtu se za pouhé 2 miliardy let srazí naše Galaxie s galaxií v Andromedě. Vznikne nová eliptická galaxie - „hvězdná směs“ obou galaxií.

Počítačová simulace budoucí kolize Mléčné dráhy a galaxie v Andromedě. Během 1. těsného setkání obou galaxií je pravděpodobnost 12 %, že Slunce bude vlivem gravitace přemístěno na rozměrný slapový oblak. Při dalším setkání galaxií je již 30% pravděpodobnost, že Slunce opustí své místo v důsledku slapových sil. Dokonce existuje 2,7% pravděpodobnost, že Slunce bude mnohem pevněji gravitačně svázáno s Andromedou než s Mléčnou dráhou. Po splynutí obou galaxií se Slunce „usadí“ ve vzdálenosti 100 000 sv.l. od centra. (Gyr = miliarda let). Kredit: T.J. Cox a Abraham Loeb/ CfA Harvard

Už několik desetiletí astronomové ví, že Mléčná dráha nezadržitelně směřuje k našemu nejbližšímu sousedu -  spirální galaxii M 31 v Andromedě  (Andromeda leží ve vzdálenosti 2,5 miliónu sv.l. od Země).
Co se ale dosud nevědělo, jaký bude osud Slunce a naší Sluneční soustavy při této galaktické srážce.

Video:

Quicktime (3.4 Mb)

mpeg4 (2,6 Mb)

Kosmická kolize spirálních galaxií NGC 2207 a IC 2163. Podobně bude vypadat za 2 miliardy sv.l. srážka Mléčné dráhy a Andromedy. Kredit: NASA/HUBBLE HERITAGE TEAM (STScI)

Nové teoretické výpočty  T.J. Coxe a Avi Loeba (Harvard-Smithsonian Center for  Astrophysics) ukázaly, že Slunce a jeho planety budou deportovány až na kraj nové sloučené galaxie. Navíc se srážka bude konat ještě během aktivního života Slunce, než se z něho stane vyhořelý bílý trpaslík.

„Mohli bychom říci, že budeme posláni na venkov do domova důchodců,“ řekl Cox. „Právě nyní žijeme na předměstí Mléčné dráhy, ale po kosmické bouračce se budeme pravděpodobně pohybovat na hodně vzdáleném okraji.“

Počítačové simulace Coxe a Loeba ukázaly, že k velkým změnám dojde za pouhé 2 miliardy let, kdy Mléčná dráha a Andromeda zažijí své první těsné přiblížení. Při pohledu ze Země na noční oblohu bude Mléčná dráha zcela zdeformována mocnou přitažlivou sílou Andromedy a hvězdy budou opouštět své oběžné dráhy.

Schéma naší Galaxie (Mléčné dráhy). Kredit: AS Arizona

Pohled na Mléčnou dráhu v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Kredit: John Howsons

V té dovbě bude Slunce stále ještě hvězdou hlavní posloupnosti s hořícím vodíkem, ačkoli už bude zvyšovat svoji jasnost a teplotu dost na to, aby se v oceánech na Zemi začala vařit voda. Obě galaxie se budou pohybovat jako dvojice, takže časem se vlivem gravitace jejich hvězdy navzájem promíchají.

Od nynějška asi za 5 miliard let Andromeda a Mléčná dráha budou tvořit jedinou eliptickou galaxii, vypadající jako ragbyový míč. Slunce bude stárnoucí hvězdou, blížící se k fázi červeného obra a konci celého svého života. Slunce a Sluneční soustava v té době budou pravděpodobně „bydlit“ asi 100 000 sv. l. od středu nového galaxie, tj. 4krát více než je jejich nynější vzdálenost od centra naší Galaxie (25 000 sv.l.).

Galaxie M31 v Andromedě. Kredit: CCAS California

V té době bude pohled ze Země na oblohu velmi pozoruhodný – zmizí Mléčná dráha a bude nahrazena obrovskou „koulí“ miliard hvězd.  Budoucí vědci mohou pohlížet na dnešní výzkum jako na první předpověď věcí budoucích.

Schema interakce

Výzkum, rozdělený do 6 částí, studuje původ, vývoj a konečný osud vesmíru. Jeho výsledky jsou publikovány v měsíčních zprávách Královské astronomické společnosti (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society) a jsou dostupné na adresách: http://www.cfa.harvard.edu/~tcox/localgroup/ a http://arxiv.org/abs/0705.1170.

Zdroj: Spaceflight now